De perfect gepolijste synthpop van Haevn

Binnen drie jaar in Koninklijk Theater Carré

Muzieknieuws 20-06-2018 12:06

Haevn, de band rond zanger/componist Marijn van der Meer en toetsenist/componist Jorrit Kleijnen, wist binnen slechts drie jaar al naar Koninklijk Theater Carré door te stomen. En dankzij debuutalbum Eyes Closed ligt er nog veel meer moois in het verschiet. Musicmaker zocht de mannen op in hun studio in Duivendrecht om over de opnames van dat debuut te praten.

De carrière van synthpopact Haevn kent een bliksemstart. In 2015 belandt de muziek van zanger/gitarist en songwriter Marijn van der Meer (de donkerharige) en toetsenist/componist en producer Jorrit Kleijnen (de blonde) onder reclamespots van Volvo en BMW en sindsdien gaat het snel. Heel snel. Inmiddels is er het debuutalbum Eye Closed (25 mei 2018, WM Benelux). Hoe dat precies tot stand is gekomen lees je in het uitgebreide interview dat we deden met Marijn en Jorrit voor Musicmaker 457 (juli/augustus 2018). Hieronder volgt alvast een deel uit dat vraaggesprek.

Wat was jullie werkwijze bij het maken van Eyes Closed?
Jorrit: ‘Belangrijk om te weten is dat wij - in tegenstelling tot veel bands die we spreken - geen vijftig demoversies maken waaruit we een selectie maken. Als wij ergens niets bij voelen, maken we het niet af. En waar andere artiesten vaak werken vanuit een akkoordenschema, melodie en tekst, wordt bij ons de sfeer van het nummer bepaald in de sequencer, met de juiste synthesizer of de juiste gitaar. Kortom: met de juiste klanken. Daar verzinnen we later een tekst bij. De ankerpunten liggen bij ons dus in een mooi riffje of een motiefje. Die bedenken is een kwestie van improviseren tot je erbij neervalt. Dan gaat op een gegeven moment als vanzelf de hemel open.’
Marijn: ‘Het grappige is dat Jorrit tijdens het improviseren soms tot iets komt waarvan we beide enthousiast worden, maar dan niet meer precies weet wat hij eigenlijk speelde. Gelukkig heeft Cubase een functie waarbij je dat weer terug kan luisteren...’
Jorrit: ‘...zonder dat je opneemt. Ik durf het bijna niet te zeggen, maar dat doe je met de toetsencombinatie “shift-sterretje” [dus op * drukken terwijl je de Shift-knop ingedrukt houdt, red.].’
Marijn: ‘Jorrit en ik werken dus vanuit een onderbuikgevoel. Er ontstaat altijd wel iets uit onze wisselwerking. De ene keer verzin ik een melodielijn en de andere keer doet Jorrit dat.’

Hoe hebben jullie de drumpartijen voor Eyes Closed verzorgd?
Jorrit: ‘Geprogrammeerde drumpartijen vormen de basis. Daarvoor gebruiken we voornamelijk Battery-samples van Loopmasters en custom samples. Aan een aantal liedjes heeft drummer David Broeders akoestische takes toegevoegd, bijvoorbeeld wat zestienden met kwastjes, om net even die “trein” erin te leggen.’
Marijn: ‘We stapelen veel tracks. Daarvoor gebruiken we enorm veel wav-bestanden. Het juiste kickdrumgeluid kan bij ons bestaan uit een combinatie van vier verschillende bij elkaar gevoegde kicks.’
Jorrit: ‘Met alle liefde en respect voor iedereen die heeft meegewerkt aan de plaat, maar het onderscheidende aspect van Haevn - en de reden waarom we zo snel van de Popronde naar Carré konden gaan - is Marijns stem. Dat ten eerste. Een ander belangrijk deel zit hem in de productie: popmuziek met strijkers en synthesizers is geen unicum, maar het wordt niet heel veel gedaan. Zeker niet met strijkers. Als we daar alleen beats van een analoge drumkit onder hadden geplaatst, waren we niet zo onderscheidend geweest. Live gebruikt David veel elektronische pads die hij geïntegreerd heeft in zijn akoestische kit. Hierdoor heeft hij tijdens liveshows de beschikking over zowel een droge kick als een kickgeluid met enorm veel reverb. Dat is wat die filmische Haevn-beleving deels maakt.’

Jullie sound is strak, afgemeten en modern. Een heel bewuste keuze lijkt me.
Jorrit: ‘Ik ben van origine filmcomponist. Dat is iets heel anders dan een engineer van een popmuziekstudio. Ik ben bijvoorbeeld heel erg geconditioneerd op perfectie. Alles moet tot op de milliseconde nauwkeurig zijn als je filmmuziek maakt. Die invloed hoor je wel terug bij ons. Ik ben heel trots op het eindresultaat van Eyes Closed. Het klinkt “gepolijst”, zoals dat heet. Dat vind ik geen vies woord. We hebben deze keer duidelijk voor deze sound gekozen. Maar bij de volgende plaat gaan we wel iets meer het rauwe randje opzoeken, denk ik.’

Fotografie: Kim Balster

Luister hier naar Haevn's debuutalbum Eyes Closed:

Het volledige interview met Haevn lezen en heel veel andere interessante artikelen voor muzikanten doorspitten? Bestel Musicmaker #457, juli/augustus 2018 (tot 23 augustus zonder verzendkosten én zonder verplichtingen) hier! 

zoeken
zoeken