
You can’t always get what you want, maar met een beetje zakelijk vernuft, you get what you need. Tim de Wijk, drummer en bandleider van Stones Sessions, is niet bang voor een commerciële kijk op bandpromotie. Hij deelt een aantal tips waar menig ‘eigen werk’-bandje ook wat van kan opsteken!
Hoe kwamen jullie op het idee om een Rolling Stones-coverband te beginnen?
‘Zanger Jeffrey Hendriks en ik waren al jaren bevriend, maar we zagen elkaar nauwelijks omdat we in het weekend altijd met verschillende bands op pad waren. Daarom besloten we om maar eens iets samen te gaan doen. Het aanvankelijke idee was een eenmalige sessie en Jeffrey stelde een Stones-avond voor. Ik sprak toen de - in onze band - legendarische woorden: “The Rolling Stones? Wie zit dáár nou op te wachten?”’
Otto: ‘We zitten in een oude fabriekshal, net buiten het centrum van Leiden. Het is nu een bedrijvenpand en Mark heeft er een paar ruimtes gekocht. Een deel verhuurt hij nu als oefenruimte voor bandjes, hij heeft er zijn platenzaak, 33|45 Vinyl Records, en vier jaar geleden hebben we een van de ruimtes omgebouwd tot studio. Het ligt aan de singel en er zijn geen directe buren, dus we kunnen ’s nachts lekker doorknallen als dat moet.’
‘Het is een “elektronische” studio; er staan heel veel oude synths en er is een zangbooth. Als we drums opnemen of repeteren, doen we dat in een oud schoolgebouw hier om de hoek. Met een geluidsman met veel verstand van akoestiek hebben we de studio opgebouwd en ingericht. Veel panelen en zo - ik heb er zelf niet zoveel verstand van. Ik weet wel dat de ruimte nu akoestisch perfect in elkaar zit. Als ik hier mix, klopt het ook. Ik hoef dan niet naar andere studio’s om de mix en frequenties te checken.’
‘De taakverdeling in Kraak & Smaak is grofweg als volgt: Wim en Mark zijn de dj’s. Zij komen vaak met suggesties voor samples en verzorgen ook de Kraak & Smaak dj-sets. Ik ben meer de studioman en speel toetsen in de live-band, waar Wim overigens ook in zit. Hij verzorgt de beats en samples vanuit de laptop. Tijdens het produceren van nummers kom ik vaak eerst met het basisidee: een beat, akkoordenschema of een bepaalde groove. Dan werk ik die vaak verder uit met Ivar Vermeulen, vocalist van de live-band. Hij maakt de topline en we maken er samen een song van.’
‘Vorig jaar hebben we drie weken een huisje gehuurd in Los Angeles. We nodigden allemaal verschillende songwriters en vocalisten uit om met ons nummers te schrijven. Wim en onze manager Jordi Kramp hebben online toffe artiesten benaderd die in ons straatje passen. Er zijn zes songs uitgekomen die het album hebben gehaald. De rest van de tracks hebben we hier gemaakt, maar we zijn wel heel erg geïnspireerd door de vibe die we daar in L.A. oppikten. Ik hoor er wel wat van die typische, zonnige West Coast-sound in terug: laid-back, loungy grooves, veel seventies-achtige sounds en weinig stress.’
Nog heel veel andere interessante artikelen voor muzikanten doorspitten? Bestel Musicmaker #472, januari-februari 2020 (tot 13 februari zonder verzendkosten én zonder verplichtingen) hier!