Nona

Een beetje geluk, veel talent en een goede vibe

Muzieknieuws 16-04-2020 11:04

Vorig jaar verraste Nona Nederland en België met haar vintage maar tijdloze popsongs en soulvolle stem. Ze releaste haar gelijknamige debuutalbum in november en dit jaar staat ze onder meer op North Sea Jazz en Pinkpop. Inderdaad, dat gaat hard! Maar het succes komt niet zomaar uit de lucht vallen. Musicmaker zocht haar op in haar muzikale thuisbasis en vroeg naar haar muzikale reis tot dusver.

Fotografie: Robin Looy

Odiliapeel is een klein dorpje bij Uden in Brabant. Tegen de rand van een klein bos staat het huis van Nona’s moeder, met in de tuin een garage die is omgetoverd tot repetitieruimte annex studio. De ‘live-room’ is uitgerust met rood tapijt en er is een rechthoekig raam in de muur met de aangrenzende ruimte, die in potentie een control-room is.

Nona’s moeder werkt als manager en boeker voor verschillende acts en de ruimte was aanvankelijk bedoeld als repetitieruimte en opnamestudio voor haar acts. Er hangen koptelefoons tegen de muur die kunnen worden aangesloten op een hub. Hoewel er nog weleens door bands gerepeteerd wordt, heeft vooral Nona de plek geconfisqueerd als haar creatieve domein. Met gepaste trots laat een energieke Nona de ruimte zien.

Platenzaak
Vorig jaar werd ze genomineerd voor een Edison in de categorie Beste Nieuwkomer en mede door optredens in De Wereld Draait Door en op 3FM ging het nationale spotlicht nog een paar flinke tikken feller op haar schijnen. Ze wordt echter haar hele leven al omringt door muziek. Nona’s ouders hadden een platenzaak in Uden waar ze in haar jeugd veel te vinden was.

‘Ik begon met dwarsfluitlessen op de basisschool, daarna nam ik pianoles en ik heb ook een tijdje gitaarles gehad. De piano is het instrument waarmee ik het beste uit de voeten kan, al zie ik mezelf meer als een zangeres. Daarom schrijf ik graag met anderen die meer mogelijkheden hebben op hun instrument of als producer. Dan kan ik me op de zanglijnen en de tekst focussen. Ik ben altijd aan het schrijven in m’n boekjes en die neem ik mee naar sessies. Momenteel werk ik veel met gitarist en producer Arie Storm in zijn studio in Den Haag. In mijn nieuwe tracks zitten iets meer beats en elektronica. Ik heb het gevoel dat het nog meer “Nona” is, want naast vintage soul en rock ben ik bijvoorbeeld ook heel erg beïnvloed door hiphop.’



Wat was een van je eerste belangrijke stappen richting een muziekcarrière?
‘Toen ik een jaar of achttien was, ging ik vaak naar kroegjes in Eindhoven waar jamsessies plaatsvonden. Daar kwam ik Steve Bradley [vader van zangeres Mattanja Joy Bradley, red.] tegen en we hadden een fijne muzikale klik. We gingen bij hem thuis ook vaak jammen en deden samen kleine optredens, waaronder op straat. Door met hem muziek te maken kwam ik erachter hoe tof ik het vond om zelf songs te schrijven. Hij speelde iets op gitaar en ik bedacht daar de tekst en zanglijnen bij.’

En hoe is het balletje verder gaan rollen?
Samen met Steve nam ik een cover op van Fleetwood Mac’s Need Your Love So Bad. Die opname kwam terecht bij publisher Sony/ATV en zij toonden interesse. Ze hebben mij gekoppeld aan co-writers, onder anderen aan Will Knox, een Engelse singer-songwriter die al een tijdje in Haarlem woont. Met hem heb ik onder andere het nummer Sleeptalking geschreven.’

Het volledige interview met Nona lezen en heel veel andere interessante artikelen voor muzikanten doorspitten? Bestel Musicmaker #475, mei 2020 (tot 22 mei zonder verzendkosten én zonder verplichtingen) hier! 

zoeken
zoeken