aanmelden
In de studio met Grammy nominee Larry Klein
De belangrijkste gear op Thomas Dybdahl's All These Things
Muzieknieuws 10-12-2018 16:12
Omdat Larry Klein is genomineerd voor een Grammy voor Producer Of The Year (het zal dan zijn vijfde Grammy worden), laten we je meekijken met de gear die hij en de Noorse singer-songwriter Thomas Dybdahl gebruikten voor zijn album All These Things. Dat album namen ze samen in slechts drie dagen op in de fameuze Sunset Sound Studio in Los Angeles.

In Musicmaker 460 (november 2018) brachten we een uitgebreid dubbel-interview met Thomas Dybdahl en Larry Klein waarin zij vertellen over de totstandkoming van All These Things. Ze praten over hun werkwijze, de uitdagingen en de beperkingen van slechts drie dagen opnemen in Sunset Sound Studio. Omdat er geen tijd was te verliezen, waren goede spullen een must. Dit zijn de belangrijkste instrumenten die je op het album hoort:

Akoestische gitaar: Gibson F-25
Thomas: ‘Mijn hoofdgitaar is een akoestische Gibson F-25 uit 1963 met een dubbele slagplaat: onder en boven. De bovenste beschermt de body tegen krassen van m’n duimnagel. Wat akoestische gitaren betreft ben ik een Gibson-man, dus ik had naast deze ook nog een LG-0 uit de jaren zestig. Die heeft een nog iets kleinere body.’


Thomas Dybdahls Gibson F-25 met dubbele witte slagplaat

Elektrische gitaar: twaalfsnarige Gretsch
Thomas: ‘Wat elektrische gitaren betreft kies ik meestal voor Fender Telecasters, maar ik heb op All These Things weinig elektrisch gespeeld; Dean Parks en David Baerwald deden dat vooral. Ik heb wel een moderne twaalfsnarige Gretsch gebruikt voor overdubs. Geen heel goede gitaar, maar hij blijft beter gestemd dan een akoestische.’ 

Zangmicrofoon: Neumann U67
Thomas: ‘Mijn zang neem ik het liefst op met een Neumann U47, of anders met een U67 of U87. Voor deze opnames heb ik voornamelijk in een U67 gezongen.’

Larry: ‘De U67-microfoon die we hebben gebruikt, heb ik al dertig of veertig jaar en is gemodificeerd door Steven Paul, een alom gerespecteerd microfoontechnicus. Hij is gespecialiseerd in Neumanns. En die mic van mij vind ik bijna bij elke stem passen, maar bij sommige vocalisten, onder wie Thomas, klinkt hij beter dan fantastisch.’


Zangeres/gitariste Lera Lynn verzorgt extra (zwoele) vocalen 

Hammond-orgel en Sunset Sound
Larry: ‘Toetsenist Patrick Warren had een Hammond-orgel meegenomen - ik weet even niet het exacte model - met een interne reverb. Dat, in combinatie met de ruimte waarin we speelden, zorgde voor iets heel speciaals. Ik kreeg kippenvel van het karakter van die ruimte in Sunset. Ik herkende het van platen van Frank Sinatra, Nat King Cole, enzovoorts. De opnameruimte was dus misschien wel het belangrijkste instrument.’


Toetsenist Patrick Warren is een veelgevraagd (studio)muzikant en heeft o.a. gewerkt met Bob Dylan, Taylor Swift, Lana Del Rey en Bonnie Raitt 

Echokamers en plate-reverbs
Larry: ‘De twee echokamers en drie plate-reverbs van Sunset Sound zijn enorm waardevol. Tegenwoordig is met digitale technologie heel veel mogelijk, maar het resultaat wordt nooit helemaal zo fraai als met een oude, authentieke plate-reverb.’


De clip van Look At What We've Done bevat interessante 'making of'-beelden

www.sunsetsound.com

Fotografie: David Cuzner