
De legendarische gitarist van Stax-huisband Booker T & the MG’s, die als gitarist, schrijver en producer een belangrijke rol speelde bij talloze hits van soulartiesten als Otis Redding, Sam & Dave en Eddie Floyd, is 3 december op 84-jarige leeftijd overleden. Cropper stond bekend om zijn smaalvolle gitaarspel waarin geen noot te veel was en alles precies raak leek.
Met Booker T & the MG’s had Cropper ook diverse instrumentale hits waarvan de klassieker Green Onions in 1961 de eerste was. Andere hits van het kwartet, dat verder bestond uit keyboardspeler Booker T Jones, bassist Donald ‘Duck’ Dunn en drummer Al Jackson Jr, waren Time Is Tight en Soul-Limbo, dat jarenlang de tune van het BBC cricketprogramma was.
Als studioband waren Booker T & the MG’s en Cropper te horen op onder andere Otis Reddings (Sittin’ On) The Dock Of The Bay, Wilson Picketts In The Midnight Hour, Knock On Wood van Eddie Floyd en Soul Man en Hold On I'm Comin' van Same & Dave. Al deze hits waren gelardeerd met memorabele licks en riffs van Steve Cropper, die ook meeschreef aan de songs en vaak achter de knoppen zat.
Over zijn gitaarwerk bij Stax zei hij in een interview in december 2024 in Gitarist: “Voor veel Stax-platen had ik simpelweg geen geld om een andere gitarist in te huren. Daarom leerde ik om slaggitaar en leadgitaar tegelijk te spelen, zodat de onderkant niet opeens wegvalt als ik een solo speel.”
Ook benadrukte hij belang van groove: “Groove is het belangrijkste om te hebben als gitarist. Als iemand groove heeft, gaat hij het veel langer uithouden dan iemand die dat niet heeft, wat het ook voor je betekent. Voor mij is het soul.”
Cropper verliet Stax in 1970 maar bleef wel met de MG’s spelen, vaak als begeleidingsband van artiesten als Neil Young, Bob Dylan en John Fogerty.
Na Stax had Cropper ook succes als gitarist bij John Belushi en Dan Aykroyds muzikale act The Blues Brothers. Hij speelde ook in de speelfilm The Blues Brothers uit 1980 en het vervolg uit 1998, Blues Brothers 2000.
Steve Cropper speelde zijn hele carrière op Tele-type gitaren. Aanvankelijk op een Fender Esquire gevolgd door meerdere Telecasters, later op een T-stijl Peavey. Zijn versterkers is de studio waren meestal kleine Fenders zoals de Harvard en Vibro Champ. Live speelde hij ook op Marshall.