Reportage vanaf de Guitar Summit 2022 in Mannheim

Gear en clinics in goed bezochte gitaarbeurs

Events 16-09-2022 16:09

Na drie jaar kon afgelopen weekend eindelijk weer de Guitar Summit in Mannheim in fysieke vorm plaatsvinden. Met bijna 10.000 bezoekers en meer dan 500 merken en standhouders kan de beurs een succes genoemd worden. Een Gitarist-team was ter plaatste om de sfeer te proeven, nieuwe producten te signaleren en een paar van de meer dan 100 workshops te volgen. We kijken al uit naar volgend jaar, maar eerst hebben we nog onze eigen Amsterdam Guitar Heaven op zaterdag 26 november in Q-Factory Amsterdam!

Interview: Thomas Ripsam, Martins nieuwe roerganger
De kersverse ceo van Martin Guitars, Thomas Ripsam, was ook in Mannheim en werd live voor een publiek geïnterviewd door Dieter Roesberg, uitgever van het Duitse tijdschrift Gitarre & Bass. Bijzonder is dat Ripsam de eerste ceo van Martin is die niet uit de Martin-familie komt. Ook is hij Duitser van geboorte en emigreerde hij na de middelbare school naar Amerika. Na al die jaren kon hij nog wel Duits verstaan, maar gaf er de voorkeur aan het gesprek in het Engels te voeren.

Thomas Ripsam (links) is de eerste ceo van Martin die niet uit de Martin-familie komt

Na een carrière van 25 jaar in managementconsulting was Ripsam toe aan een sabbatical, zo vertelt hij, en als enthousiast gitarist ging hij een jaar in de leer bij een gitaarbouwer, die hem de fijne kneepjes van het vak leerde. Nadat jaar werd hij tot zijn eigen verrassing door Martin gevraag als ceo van het bedrijf, zonder enige ervaring in de gitaarindustrie. Karakteristiek ging hij de eerste paar weken van zijn nieuwe baan in de fabriek werken.  

Als consultant werkte Ripsam met allerlei soorten bedrijven, veelal in de techhoek. Hij vertelt dat een gitaarfabriek echt iets heel anders is. Het draait veel meer om mensen, de bouwers. Bij de bouw van een gitaar zijn er 300 stappen die door een mens verricht moeten worden. Het draait om ervaring en passie en het is de cultuur bij Martin om zuinig te zijn op hun werknemers: goede bouwers heb je niet zomaar vervangen.

Toen Ripsam aantrad woedde net de pandemie en maakte de gitaarindustrie een boom door doordat veel mensen thuis weer gingen gitaarspelen. Hij wist door zijn ervaring als consultant dat die boom ook weer zou stoppen en als je extra mensen had aangetrokken en opgeleid, je die ook weer zou moeten ontslaan, die dan misschien helemaal uit het vak zouden stappen. Daarom koos Martin voor een verantwoorde groei.

In de Martin-fabriek in Nazareth, Pennsylvania werken overigens 600 mensen en in hun tweede vestiging in Mexico 500, die samen 800 gitaren per dag produceren, 150.000 per jaar.

Gevraagd naar de relatie met de andere twee grote Amerikaanse steelstringbouwers,  Gibson en Taylor, vertelt Ripsam dat er geen geheimen zijn in de gitaarindustrie. Ze hebben allemaal problemen met de supply chain, met name wat exotisch toonhout betreft, en helpen elkaar daarbij. Hij wijst er ook op dat zijn voorganger, Chris Martin IV, jarenlang een zeer actieve voorzitter was van de NAMM, de belangenvereniging van de Amerikaanse muziekinstrumentenindustrie.

De toekomst zoekt Martin in duurzaamheid en innovatie. En vooral hoe ze een jonger publiek kunnen bereiken dat op een andere manier met muziek omgaat. Wat dat betreft zullen de komende vijftig jaar heel anders zijn als de afgelopen vijftig, besluit Ripsam.

Even later hadden we de kans om Thomas zelf nog even te spreken. Wat betreft de problemen met leveringen gaf hij aan dat vooral grote havens nog veel vertraging geven, zowel voor het verkrijgen van hout, als voor het verzenden van gitaren. Daarbij zijn de kosten voor verschepen flink toegenomen, net als de inflatie. Heel wat om op je bord te krijgen als nieuwe ceo, maar, geeft Ripsam aan: “Het fijne aan deze taak is, dat ik niet ben binnengehaald om het bedrijf aan te passen of te transformeren, dus er wordt vanuit gegaan dat ik de eerste een tot twee jaar gebruik om het bedrijf grondig te leren kennen. Ik werk graag samen met mensen uit alle lagen van het bedrijf en als gitarist is het opwindend om hier te kunnen werken.”
Thomas geeft verder aan dat ondanks de backorders in het productieproces plaats is gereserveerd voor nieuwe modellen, want: "Je kan niet stil blijven staan. Er is geen tekort aan goede ideeën en ook als de economische druk toeneemt, willen we instrumenten blijven uitbrengen die opwindend zijn en van hoge kwaliteit.”

AER bestaat 30 jaar en daarom hebben ze van de eerste versterker, de Acousticube een nieuwe versie uitgebracht. Het is een versterker met twee gescheiden kanalen die elk een effectsectie hebben. Hij is zowel met gitaar als microfoon te gebruiken en is daarmee heel geschikt voor singer-songwriters. Heb je de mix van beide kanalen goed ingesteld dan kan eenvoudig het totaalvolume instellen met de grote master volumeregelaar. aer-music.de

Pascal Langelaar van Aristides toonde ons de nieuwe 9-snarige gitaar. Dit koploze model was als experiment bedoeld, maar toen ze het naar buiten brachten was er snel zoveel belangstelling dat ze de de bestellingen moesten stoppen. Overigens kunnen we binnenkort ook multiscale basgitaren verwachten van het Haarlemse merk. aristidesinstruments.com

Córdoba, het Amerikaanse merk met vooral nylonsnarige gitaren, introduceerde deze beurs drie verschillende snaartypes. De medium snaren geven je een openklank, terwijl de hard versie een snelere respons en meer projectie geeft. De fusion set is voor gitaristen die het gevoel van een staalsnarige gitaren zoeken, maar de klank van nylon. gitaarbizz.nl

Christos Ntaifotis van het Griekse Crazy Tube Circuits toonde ons een nieuw boostpedaal, dat – zoals gitaristen die het merk kennen zullen verwachten – veel verschillende klankmogelijkheden heeft. Deze Super Conductor heeft vier verschillende boostcircuits aan boord, elk met een eigen ingangs- en uitgangsimpedantie en intern voltage. De verschillende standen geven je de klank van een Rangemaster Treble Booster, Echoplex preamp, Micro Amp en Super Hard On. Bij de eerste twee kan je een fat-switch activeren en bij de laatste twee het interne voltage van 9 naar 18 volt brengen voor meer headroom. haarguitars.com

Workshop: Thomas Blug presenteert BluGuitar vlaggenschip
‘Strat King’ Thomas Blug presenteerde het prototype van zijn nieuwe BluGuitar AmpX, de pedaalversterker die al op de NAMM 2020 werd aangekondigd. Eerst vertel hij waarom hij ooit bij Hughes & Kettner wegging, de versterkerfabrikant waaraan hij liefst 27 jaar verbonden was. Hij benadrukt dat hij eigenlijk helemaal geen eigen bedrijf wilde beginnen, maar dat het belangrijk was om emotioneel te overleven. Toen hij een versterker waaraan hij en H&K twee jaar hadden gewerkt, uiteindelijk werd afgekeurd, gaf dat grote problemen en kwam hij tot de conclusie dat hij beter voor zichzelf kon beginnen. Het resultaat was BluGuitar.

De BluGuitar AmpX is al een aantal jaren in ontwikkeling, maar wordt eind van het jaar in de winkels verwacht

De AmpX is de opvolger van de Amp1 en moet het vlaggenschip van BluGuitar worden voor de komende tien jaar, waarbinnen allerlei varianten zullen uitkomen. Het pedaal biedt een combinatie van analoge en digitale techniek. Er zijn analoge versterkermodellen en effecten die digitaal geprogrammeerd kunnen worden. Daarnaast zijn er ook digitale effecten en speakersimulaties met IR’s. Opmerkelijk is dat de ingebouwde analoge effecten hardwired zijn ofwel: ze kunnen niet van volgorde veranderen. Wel komen er ‘vleugels’ waarop externe effecten geplaatst kunnen worden. Het hart van de AmpX wordt gevormd door een 100-watt nanotube versterker. Blug claimt dat het pedaal als het klaar is elke buizenamp zal kunnen herscheppen. De AmpX wordt naar verwachting eind van het jaar leverbaar. bluguitar.com

Dejawu was aanwezig met een prachtige stand vol high-end gitaren afkomstig uit de kleine Chinese werkplaats waar ze met de hand gemaakt worden. In Nederland worden ze vervolgens afgebouwd en afgesteld door Derk-Jan Lievers. Het zijn allemaal hollowbody gitaren. Er zijn modellen met enkele cutaway en een bodyvorm van een Telecaster alsook ‘double cut’ modellen die doen denken aan een ES-335. dejawuguitars.com

Bij DSM & Humboldt konden we de nieuwe Clearcomp compressor uitproberen, waarschijnlijk het cleanste compressorpedaal dat er is. Daarnaast zagen we de nieuwe Black Clouds distortion/preamp die verder gaat waar de Silver Lining ophoudt. Hij heeft een driebands EQ en een pre (gain) toonregelaar, wat het pedaal veelzijdig maakt. amptec.be

Bij Eastman ging de meeste aandacht uit naar de nieuwe Juliet modellen, die je zou kunnen zien als de massieve tegenhanger van de Romeo hollowbodygitaren. Het merk verlegt daarmee steeds nadrukkelijker de focus op eigen originele ontwerpen. De Juliet is er in vintage red (denk aan de kleur van een rode SG), creme wit (Pomona blonde genoemd) en Antique varnish zwart. Deze laatste heeft een verouderde look en deze versie heeft een Bigsby tremolo. eastmanguitars.com

Sander De Gier verraste met een nieuw model gebaseerd op de Telecaster. Zijn eigen twist zit ‘m in dingen die misschien niet gelijk opvallen. Zo is daar de bodyvorm die net wat moderner oogt en de elementen die naadloos in de body zijn gemonteerd zonder elementringen. Ten slotte – en dit merk je pas als je de gitaar vasthoudt – blijkt de voor- en achterkant van de body een beetje bol te zijn, waardoor hij lekkerder tegen je lichaam aan rust zonder dat je afgeschuinde delen ziet zoals bij een Stratocaster. degierguitars.com

Workshop: Samen een effectpedaal ontwerpen
Wie van publieksparticipatie houdt moest naar de workshop van Walrus Audio, waar Colt Westbrook en Jason Stulce samen met de aanwezigen een nieuw pedaal ontwierpen - from scratch. Door het publiek bij elke beslissing te laten stemmen over wat het moest worden - effecttype, wat moet hij kunnen, welke knoppen, welke naam en zelfs artwork – kwam het duo uit bij een reverbpedaal met duckingmogelijkheid met de naam Summit (ter ere van de beurs) en als afbeelding een ijsberg. Er was een levendige discussie en uiteindelijk was iedereen tevreden over de uitkomst, al had natuurlijk niemand hem gehoord. Wie weet wat er nog van komt.

Het Walrus-team bedacht samen met het publiek een reverbpedaal. Zullen we hem ooit horen? 

Ook dat andere Griekse pedalenmerk, Jam Pedals, komt met een boostpedaal, de Boomster. Hij heeft drie klanken, flat, top end en mids (laatste twee kan je instellen met trimpots aan de binnenkant). Daarnaast kan je kiezen uit true of gebufferde bypass. De schakelaar werks zowel in ‘latch’ als ‘momentary’ modus (hou ‘m langer ingedrukt en het effect gaat weer uit zodra je ‘m loslaat) en ten slotte is er een ingang voor expressiepedaal, waardoor je traploos van nul tot het ingestelde boostniveau kan gaan. jampedals.com

Kauffmann had een ruime stand met eigen gitaren. Naast modellen met bekende bodyvormen, ging veel aandacht uit naar het eigen ontwerp, de Cozy (zie test in Gitarist 375, juni 2022). Het model is in verschillende configuraties te krijgen, met en zonder Bigsby en met diverse elementcombinaties. kauffmannsguitarstore.com

Sound Service was aanwezig met een stand vol pedalen, waaronder de vier nieuwe Tech 21 Character Plus pedalen die SansAmp analoge versterkermodellen combineren met bijpassende effecten. Ook zagen we de hele range Foxgear pedalen, die de techniek van Guru’s effecten in afgeslankte en meer betaalbare vorm aanbieden.

Maar het meest bijzonder was het Gojira signaturepedaal van KHDK, waarover eigenaar David Karon ons vertelde: “Joe Duplantier van Gojira was al sinds het begin van ons merk betrokken. Hij testte ook pedalen in de ontwerpfase en uiteindelijk bespraken we de mogelijkheid van een signaturepedaal. Het voordeel van de coronatijd was dat we genoeg tijd hadden om het uitgebreid te testen, in de studio en op verschillende versterkers. Het is een overdrive met een heel nieuw circuit. Het heeft een groot EQ bereik, waardoor je unieke klanken kan maken, maar ook meer traditionele. Hij kan tot in distortion-terrein komen, maar werkt ook voor een randje aan een cleane sound. We hebben een gelimiteerde oplage van driehonderd stuks uitgebracht in zwart en die waren allemaal uitverkocht binnen vijf uur. Maar omdat we zo goed samenwerken met Sound Service, hebben we nog tien pedalen beschikbaar gesteld in blauw, die via Europese dealers kunnen worden verkocht [er komt ook een naar Nederland, red.]”

Op de vraag of er, gezien de populariteit, in de toekomst nog meer komen is David duidelijk: “Nee, we denken wel aan een ander pedaal dat we met Joe kunnen ontwikkelen, maar we houden ervan om steeds creatief bezig te blijven, net als een artiest die een album uitbrengt. Na het ene album gaat hij verder met het volgende.” sound-service.eu

In de stand van Lowden en Sheeran by Lowden zagen we de nieuwe equals modellen met een =-teken inleg op de zevende fret. Ook was er een tour versie met alle wiskundige tekens die Ed tot nu toe als naam voor zijn albums (en gitaren) heeft gebruikt: +, –, =, :. lowdenguitars.com

Workshop: Moderne fingerstyle en de singer-songwriter
De Duits-Canadese Sophie Chassée gaf een workshop over moderne fingerstyle-technieken en de singer-songwriter. Anders dan bij de vorige generatie, waarvan het gitaarspel meer op de folkstijl geënt was, is de hedendaagse manier van spelen groovegebaseerd, inclusief percussief spel op de klankkast, denk bijvoorbeeld aan Ed Sheeran. Sophie heeft vanwege dat ‘kloppen’ zoals ze het noemt overigens een matte lak, geen hoogglans, op de klankkast van haar Lakewood gitaar omdat dat beter klinkt. Als Sophie een nummer schrijft gaat ze uit van een groove, die continu moet doorlopen. Vervolgens kiest ze een stemming, volledig op gehoor, ze kent geen namen. Ze gebruik er wel een stuk of dertig.

Groovegebaseerd spelen vergt een andere benadering bij het songschrijven, vertelt Sophie Chassée

Zingen en zo spelen tegelijk is moeilijk. Je moet goed oefenen, benadrukt Sophie. Ook kun je nooit beide honderd procent goed doen. De tekst speelt ook een rol: bij belangrijke passages speelt ze eenvoudiger en andersom.  

Bij Maybach zagen we prachtige Customshop gitaren. Hiervoor heeft het merk vorig jaar Nick Page aangetrokken. Eigenaar Toni Götz vertelde on dat er veel belangstelling voor is, zeker ook in societykringen. Bijzonder was de Stradovari met een print op heel dun linnen dat onder de lak op de gitaar is aangebracht. maybach-guitars.de

De Ovation Ultra – een model uit de jaren ‘90 – is opnieuw uitgebracht, maar nu in een enkele bodyvorm zonder cutaway. Met nieuwe kleuren als yukon spray, vampire red en dusk till dawn, zien ze er modern uit, maar dat is niet het enige, want deze gitaren die ruim onder de duizend euro zitten hebben een nieuwe piëzo-brug die een krachtiger signaal afgeeft en daarmee veel stiller is wat betreft ruis. Ook de preamp is vernieuwd en ziet er modern en eenvoudig uit. ovationguitars.com

Angelo van Merrienboer van Panucci toonde zijn nieuwe Foxy gitaar. Gebaseerd op de vorige beurs geïntroduceerde Buffalo, is dit een versie met gewelfde top. Hij komt beschikbaar in goldtop en sunburst uitvoering met eigen gewonden humbuckers of P-90 elementen. En de Buffalo? Die maakt B&G Guitars nu onder licentie van Panucci met de naam Helena. guitarlounge.nl

Workshop: Fuzz Face troubleshooting
De workshop van Florian Pöschko over het fameuze Fuzz Face pedaal had de titel ‘Heaven and Hell’ meegekregen, een vlag die de lading wel dekt. Het pedaal is berucht om zijn ruis, onbetrouwbaarheid en aansluitingsproblemen, maar als het eenmaal functioneert klinkt het geweldig. Referentie was Jimi Hendrix en zijn gear. Gewapend met een Strat (fuzz klinkt beter met singlecoils volgens Florian) liet hij horen dat een wah na de fuzz helemaal niet klinkt - hij moet ervoor. Hendrix kon zijn wahpedaal overigens niet bypassen. Een van de grootste problemen van de Fuzz Face is ruis. Florian liet horen dat dit vooral van de gebruikte netadapter afhangt. Een simpele batterij zorgt ook voor een goed resultaat. Het is jammer dat de pedalen die voor Florian op de vloer lagen, niet via een camera op een scherm te zien waren, want al het instellen en ompluggen was nu alleen door de mensen op de voorste rij te zien.

901sound Fulcrum: expressiepedaal-plus
Het Fulcrum pedaal van het Duitse bedrijf 901sound is echt een vondst. Het is een expressiepedaal waarmee je twee effecten kunt regelen, in een multi-effect met twee exp-aansluitingen of twee losse effectpedalen. Als je het cirkelvormige pedaal voor/achterwaarts beweegt regel je het ene effect, beweeg je het zijwaarts dan regel je het andere. Het leuke is dat je de Fulcrum in alle richtingen kunt bewegen, zodat je ook combinaties van de twee effecten kunt maken in een verhouding die je zelf kiest, real time. 901sound.com   

Met het 'multi-axiale' Fulcrum expressiepedaal kun je twee effecten tegelijk regelen

De Fin Christian Lund maakt onder de naam Soulman pedalboards die via de webshop zijn te bestellen. De boards zijn van metaal, mar hebben stijlvolle houten zijkanten met grepen voor het tillen. Dankzij verschillende modules – we hebben het eerder gezien, maar een goed idee krijgt nu eenmaal navolging – kan je alle aansluitingen op een plek bundelen. De verschillende formaten zijn los verkrijgbaar of in combinatie met een koffer of gigbag. soulman.fi

Schwung Guitars’ Charles Janssen heeft een door de sloop van een oud pand beschikbaar gekomen partij mahonie kunnen opkopen van dusdanige lengte dat het nieuwe model, de Ultimate, er uit een stuk uit gemaakt kan worden. Dat wil zeggen, op de body met klankkamers, komt nog een top van mooi getekend essen. Hij is voorzien van een P-rail bij de brug, een humbucker in halspositie en een Dorian brug, afkomstig van het Belische Dorian Guitars. schwung-guitars.com

In de Vandermeij-stand zagen we de nieuwe koploze Medusa met gewaaierde frets, klaar voor de progressieve gitaristen. Bouwer Koen van der Meij toonde ons het bijzonder strak vormgegeven model dat passen heel mooi mat is afgewerkt. De elementen zijn van Bare Knuckle en zijn beide voorzien van een coilsplit. vandermeijguitars.com

Het Hoornse Zandveld Guitars, verraste met de Flat-5, een Telecasterachtig model speciaal bedoeld voor jazzgitaristen. En dus heeft hij een holle body en een ceder bovenblad. De eigengemaakt ebben brug heeft een vernuftige constructie die ‘m heel duurzaam maakt. De Flat-5 (een knipoog naar de L-5) heeft een Charlie Christian element of een ‘dog-ear’ P-90. zandveldguitarservice.com 

zoeken
zoeken