Opnemen met Epica en Joost van den Broek

Meer dan duizend opnametracks per nummer!

Muzieknieuws 29-09-2016 09:18

De productiekosten van Epica's nieuwe studioalbum The Holographic Principle liggen volgens producer Joost van den Broek boven de honderdduizend euro. Mogelijk gemaakt door de gezonde band Epica en platenmaatschappij Nuclear Blast Records. Het team trok voor dat geld alles uit de kast. Joost vertelt erover hier op Musicmaker.nl. In Musicmaker #439, oktober 2016, lees je het uitgebreide 7 pagina's lange artikel.

Epica begon in 2015 met songs schrijven. Ik was net als bij de vorige plaat, The Quantum Enigme, vanaf het eerste moment bij het proces betrokken en schreef ook veel mee. Ik maakte samen met de afzonderlijke songwriters betere demo’s: met goed geprogrammeerde drums, wat vluchtig opgenomen gitaarpartijen en een fluitje of iets dergelijks die de zanglijn voorstelde. Deze basis gebruikten we om zanglijnen te schrijven. Ik ben daarvoor een keer met Mark naar Simone en zanglijnspecialist Sascha Paeth in Duitsland gegaan en ben een paar dagen met de band mee op tour geweest om backstage aan de vocalen te werken.’

PREPRODUCTIES
‘Vervolgens gingen drummer Ariën, gitaristen Mark en Isaac, en bassist Rob hun partijen samen oefenen. Daar nam ik basistracks op die ik later - aangevuld met clicktrack - als backing track kon gebruiken. Tijdens deze repetities kwam toetsenist Coen er regelmatig bij om de nummers eigen te maken en al enkele sounds te bedenken en partijen toe te voegen. Tijdens deze repetitieperiode werkten we achttien nummers uit. Die namen we vervolgens in de grote opnameruimte van Sandlane Recording Facilities opnieuw op, maar dan in een helemaal “uitgemicte” setting.’ 

DRUMS
‘Eind december 2015 begonnen we met de daadwerkelijk albumopnames in Sandlane. Drums eerst: die stonden er binnen een paar dagen op. Bizar hoe goed Ariën van Weesenbeek de nummers in één keer in de studio uitvoert. We konden direct op de details duiken. Na het compen en editen van de drums was het tijd voor de gitaar- en basopnames.’

TALLOZE ARRANGEMENTEN
‘Na deze “bandperiode” - zoals ik dat noem - hebben we wel vijf weken lang arrangementen opgenomen. Violist Ben Mathot (Ayreon), drummer Robin Assen (Navarone) en toetsenist Coen Janssen (Epica) werkten mijn MIDI-partijen voor het orkest op bladmuziek uit. Daarvoor gebruikten ze de softwareprogramma’s Sibelius en Finale. Ben was verantwoordelijk voor de strijkers, Robin voor de blazers en Coen voor de koren.’

‘Dagenlang heb ik trombones, trompetten, hoorns, alle mogelijk denkbare percussie, maar ook houtblazers, exotische snaarinstrumenten, piano en glockenspiel opgenomen. Ik was een week met een koor in de weer om samenzang en allerlei solostemmen vast te leggen. Alles wat je op de plaat hoort, is dus echt ingespeeld of ingezongen. Dat heeft veel energie en voorbereiding gekost. Ook voor de muzikanten. Sommigen zagen sterretjes tijdens de opnames en moesten letterlijk takes onderbreken om op adem te komen! Maar die energie hoor je nu wel terug op de plaat. Dat is heel vet!’

 

DUIZEND TRACKS PER NUMMER
‘Sommige nummers bevatten meer dan duizend opnamesporen. Er is geen Pro Tools-systeem dat zoiets kan draaien, dus sommige nummers zijn in wel zes mixsessies opgedeeld. Daarvoor moest ik tussenmixen maken. Ook hierbij was overzicht weer heel belangrijk. Bij elke take die erbij kwam, grapten we al: “less is more”. Nou bij Epica geldt dat dus niet! Na drie keer luisteren ken je de plaat nog niet eens voor de helft, maar dat vind ik juist leuk.’

Het volledige artikel over Epica lezen en heel veel andere interessante artikelen voor muzikanten doorspitten? BBestel Musicmaker #439, oktober 2016 (zonder verzendkosten én zonder verplichtingen)  hier! dat kan tot 27 oktober. 

zoeken
zoeken