Hij is een van de meest gevraagde bassisten van Nederland en werkte samen met onder meer Anouk, Candy Dulfer, Alain Clark en Trijntje Oosterhuis. Ook is hij de vaste bassist van The Voice of Holland en De Vrienden van Amstel Live. Afgelopen september werd hij bekroond met de Humble Hero Award, de prijs voor de beste sessiemuzikant van Nederland.
Tijdens de Gouden Notekraker werd afgelopen september voor het eerst de Humble Hero Award uitgereikt, een prijs voor de beste sessiemuzikant. Deze werd - door collega-muzikanten - toegekend aan bassist Michel van Schie.
De naam van deze prijs spreekt boekdelen over de rol van sessiemuzikanten - en met name studiomuzikanten - in de showbusiness. Of Michel van Schie (1959) deze rol in de schaduw soms dwarszit? Nou, nee. ‘Ik ben bassist. Als ik in de spotlights had willen staan, was ik wel gitarist geworden. Toch was het niet een vooropgezet plan om sessiebassist te worden. Dat is me min of meer overkomen en het is een geleidelijk proces geweest.’
Michel neemt de Humble Hero Award in ontvangst tijdens de Gouden Notenkrakers in Paradiso
Maar hoe is dat proces in gang gezet?
‘Ik was dus helemaal niet bezig om mezelf in sessies te wurmen. Ik was wel ontzettend fanatiek met bassen en heb in mijn beginjaren veel kilometers gemaakt; tijdens mijn late tienerjaren en mijn drie jaar op het conservatorium. Dat heb ik overigens niet afgemaakt, want ik had geen zin in klassiek strijken. Wel speelde ik in meerdere bandjes tijdens veel sessies. Mensen hoorden me spelen en vroegen me steeds vaker voor studiosessies. Ik speelde bijvoorbeeld in een bigband in Breda. De leider daarvan had ook een studio en via hem heb ik carnavalsplaten ingespeeld.’
Wat onderscheidde jou, denk je?
‘Toen ik bas leerde spelen, kwam Jaco Pastorius op en hij werd een van mijn grootste inspiratiebronnen. Hij was echt een vernieuwer en zijn stijl - die ietwat druk is - raakte in zwang. Door zijn invloed had ik een streepje voor op de generatie vóór mij.’
Anouk's R.U. Kiddin' Me (live, met Michel op bas): Begonnen als ballad
Kun je een voorbeeld noemen waarbij je als sessiemuzikant echt een stempel hebt kunnen drukken op een song?
‘Ja, het nummer R U Kiddin’ Me van Anouk hebben we als sessieband een totaal andere draai gegeven. Dat was aanvankelijk een Tracy Chapman-achtige ballad! Gitarist Paul Jan Bakker speelde het refrein opeens op die snelle manier, a la Annabel van Toontje Lager. Drummer Satindra Kalpoe kwam met die The Police-achtige beat in het couplet, waardoor ik dat dwingende baslijntje ging spelen. Toen we het gingen opnemen, werd de eerste take onderbroken. De tweede was raak en dat is ‘m geworden. Als dat nummer langs komt op de radio, hoor ik nog steeds de energie van dat moment. Een ander mooi voorbeeld is het nummer Girl. Dat begon als een langzame jazz-track. Ik vond het een beetje suf en stelde voor om het meer richting London Calling van The Clash te trekken, meer punk. Toen hadden we het nummer binnen no-time staan. Dat was echt de chemie van die band. Daarom wilde Anouk destijds met ons werken.’
Anouk's Girl: eerst een jazzy ballad, maar Michel stelde een punk-achtige benadering voor. Wie Anouks outfit in deze clip voorstelde, is onbekend. Maar daar mogen we net zo dankbaar voor zijn.
Wat was voor jou een bijzondere studiosessie?
‘Ik heb veel gave sessies mogen doen, maar de eerste plaat van Anouk springt meteen in m’n gedachten. Ze was nog compleet onbekend en er was weinig budget. We namen het op in de garage van George Kooymans van de Golden Earring, die het produceerde. Barry Hay was er ook bij. Anouk stond te zingen in het kantoortje van George. Nobody’s Wife was de eerste track die we deden. Na de allereerste take was iedereen heel enthousiast, maar Barry zei: “De drums mogen iets ruiger.” Ik weet nog dat Hans Eijkenaar die drumfill inzette vóór het eerste refrein en we waren los. Die take - de tweede die we deden - is het geworden. Die hele plaat bestaat alleen maar uit één- of twee-takers. Ook van Anouk; zij stond erop dat ze alles live meezong! Die sessie was echt pure magie. Dat maak je maar een paar keer in je leven mee.’
Het volledige interview met Michel van Schie lezen en heel veel andere interessante artikelen voor muzikanten doorspitten? Bestel Musicmaker #461, december 2018 (tot 13 december zonder verzendkosten én zonder verplichtingen) hier!