Toen vorig jaar de eerste lockdown zijn lange schaduw over het land uitrolde, betekende dit voor Bertolf Lentink aanvankelijk een creatieve zegen. De Zwolse rasmuzikant zag in de jaren daarvoor het leeuwendeel van zijn tijd opgeslokt worden door het razend populaire tribute-project Her Majesty. Maar toen de theaters op slot gingen, sloot Bertolf zich een paar maanden op in zijn tot thuisstudio omgebouwde fietsenschuurtje. Het resultaat: Happy In Hindsight.
Elke vrijdag verschijnen er honderden nieuwe albums. De redactie pikt er regelmatig een uit om voor te stellen, inclusief een Spotify-playlist en video.
‘Happy In Hindsight heb ik volledig geschreven en deels opgenomen in mijn thuisstudio', zegt Bertolf, 'een omgebouwd fietsenschuurtje van een paar vierkante meter in onze achtertuin. Het is heel klein, alleen door een zeer economische inrichting met veel schappen past alles erin.'
'Door iemand die er verstand van heeft, heb ik het geluidsdicht laten maken. Een “box in a box” met glaswol ertussen als isolatie. Dat is goed gelukt, want ik kan binnen echt keihard schreeuwen of piano spelen, maar buiten hoor je niks. Heerlijk is dat. In ons vorige huis had ik mijn studiootje op zolder en deed daar ook zangopnames. Het idee dat je buren meeluisteren terwijl je steeds hetzelfde stukje opnieuw zingt, maakt me te zelfbewust. Je gaat dan toch een beetje verkrampen.’
Rondo
‘Ik wilde op deze plaat uptempo en opgewekte popsongs de boventoon laten voeren. Ik was ook heel geïnteresseerd in de klassieke popstructuur met couplet, pre-chorus en refrein. Maar toen ik er een stuk of tien af had, vond ik het toch wat te eenvormig worden, alleen maar liedje-liedjes. Ik was een boek over klassieke muziek aan het lezen en kwam daarin de rondo tegen, een muziekstuk met de structuur ABACABA. Die is overzichtelijk en symmetrisch. Wordt ook veel in de architectuur gebruikt.'
Wil je het hele interview met Bertolf en nog veel meer interessante artikelen voor muzikanten lezen, bestel Musicmaker #483 (juli-augustus 2021) hier!