aanmelden
NAMM-verslag Dag 4
De laatste dag van een zeer geslaagde beurs
Merknieuws 24-01-2016 19:21
Na vier dagen NAMM duizelt ons hoofd nog van alle nieuwe gear. Hieronder wat wij op de laatste dag van deze zeer succesvolle NAMM zagen. In Musicmaker komt heel veel interessants natuurlijk uitgebreid aan bod de komende tijd.

Martin
De gitaarwereld laat geen gelegenheid voorbij gaan om een jubileum te vieren en daarom zagen we in de stand van Martin deze wat vreemd gevormde Dreadnought. Het is een replica van de eerste dread die Martin maakte. In 1916 vroeg de firma Ditson of Martin niet een heel luide gitaar kon maken voor het begeleiden van ukelele orkesten. Dat deden ze en noemde deze grote gitaar de Dreadnought naar het grootste oorlogsschip van die tijd (bedenk dat WOI volop aan de gang was). Martin zette aanvankelijk niet zijn eigen naam erop, maar netjes Ditson aan de achterkant van de kop. Het was een 12-fretter en daarom oogt hij voor ons wat vreemd, met zijn lange bovendeel. Van deze gitaren is er geen een meer op de wereld te vinden, Maar Martin heeft wel zijn archieven en daardoor waren ze in staat het model opnieuw uit te brengen in een serie van 100 stuks.

Riversong
Je hebt al enkele keren in Gitarist over de bijzonder geconstrueerde Riversong gitaren kunnen lezen. Voor wie geinteresseerd is maar aanhikt tegen de prijs is er goed nieuws, want de hier gepresenteerde Silhouette serie zal beduidend goedkoper zijn. Daarvoor heeft Mike Miltimore een carbon fiber (koostofvezel) hals ontwikkeld, die veel minder productietijd in beslag neemt dan een houten variant. De gitaren hebben een hoogglans zwarte top en een mat zwart zij- en achterblad. De binding is van blank esdoorn. Door de koolstof hals heeft de gitaar een lagere resonantiefrequentie, wat een volle klank als gevolg heeft.

 

tracktion Copper Reference


Wie zich wil onderscheiden van de massa kan terecht bij de Copper Reference stereo usb-c audio interface van Tracktion, inderdaad makers van de daw met dezelfde naam. Deze heeft stereo mic/instrument/line inputs, stereo outputs en een hoofdtelefoonaansluiting. Maar de showstoppers zijn natuurlijk de twee buizen onder het afdakje op de oud-roze kast. Die zijn onderdeel van een overdrive circuit om wat meer karakter aan de sound te geven. Deze handgemaakte, boutique, high-end interface met koperen behuizing, maakt gebruik van de beste componenten die je maar kunt vinden. De prijs is nog niet bekend, maar die is vast pittig!

Tracktion kondigde meteen update 7 van hun daw aan en die schijnt ingrijpend te zijn. In elk geval wordt het wat lullige uiterlijk stevig onder handen genomen.

Meer info

 

 

Fluid Audio FPX7


De FPX7 monitor gebruikt een AMT oftwel ribbon tweeter in een coaxiale opstelling. De tweeter is dus in de 7" woofer gemonteerd. Laag en hoog komen dan zonder looptijdverschillen aan bij je oren en dat levert een heel puntige weergave op die ook buiten de sweetspot accuraat blijft. Het wisselfilter wordt aangestuurd door een dsp voor een optimale afstemming van de weergave en zorgt er meteen voor dat meerdere speakers vrijwel identiek klinken. Er wordt gebruik gemaakt van 90W klasse A/B versterkers voor de woofer en 50W voor de tweeter en er zijn instelopties voor Acoustic Space Control en tweeter high frequency trim. Opvallend is de volumefader op het frontpaneel. Meer info

 

Nieuwe plug-ins voor Universal Audio UAD



 

Drie nieuwe plug-ins voor UAD en Apollo, zullen te koop zijn nadat softwareversie 8.5 in februari uitkomt.

Marshall JMP 2203 is een emulatie van de beroemde100 watt gitaaramp van Marshall, gemaakt door Softube. Er zitten 50 presets in van AC/DC engineer Tony Platt.

Sonnox Oxford Envolution is een frequentie-afhankelijke envelope shaper waarmee je sounds meer presence geeft of juist wat op afstand houdt.

Brainworx_bx_digital V3 EQ collection is een stevig aangepaste versie van de V2 EQ, waaraan dynamische eq, verbeterde filters en proportional Q voor de M/S sectie werden toegevoegd. Meer info

 

 Keith McMIllen K-Mix


K-Mix is een combinatie van een 8 in/10 uit usb interface met een programmeerbare digitale mixer met dsp per kanaal, die tevens als daw-controller werkt. K-Mix heeft twee mic pre-amps en 'opto-tactile' faders. Volgens McMIllen is ie 'unbreakable' omdat er geen bewegende delen opzitten. Er is een optionele midi expander verkrijgbaar. De K-Mix kan ook als zelfstandige mixer worden gebruikt. Momenteel werkt K-Mix enkel onder Mac OSX. Meer info