Interview: Sessielegende Michael Landau

'Ik hou niet van nutteloze noten'

Muzieknieuws 15-11-2018 12:11

In de jaren tachtig was Michael Landau de go-to sessiemuzikant in Los Angeles als je vernieuwend gitaarspel zocht. Joni Mitchell, Michael Jackson, Pink Floyd en Miles Davis - om er maar een paar te noemen - maakten dankbaar gebruik van zijn kunsten. Musicmaker sprak met deze oude meester tijdens zijn eigen Europese tour.

Michael Landau (1958) is wat je noemt een gitaristengitarist; Jan Met De Pet kent zijn naam niet (terwijl die zijn gitaarspel onbewust waarschijnlijk ontelbare keren op de radio heeft gehoord), maar liefhebbers en veel mede-gitaristen verafgoden hem welhaast. Dit is het lot van menig studiosessiemuzikant, maar deze sympathieke, rustige Amerikaan omarmt het met verve. Hij is veel te bescheiden om eer toe te eigenen en doet bijna alsof de samenwerkingen met die wereldartiesten destijds aankwamen op puur geluk. Gelukkig weten wij wel beter. Niet voor niks heeft Fender Costum Shop bijvoorbeeld al drie Stratocaster-modellen uitgebracht die zijn handtekening dragen.

De sessiewereld van L.A. - zeker in de jaren zeventig en tachtig - stond te boek als de beste, maar ook de meest meedogenloze. Hoe ben je daar ingerold?
‘Ik ben opgegroeid in L.A. en speel gitaar vanaf m’n elfde. Toen ik negentien was, ging ik op tour met singer-songwriter Boz Scaggs. Ik had ook het geluk dat ik al enige tijd bevriend was met Steve Lukather. Hij werd ontzettend veel gevraagd voor studiosessies eind jaren zeventig en begin jaren tachtig. Toen hij het te druk kreeg met Toto, raadde hij mij vaak aan voor sessies. Toen is het balletje echt gaan rollen en werd ik steeds meer gevraagd.’


The Michael Landau Group: 'Renegade Distruction'

In die verbluffende lijst met artiesten met wie je gewerkt hebt, valt Pink Floyd op. Hun eigen gitarist is toch ook niet verkeerd, zou je zeggen…
‘Ze waren bezig met A Momentary Lapse Of Reason, hun eerste album zonder Roger Waters, als ik me niet vergis. Producer Bob Ezrin vroeg me specifiek voor een nummer met veel delay, waar ik toen veel mee bezig was. Ik was aanvankelijk wel teleurgesteld toen bleek dat David Gilmore niet aanwezig was tijdens de opnames. Maar toen ik na de sessie de studio uitliep, kwam ik ‘m tegen op straat. Vervolgens hebben we twee uur staan kletsen over gitaren en sound.’

Heeft het sessiewerk voor anderen je eigen spel beïnvloed?
‘En hoe! Ik heb veel verschillende stijlen leren kennen door het sessiewerk. Inspirerende artiesten nemen je mee hun wereld in en laten je dingen spelen die niet had verwacht. Daarnaast leer je om spaarzaam te zijn in je spel. Je wilt natuurlijk een eigen stempel drukken op een song, maar je mag nooit de artiest in de weg zitten met te veel noten of een te heftige sound! De solo’s in mijn eigen werk zijn daardoor ook meer “to the point”. Ik hou niet van solo’s die volgestopt zijn met nutteloze noten. De noten die je niet speelt, zijn net zo belangrijk als die je wel speelt. Hetzelfde geldt overigens ook voor slaggitaar.’

Welke sessie was extra bijzonder voor je?
‘Ik heb hele goede herinneringen aan mijn werk voor Joni Mitchel. Ze was toen al een zeer gevestigde naam, maar had een band gerekruteerd van jonge honden waaronder ik. Ze gaf ons echt de vrijheid om ons eigen ding te doen met haar songs en dat pakte heel goed uit. Daarna nam ze ons ook mee op tour. Wilde tijden waren dat!’


'Raised On Robbery'; Michael op het podium met Joni Mitchel in the 80's 

Wat zijn je tips voor jonge muzikanten die sessiewerk willen doen?
‘Staar je niet blind op sessiewerk! Zorg er vooral voor dat je muziek blijft maken waar je zelf voldoening uit haalt. Tijden zijn veranderd. Hoewel sessiewerk volgens mij nooit helemaal zal verdwijnen, zijn artiesten, producers en labels steeds minder afhankelijk van muzikanten die een song binnen één of twee takes op band krijgen. Zo veel muziek wordt tegenwoordig in elkaar geknutseld op een laptop. Ik voel me ontzettend bevoorrecht dat ik heb mogen werken met al die fantastische artiesten. Terugkijkend had ik echter graag wat meer tijd vrijgemaakt voor mijn eigen muziek. Aan de andere kant heb ik door al mijn sessiewerk de mogelijkheid om me daar nu aan te wijden.’

Het volledige interview met Michael Landau lezen en heel veel andere interessante artikelen voor muzikanten doorspitten? Bestel Musicmaker #461, december 2018 (tot 13 december zonder verzendkosten én zonder verplichtingen) hier!






 

zoeken
zoeken