aanmelden
De studiostek van Thijs van der Klugt
Produceren voor Douwe Bob
Muzieknieuws 15-05-2019 14:05
Als lid van electroduo Baskerville stond Thijs van der Klugt op Lowlands en Sziget. De laatste jaren is hij vooral actief als producer en mixer in zijn eigen studio in Haarlem. En daar ontvangt hij niet de minsten! Zo produceerde hij de albums van Sue the Night en het laatste album van Douwe Bob.

Mijn studio
‘Samen met Huub Reijnders, Martijn Bosman en Seppl Kretz huren wij een bedrijfspand in Haarlem. Het was aanvankelijk een kale betonnen hal waar we een grote live-room en twee control-rooms in hebben laten bouwen van kalkzandsteen. Er moest natuurlijk heel wat gebeuren voordat dat akoestisch in orde was.

Audioworkx uit Hoogeloon heeft achter mijn computer-setup een akoestische wand gemaakt met breedband-absorptie en “tuned mass dampers”. De rest van de wanden heb ik zelf akoestisch aangepakt, voornamelijk door middel van absorptiepanelen met polyesterwol en steenwol. Dat was de goedkoopste optie. Het is nog steeds een work in progress, maar heel goed werkbaar nu.’



‘Mijn opname-setup is redelijk rechttoe rechtaan: twee PSI A21-M-speakers, een computer en een AD/DA-converter die via MADI naar mijn DAW gaat. Wel heb ik mijn studio zo ingericht dat ik makkelijk kan schakelen tussen een mix-sessie, een opname of een creatieve sessie waarin vooral wordt geëxperimenteerd. Alles komt binnen op een aantal patchbays.

Ik werk graag met oude broadcast-consoles. Ik heb een Studer 962 en een oude Franse Girardin MT 68. Die zijn ontworpen om radio-opnames op locatie te maken. Ze zijn dus klein en mobiel, maar van hoge kwaliteit en met waanzinnige preamps. Daarnaast gebruik ik ook veel andere randapparatuur, met name oude tape echo’s.’

De Girardin MT 68

Mijn werkwijze
‘Mijn werkwijze hangt heel erg af van het project. Ik hou van de ouderwetse aanpak om met een band op de preproductie te duiken en in de oefenruimte al kritisch naar de songs en de arrangementen te kijken. Maar ik vind het ook te gek om blind in een project te springen en het meer van het moment af te laten hangen.

Het debuutalbum van Son Mieux is daar een goed voorbeeld van. Zij hadden al een deel van de basistracks opgenomen en we besloten om de rest ook in de studio te laten ontstaan. Dat resulteerde in nachtelijke sessies en soms werkten we een halve dag aan iets dat toch niet bleek te werken. Maar het leverde ook zeer veel magische sessies op! Er ontstaan dan onverwachte dingen en dat hele creatieve proces is gaaf.’


De Studer 962

De meest recente plaat van Douwe Bob hebben we meer traditioneel aangepakt. Tijdens de preproductiefase hebben we al flink op de songs en arrangementen gezeten en aan de eerste opnames in de oefenruimte zijn we voor het grootste deel ook vast blijven houden. 

Nu zijn Douwe Bob en zijn bandleden ontzettend goede songwriters en muzikanten, en ze zijn heel erg op elkaar ingespeeld. Dat stelde mij nog meer in staat om me te focussen op een nieuwe sound, want daar waren ze vooral naar op zoek. Ik heb mijn invloeden er goed in kunnen passen. Ik kom vanuit de elektronische hoek, maar ik heb ook altijd met bandjes gewerkt en hou erg van een organische aanpak.’

Thijs z'n Stage Echo, Korg's tegenhanger van de Roland Space Echo

Mijn tips:
‘Ik merk vaak tijdens het mixen dat ik toch terugval op vijf à zes sporen drums. Er is zo veel te behalen met de juiste plaatsing van de mics! Probeer eens met vijf mics hetzelfde doel te behalen in plaats van alle toeters en bellen een eigen mic te geven. Dat scheelt veel tijd bij het maken van keuzes tijdens het mixen.

En tijdens opnemen is distortion je grote vriend. Door je preamps, compressors of tape echo’s op sommige kanalen te laten oversturen, kun je op een toffe manier je opnames meer tot leven laten komen. Het hoeven niet eens hele dure apparaten te zijn. Soms kan de goedkoopste compressor een lekkerdere bite geven dan de hele chique ernaast!’


Thijs met Baskerville in 2010

Het volledige interview met Thijs van der Klugt lezen en heel veel andere interessante artikelen voor muzikanten doorspitten? Bestel Musicmaker #466, juli 2019 (tot 13 juni zonder verzendkosten én zonder verplichtingen) hier