aanmelden
Musicmaker Stage op Musicfair groot succes!
Verslag van onze panels op Dancefair/Musicfair
Events 09-03-2017 13:41
Het was heerlijk om ons op Dancefair/Musicfair twee dagen lang onder te dompelen in alles wat met muziek te maken heeft. Een mooi aantal merken presenteerde de nieuwste gear op de beursvloer en wij -als partner van Dancefair/Musicfair- organiseerden op onze Musicmaker Stage panels met een keur aan bekende muzikanten om je elke dag te vermaken en te informeren. Een verslag.

foto's: Eric van Nieuwland, Dennis Boxem
tekst: André Dodde, Patrick Lamberts, Stefan Kollee, Willem Kniknie

Het was dit jaar de tweede keer dat Musicfair, als nieuwe tak van het populaire Dancefair, werd georganiseerd. Waar Dancefair zich enkel op DJ en producing richt, wil Musicfair ook alle andere muzikanten aanspreken. Op de stands van merken als Yamaha, Korg, Ibanez, Sennheiser en Roland, maar ook van winkels als Keymusic, kon je de nieuwste gear uitproberen en tijdens clinics lieten gelouterde muzikanten hun skills zien.

De belangstelling voor de Musicmaker Stage bleek dit jaar groot. Bij praktisch elk panel was het een topdrukte en moesten geïnteresseerden staan of op de grond zitten bij gebrek aan voldoende stoelen. Hieronder een korte indruk van wat er zoal aan de orde kwam tijdens de tien panels op Musicmaker Stage: van elektronica, via de belevenissen van tourmanagers tot een spoedcursus grunten.

Nicky Hustinx en Oscar Kraal - Elektronica in popmuziek
Nicky Hustinx (Weval, Sophie Letitre, Eefje de Visser) en Oscar Kraal (Milow) zijn twee door de wol geverfde topdrummers die ook tijdens optredens graag elektronica gebruiken. Beiden hebben hun set-up meegenomen om te laten zien hoe ze het aanpakken. Nicky houdt niet van een akoestisch drumstel met triggers, omdat dat een beetje tussen twee werelden hangen is. Hij speelt graag met loops en laat een experimentele jam horen. Oscar Kraal maakt indruk door live mee te drummen met een nummer van Milow. In de originele opname zijn de bassdrumtracks expres verschoven wat een effect van willekeurigheid geeft. Schijnbaar moeiteloos drumt Oscar alle ingewikkelde ritmische verschuivingen, maar achteraf geeft hij toe dat dit een van de moeilijkste partijen is die hij ooit heeft moeten instuderen. De drummers gaan ook nog even samen jammen, waarbij Nicky met een microfoon de drumpartij van Oscar samplet om hier vervolgens allerlei effecten op los te laten. 

Navarone en Joost van den Broek - De productie van Oscillation
De voltallige band plus producer Joost van den Broek lichten dit uur de productie van Navarone’s nieuwste album Oscillation toe. Navarone besloot deze keer zeer nauw bij de productie betrokken te zijn, zodat de opmerking tijdens het mixen: ‘Ja, als je die sound wilt, dan had je het anders moeten opnemen’, niet gehoord zou worden. Poducer Joost van den Broek was zeer blij met zo’n betrokken band. Tijdens elke stap in het productieproces werd op ‘alle slakken zout gelegd’.

In het gesprek komt telkens naar voren dat je als band praktisch alles zelf kunt doen, maar dat een extern iemand die kritisch meeluistert, ongelooflijk belangrijk is. De drums werden - met als voorbeeld de droge sound van Nevermind van Nirvana - close-miked opgenomen in een kleine ruimte. Maar wel met de deur open met daar twee roommics zodat er
desgewenst nog wat galm bijgemixt kon worden. Gitarist Roman Huijbreghs illustreert tenslotte de groei van het nummer Snake van riff naar song door dit op gitaar even voor te doen. Nog een voorbeeldje van Navarone’s hang naar perfectie? Vier masteraars mochten een proefmaster maken, voordat besloten werd wie uiteindelijk de opdracht kreeg. 

Max Guitar Gear Talk - Arnold van Dongen
Tijdens de Max Guitar Gear Talk bespreken Robbert van der Ende van gitaarwinkelketen Max Guitar en gitarist Arnold van Dongen (Marco Borsato, Ilse DeLange, Night Of The Proms) over de vele sounds die Arnold gebruikt voor de uiteenlopende artiesten met wie hij werkt. Hij vindt het zelf ook wat cliché, maar die sound komt volgens de veteraan toch echt voor het grootste deel uit je vingers. En hoewel de Kemper Profiler, een digitale versterkersimulator, ideaal voor Arnold zou kunnen werken, kiest hij het liefst voor een analoge setup - mits dat kan qua productie en podiumvolume. ‘Ook werk ik het liefst op één main gitaar waarmee ik zoveel mogelijk kan doen.’ In Arnolds geval is dat een Fender Stratocaster met drie verschillende elementen, waaronder een een Seymour Duncan JB Jr. en Suhr Mike Landau-pick-up.

Rinus Gerritsen - Baspraat
Behalve basbaas van Golden Earring en ultieme Nederrock-veteraan, is Rinus Gerritsen altijd een technisch innovator geweest. Zo stelde hij de versterkers en effecten van Earring-gitarist George Kooijmans samen en veranderde hij veel aan zijn eigen bassen. Samen met De Bassist-hoofdredacteur Chris Dekker bespreekt Rinus de geschiedenis van zijn band aan de hand van zijn bassen. Zijn eerste bas was een zelfgebouwde en die heeft hij nog steeds. Maar ook zijn iconische Danelectro die hij kocht nadat hij begin jaren zestig The Who zag (‘die wilden graag een goedkope bas om kapot te smijten op het podium’). Natuurlijk heeft hij zijn beroemde Danelectro-dubbelnek mee, maar Rinus laat ook zien hoe hij zijn sound krijgt door zijn bas te voorzien van twee uitgangen. Zo gaat een van de elementen naar een gitaarversterker voor felheid en een randje, terwijl het uitgangssignaal van de andere elementen voor de zware fundering zorgen.

Bart Wagemakers - Laat je thuisopnames beter klinken!
Producer/engineer Bart Wagemakers werkt veel met Daniël Lohues samen en nam ook de nieuwste plaat van Stephanie Struijk (Stevie Ann) op. Dat deed hij aan de keukentafel bij Daniël thuis in Erica. De ideale man om je wat opnametips te geven dus! Bart laat foto’s zien van diverse microfoonopstellingen die hij toelicht. 
Een paar van zijn belangrijkste tips om je thuisopnames te verbeteren: 1. Zorg dat je een goede opnameruimte hebt. Houten vloeren en dikke gordijnen kunnen een ruimte al snel heel mooi laten klinken. 2. Je opnameketen is zo sterk als je zwakste schakel - het heeft dus bijvoorbeeld vrij weinig zin om een high end-microfoon aan een goedkope preamp te hangen. 3. Audio Technica is een van Bart’s favoriete merken als je een betaalbare microfoons zoekt (geen sponsorpraat!). 5. Er is niet maar één juiste methode: bedenk hoe je iets wil laten klinken, experimenteer en gebruik je oren. Vanuit het publiek komen veel vragen over microfoonopstellingen en de te gebruiken microfoons. Voor ons een mooie aanleiding om daar binnenkort weer eens een informatief artikel aan te wijden!

Caroline Westendorp - Grunten doe je zo!
Caroline Westendorp gaat als een speer met haar metalband The Charm The Fury. Op zondag (al om 12:00!) zet zij haar keel open voor een spoedcursus grunten. Toen zij net begon, dacht ze dat het vooral heel hard moest. Als ze thuis vocalen aan het opnemen was, was haar geschreeuw tot aan het eind van de straat hoorbaar. Dat bleek funest voor haar stem. Sinds vijf jaar leert een coach haar om haar stem goed te gebruiken. Caroline legt dit uur het verschil uit tussen een ‘full scream’ (de typische lage grunt) en een ‘fry scream’ (meer geknepen en hoger klinkend) en natuurlijk mag het publiek dit even uitproberen. Een goede grunt klinkt akoestisch helemaal niet hard, meer als een luide zucht. Voor het volume heb je tenslotte versterking! Toch moet Caroline zichzelf in acht houden om het grunten vol te houden: ze slaapt acht uur per nacht, drinkt drie liter water per dag en neuriet ze zoveel mogelijk. Ook lekker doorzakken na een optreden is uit den boze. Alles voor een goede stemconditie!

Het Tourmanagerpanel: Muziek = Logistiek
Lisanne Middag, actief voor Matt Simons, en Joost van Aarle (Oliver Heldens) geven een vermakelijk panel over het leven als tourmanager. Tourmanager word je niet via een vacature in de krant. Zowel Lisanne als Joost hebben dit werk via hun netwerk gekregen. Lisanne kreeg via via een aanbod kreeg om tourmanager te worden van Matt Simons. Joost was actief in het theater en tourmanager van meerdere bandjes. Dankzij contacten en ervaring ontstond de samenwerking met Oliver Heldens. Beiden zijn het eens dat een tourmanager zich bezighoudt met de korte termijn. Vervoer, eten en accommodatie bijvoorbeeld. Een belangrijke tip voor artiesten: stel geen bekende of familielid aan als tourmanager. Boos worden op familie is lastig en voor de bevriende tourmanager is het ook lastig om streng te zijn richting de artiest. Je maakt elkaar heel intensief mee, maar het is beter geen vrienden te zijn.
Natuurlijk gaat het leven van een tourmanager niet alleen over rozen: Joost (als manager!) lag eens nog te slapen, terwijl iedereen al klaarstond om te vertrekken. De volle tourbus van Lisanne begaf het eens op een steil straatje in hartje Parijs. 

Chef’Special: Een hit opnemen onder tijdsdruk
Chef’Special-gitarist Guido Joseph en producer Jasper Zuidervaart hebben veel samengewerkt aan het nieuwe album Amigo van de band. Het opnameproces was al behoorlijk ver toen de band ineens op tour kon in de VS met Twenty One Pilots en daar in verschillende studio’s moest werken. Guido laat van een drietal nummers eerst de ruwe demo-versie horen -die soms gewoon in een motelkamer tijdens de tour werd opgenomen-, dan een meer gearrangeerde versie waar Jasper ook zijn stempel al op heeft gedrukt en tenslotte zoals het nummer klinkt op het nieuwe album. De verschillen zijn soms enorm, maar soms is het ook vooral een uitvergroting van de sterke elementen in de demo-versie. En dat is meteen een belangrijke tip die dit uur naar voren komt: probeer niet alle elementen in een song evenveel aandacht te geven. Maak een duidelijke keuze voor wat je met een bepaalde song vertellen wilt en stel de hele productie in dienst daarvan. 

Pop- en rockopleidingen: wat heb je eraan?
Sinds de oprichting van de Tilburgse Rockacademie (hbo) in 1999 zijn er steeds meer Pop- en Rockopleidingen ontstaan. In september 2003 lanceerde Anouk-gitarist Jack Pisters bij het Conservatorium van Amsterdam de Pop-bachelor (hbo). Met een groot team van specialisten richt de opleiding zich op performance, productie en bandcoaching. Ivo Severijns richtte met Thijs Lodewijk twee mbo-muziekopleidingen op. In 2006 ontstond de Herman Brood Academie in Utrecht en in 2009 Rock City Institute in Eindhoven. Jack en Ivo zitten aan tafel, samen met ex-studenten Danny van Tiggele (Mister And Mississippi), David Westmeijer (The Brahms), Tessa Rose Jackson en Emil Landman om te praten over de zin en onzin van deze opleidingen. Verwacht niet dat je een paar jaar lekker alleen een beetje muziek aan het maken bent. Het zijn ambitieuze opleidingen waar je jezelf als student onvermijdelijk tegenkomt. Dat is nodig om artististiek te groeien, maar soms staan de studenten huilend op de gang. Ben je bereid je er volledig in te storten, dan kun je er veel leren. 

The Kik: opnemen in de Paf! Studio
De eer voor het laatste panel op de Musicmakerstage is voor Dave von Raven (The Kik) en studiocompagnon Marcel Fakkers. Gehuld in witte doktersjassen vertellen zij over hun analoge studio. Het wordt vooral een betoog tegen muziek die digitaal wordt opgenomen en bewerkt. ‘Muziek die in steriele digitale studio’s wordt gemaakt, is voor ongezellige mensen’, aldus Dave. In de PAF! Studio wordt alles ouderwets op tape opgenomen. Dit eist veel van de muzikant omdat er daardoor maar een half uur aan opnametijd is en foutjes achteraf niet zo makkelijk te repareren zijn. Niet erg volgens de heren, zolang de ‘vibe’ van een opname maar goed is. Martin Garrix zal nooit worden opgenomen bij PAF!; artiesten als Benjamin Herman en sixtiesbands als The Black Marble Selection voeren de boventoon.

Ondanks de vintage-rage die er nu heerst, zijn de mannen nuchter over gear.  Een goedkope mengtafel kan best beter klinken dan een dure ‘vintage’. Laat je niet leiden door de hype, maar test het uit en gebruik je oren. Dat kan je een hoop centen besparen!

Wil je er volgend jaar ook bij zijn? Hou de website van Dancefair/Musicfair in de gaten!