Soundchecken & gear kopen met The Tallest Man On Earth

Een dag in het tourleven van een tokkelkoning

Muzieknieuws 12-12-2019 11:12

Singer-songwriter The Tallest Man On Earth stond onlangs twee avonden achter elkaar in een uitverkochte Grote Zaal van het Utrechtse TivoliVredenburg. Musicmaker was niet alleen bij een soundcheck en show, maar ging ook met deze Zweedse bard mee op gitaarjacht op het oostelijke platteland. We keerden terug met tips & tricks en inside information over inspiratie, opnemen en… nepnagels.

Fotografie: Wessel Bults

Het is 11.00 uur ’s ochtends wanneer The Tallest Man On Earth - alias Kristian Matsson - in de lobby van zijn hotel verschijnt. De avond ervoor was de eerste van zijn twee shows in TivoliVredenburg, maar hij was behoorlijk ziek geweest. ‘De show van gisteravond herinner ik me als een soort van ijldroom’, zegt hij. ‘Ik had flinke koorts en had grote moeite om me te focussen. Op een gegeven moment was ik de tekst van een nummer kwijt. Er stond een man voor me die de tekst wel wist en ik liet hem het stukje zingen.’ Gelukkig is de koorts inmiddels gezakt. Hij maakt nu een frisse indruk, is goed gemutst en praat opgewekt tijdens de wandeltocht naar het busje. ‘Het voelt alsof we op schoolreisje gaan!’

Chocoladefabriek  
Na een aangename rit door de rustieke pracht van Overijssel komen we aan bij The Fellowship of Acoustics, dat is gehuisvest in een oud gemeentehuis te midden van veel groen. Het karaktervolle gebouw glinstert in de herfstzon. Kristian heeft al wat voorwerk gedaan en de website van de The Fellowship afgespeurd. Hij heeft zijn zinnen gezet op een - toevalligerwijs - Zweedse gitaar, een Levin 335 M1 uit 1960 of 1961. ‘Dat bedrijf is er in de jaren zestig mee gestopt’, legt Kristian uit. ‘Ze komen nu nauwelijks meer op de markt, maar ik ben al een tijdje op zoek naar zo’n gitaar.’ Als Sjakies in de chocoladefabriek worden we rondgeleid door de winkel, met vele zonovergoten vertrekken op meerdere verdiepen, vol met prachtige gitaren.


Kristian met de Collings die hij kocht

Het duurt niet lang voordat Kristian de Levin heeft gevonden, maar er liggen te dunne snaren op voor zijn speelstijl. De gitaar wordt naar de inpandige workshop gebracht voor een nieuw setje en in de tussentijd probeert hij enkele elektrische Collings-gitaren uit. Hij is al bekend met het boutique-merk uit Austin, Texas en diens kwaliteit. ‘Shit, dit moet ik eigenlijk niet doen’, zegt hij wanneer hij gaat zitten met een naturelkleurige I-35, een ES 335-achtig model van het merk. ‘Man, wat is deze gitaar bizar goed’, roept hij na een paar minuten pingelen uit. ‘Zo veel sustain en helderheid. Zo subliem in elkaar gezet. Zelfs het inpluggen van de kabel voelt al goed.’ Wanneer Kristian de vers besnaarde Levin in handen krijgt, is de vrees die hij al uitsprak, waarheid geworden. ‘Dit is een goede gitaar hoor, maar de Collings heeft me verpest.’

In een speciaal daarvoor ingerichte ruimte doet Kristian ook nog een videosessie waarbij hij All I Can Keep Is Now ten gehore brengt. Het wordt opgenomen met een Evelyn van Ear Trumpet Labs, een steampunk-achtig apparaat met twee grootmembraan-microfoons waarmee stereo kan worden opgenomen. Daarna wordt het zo zoetjes aan tijd om terug te rijden en zijn boodschappenmandje te inspecteren. Hij neemt de microfoon mee en ook een Reso-Phonic Slimline-element van National. Die is extra dun en kan makkelijk worden bevestigd op zijn akoestische Epiphone-archtopgitaar, waarbij de snaren dicht op het bovenblad liggen. De Levin wordt ’m niet, maar Kristan twijfelt nog over de Collings. ‘Het is wel heel veel geld’, verzucht hij. ‘En je bent toch een beetje gek als je 4500 euro aan een gitaar uitgeeft.’ Maar na een paar seconden zegt hij: ‘Oké. Ik koop ’m!’


De videosessie bij The Fellowship!

Het volledige interview met Kristian lezen en heel veel andere interessante artikelen voor muzikanten doorspitten? Bestel Musicmaker #472, januari-februari 2020 (tot 12 februari zonder verzendkosten én zonder verplichtingen) hier! 

zoeken
zoeken