aanmelden
The Grand East
DIY een topplaat maken en uitbrengen
Muzieknieuws 13-12-2018 12:12
Het wordt steeds moeilijker om je album te laten uitbrengen door een label. Dat ondervonden ook de mannen van rock & soulband The Grand East, en dat terwijl ze een succesvolle live-act zijn en hun nieuwe album What A Man makkelijk een van dé Nederlandse rockplaten van het jaar is (o.a. vijf sterren in de vorige Musicmaker!). Hoe financier je plaatopnames en hoe kun je een album het beste uitbrengen en promoten zonder de hulp van een platenmaatschappij? We vroegen het Teun Eijsink, bassist van The Grand East.

Waarom brachten jullie What A Man in eigen beheer uit?
‘Ons debuutalbum Movano Camerata kwam uit bij het Zwolse indielabel Goomah Music. Nog voordat we met de opnames voor ons nieuwe album begonnen, lieten zij echter weten dat ze met hun labelactiviteiten gingen stoppen. Begrijpelijk: het is arbeidsintensief werk en het levert vaak weinig tot niets op. Zo blijven er helaas steeds minder indielabels over. Heel spijtig, maar we zijn direct op zoek gegaan naar een andere oplossing.’



Hoe hebben jullie dat aangepakt?
‘Wij hadden een duidelijk doel voor ogen: deze plaat moest in elk opzicht een stap vooruit zijn ten opzichte van de eerste. Onze begroting - inclusief preproductie, studiotijd, producer, engineer, mastering, artwork en promo - kwam uit op 20.000 euro. Daarvan wilden we de ene helft bekostigen door middel van een crowdfundingsactie en de andere helft zelf inleggen. In 2017 hebben we meer dan zeventig keer gespeeld, dus we hebben redelijk wat kunnen sparen.’

Wat stond er zoal op jullie verlanglijstje voor deze plaat?
‘Als producer hadden we Simon Akkermans in het vizier. Zijn werk voor onder andere Bombay, Jungle By Night en My Blue Van vinden we heel vet. We wilden de basistracks opnemen in de Electrosaurus Southern Sound Studio, het Utrechtse hoofdkwartier van DeWolff, waar wij ook repeteren. Pablo [van de Poel, gitarist van DeWolff, red.] moest ook de engineering gaan doen. Hij is een meester in die dikke, saus-achtige, analoge tape-sound. Overdubs namen we vervolgens weer op in Simons Epic Rainbow Unicorn Studio en Pablo heeft vervolgens het geheel gemixt.’

En zijn jullie blij met die keuzes?
‘Ja! We wilden voor deze plaat af van het meer standaard bluesrock-idioom dat onze debuutplaat kenmerkte, zonder onszelf te verloochenen. Simon was nauw betrokken bij het preproductieproces. Hij had een duidelijke visie over waar het heen moest en wist al onze uiteenlopende ideeën te kanaliseren. Hij kwam met feedback als: “Dit stuk gaat nog niet echt ergens heen.” Of: “Waarom maak je van die bridge niet je refrein?”’

Hoe was het om met Simon én Pablo te werken?
‘Het zijn twee compleet verschillende persoonlijkheden. Simon is heel rustig en zijn feedback is meer in de trant van: het is cool, maar dit en dat kan nog beter. Pablo is meer van: "Whaa, dat is vet! En zus en zo wordt nóg vetter!" Grappig om te merken dat de een wat beter op een bepaald soort feedback reageert dan de ander.’

Hoe verliep de crowdfunding?
‘Die hebben we opgezet via voordekunst.nl. We hebben zelfs iets meer opgehaald dan het streefbedrag, namelijk 11.100 euro. Dat bedrag hebben we overigens ook met eigen inleg gematcht. Er komen tijdens zo’n productieproces altijd onvoorziene kosten bij. In totaal hadden we 183 donateurs. Dat is gemiddeld € 60,66 per persoon. Sommigen gaven een groot bedrag, anderen een tientje. Allemaal welkom!’

Het resultaat mag er wezen! Jullie blijven enerzijds trouw aan jullie roots, maar weten toch te vernieuwen en te verrassen bij elke track!
‘Dank je wel! Het is heel goed om te merken dat het gewaardeerd wordt. Vooral ook omdat het schrijf- en opnameproces bij ons altijd een nogal moeizame aangelegenheid is. We zijn vijf eigenwijzen met ieder een sterke mening. Alles is moeilijk bij ons, over elke noot wordt gediscussieerd. Het is broodnodig dat je je na zo’n slooptocht weer even realiseert: o ja, dáár doen we het allemaal voor…’

Welke stappen moet je nemen als de plaat eenmaal af is?
‘Het drukken en de distributie konden we gelukkig nog via Goomah doen. Dat is namelijk veel werk. De promotie hebben we wel zelf moeten regelen. Voor de digitale promotie hebben we LAB Music benaderd. Zij zorgen ervoor dat de muziek op alle digitale platforms komt te staan en proberen die ook in relevante playlists te krijgen. Voor de overige promo zijn we in zee gegaan met DGR Music. Zij schrijven onder andere kranten en tijdschriften aan voor recensies en interviews, en doen de eventuele radioplug.’

Wat zijn andere belangrijke dingen die je voor elkaar moet hebben?
‘We hebben zelf onze bio geschreven. Dat werkt therapeutisch! Het dwingt je om na te denken over wat je act tof en onderscheidend maakt. Met andere woorden: waarom cafés, clubs en festivals jou moeten boeken en waarom muziekliefhebbers naar jouw bandje moeten luisteren in plaats van naar de miljoen andere bands op Spotify. Het is ontzettend belangrijk om dat verhaal duidelijk en strak te hebben. Schrijf eerst een vette bio voordat je überhaupt een band begint. De rest komt dan wel, haha!’

Jullie spelen dit jaar op Eurosonic en doen daar zelfs een optreden voor Rockpalast, hét Duitse tv-instituut voor live-muziek. Hoe hebben jullie dat voor elkaar gekregen?
‘Tja, we hebben ons gewoon ingeschreven voor Eurosonic. Naast goede muziek helpt het daarbij heel erg als je een duidelijk en concreet plan hebt voor optredens in Europa. Dat hebben we wel. Wat betreft Rockpalast hadden we gewoon geluk. Zij waren op zoek naar bands die op Eurosonic speelden en pikten ons eruit!’

Zo zie je maar dat een platenmaatschappij of concessies doen geen voorwaarden zijn!
‘Nee man, je moet nooit een bepaald soort muziek gaan maken omdat het mainstream of hip is. En concessies? Daar schijten wij op!’

Het volledige interview met The Grand East lezen en heel veel andere interessante artikelen voor muzikanten doorspitten? Bestel Musicmaker #462, januari/februari 2018 (tot 14 februari zonder verzendkosten én zonder verplichtingen) hier!