aanmelden
21450
Doorbreken op Eurosonic Noorderslag
ESNS door de ogen van festivalprogrammeurs
tips & tricks 13-12-2018 11:12
Stel: hebt een felbegeerde plek weten te veroveren in de line-up van Eurosonic Noorderslag… Te gek! Maar nu is het zaak dat je de professionals uit de muziekbusiness weet te imponeren. Hoe doe je dat? Waar moet je op letten? En wat moet je vooral niet doen? Drie programmeurs van grote festivals geven tips!

Joey Ruchtie
Programmeur van o.a. Noorderslag, Paaspop, Metropolis Festival en de Oosterpoort

Popronde
‘Bands die op Noorderslag hoge ogen gooien, komen zelden uit de lucht vallen. Meestal hebben ze op z’n minst de Popronde ervóór gedaan. Dat wil dan zeggen dat ze al behoorlijk wat kilometers gemaakt hebben en - als ze het goed gedaan hebben - ook al wat aandacht van de pers hebben gekregen. Ik spit zelf ook altijd de Popronde-selectie door en ga kijken naar de acts die me daarbij opvallen.'

Representatie
'Daarnaast hebben veel bands die op Noorderslag spelen, ook al representatie, zoals een boeker, label of manager. Die kunnen ook een belangrijke rol spelen door ervoor te zorgen dat de juiste mensen van de pers of festivalprogrammeurs bij jouw optreden staan.’ 

Juiste moment?
‘Je moet je goed afvragen: ben ik er klaar voor om op Noorderslag te spelen? Of is het misschien beter om nog een jaartje te wachten? Noorderslag alleen kan een carrière niet maken, maar een slecht optreden op Noorderslag kan een carrière wel een behoorlijke halt toeroepen. Als je het niet waarmaakt voor al die programmeurs en mediamensen, is het heel lastig om je terug te knokken. Als je oude blokkenschema’s bekijkt, zijn er genoeg namen waarbij je denkt: oeh, daar hebben we nooit meer iets van gehoord.’

Paceshifters geeft het publiek geen keus in het Groningse Poolcentrum 

Jarn van Strijen
Boeker en programmeur bij MOJO Concerts (o.a. voor Lowlands)

Presentatie
‘Het ligt misschien voor de hand, maar er hangt heel veel af van de presentatie; hoe staat een band op het podium? Je kunt wel tof op een bandfoto staan, maar op een Eurosonic-show ligt veel druk. Kun je als band daarmee omgaan en weet je ondanks de stress een overtuigende show neer te zetten? Het hoeft niet perfect te zijn om interessant te zijn. Als je maar niet door de mand valt. En als dat wel gebeurt, komt dat dan door overmacht zoals technische problemen, of doordat je er simpelweg nog niet klaar voor bent om op dit niveau te opereren?’

Kat uit de boom
‘In vergelijking met “gewone” festivals bestaat het Eurosonic-publiek uit een veel groter percentage mensen uit de muziek-business. Die staan bij wijze van spreken toch wat meer met de armen over elkaar de kat uit de boom te kijken. Daar staan niet alle bands bij stil en dat kan weleens zorgen voor een koude douche als je op het podium staat. Maar goed, wanneer je als band dan toch de energie weet los te krijgen in zo’n zaal, wil dat wel wat zeggen.’

The Mauskovic Dance Band wist menige heup los te krijgen op Noorderslag. Dat vertaalde zich in 2017 naar behoorlijk wat optredens!

Frank Satink
Programmeur van o.a. Dauwpop, Zwarte Cross en Metropool Hengelo

De afzonerlijke track

‘Waar ik op let wanneer ik een optreden op ESNS zie? Dat verschilt per act. Ik boek voor heel uiteenlopende dingen en probeer daarom altijd een vertaalslag te maken; past een band in een ruige festivaltent, of meer in een rustige club-setting? Hierbij ga ik af op een soort onderbuikgevoel. Ik merk wel dat de kwaliteit van de afzonderlijke tracks bij mij vaak de doorslag geeft. Als je die dan ook nog eens met de juiste uitstraling en intensiteit weet te brengen, dan beklijft het.’

Druk
‘Vaak zijn de internationale bands die op Eurosonic spelen, al wat meer door de wol geverfd. Ik vind dat druk op dat niveau niet echt een rol mag spelen. Op Noorderslag spelen wel vaak bands die net opkomen en nog niet veel kilometers gemaakt hebben. Die bands hebben in veel gevallen wel net de Popronde achter de rug, waardoor ze net dat zetje hebben gekregen om toch te overtuigen. Als een band tijdens ESNS onder de druk bezwijkt, is die ook nog niet klaar voor de grotere festivals of een eigen clubtour.’

Jezelf
‘Blijf bij jezelf. Op showcase-festivals doet opzwepende muziek het vaak goed. Dan wordt het namelijk al snel een feestje en daar wordt dan sneller over gepraat. Maar niet elke act maakt feestmuziek en dat moet je niet gaan forceren.'

 

Het volledige ESNS-artikel lezen en heel veel andere interessante artikelen voor muzikanten doorspitten? Bestel Musicmaker #462, januari/februari 2018 (tot 14 februari zonder verzendkosten én zonder verplichtingen) hier!