Mixen Met Impact

Wessel Oltheten van studio Spoor 14 geeft tips!

Muzieknieuws 22-03-2018 13:03

Wessel Oltheten is mixing-engineer, masteraar, leraar en auteur. Alles in zijn leven staat in het teken van geluid en het zo goed mogelijk vastleggen ervan. Onlangs verscheen zijn boek Mixen Met Impact - Muzikale Keuzes Leren Maken. Genoeg redenen om eens een bezoek te brengen aan zijn studio Spoor 14 en om mixtips te vragen.

In Musicmaker 454 lees je uitgebreid over de veelzijdige geluidsdokter Wessel Oltheten. Van DeWolff tot Don Diablo: in ons magazine gaan we dieper in op Wessels achtergrond, werkwijze en zeer fraai uitgeruste Studio 14. Maar enkele van zijn belangrijkste tips voor een goede mix willen we je niet onthouden. Hier komen ze!

Accepteer dat een opname iets anders is dan een concert
‘Dingen die live geweldig goed werken, kunnen bij een opname totaal niet overkomen en andersom. Een opname kan niet steunen op podiumpresentatie, sfeer in een zaal of hoge geluidsniveaus om energiek over te komen. Daarom is in de studio een andere benadering nodig, met als een van de belangrijkste aspecten het verschil in beschikbare dynamiek. Van heel zacht naar heel hard gaan is live fantastisch, maar in een huiskamer, in de auto of op je dopjes in de trein vallen de zachte dingen al snel weg of zijn de harde passages juist te overheersend. Voor een studioproductie wil je dus met minder dynamiek een net zo grote impact maken als live. Daarvoor zijn contrasten in klank enorm belangrijk. Gitaarsounds die van clean naar heel vervormd gaan, kunnen bijvoorbeeld nog steeds dynamisch aanvoelen, ook al verschillen ze nauwelijks qua volume. En met zang heb je het liefst een overdreven expressieve en dynamische performance, die je vervolgens met compressie of fader-automatisering echter wat uitvlakt om hem in de mix te passen. Liever dat dan een performance die zo constant is gezongen dat hij vanzelf al in de mix past, maar relatief vlak en saai overkomt.’

Hoe eenvoudiger het arrangement hoe beter
‘Een luisteraar kan zich maar op een aantal dingen tegelijk concentreren, helemaal als hij of zij een liedje voor het eerst hoort. Als een song met drie tot vijf elementen al staat als een huis, en de eventuele overige elementen alleen op de achtergrond blijven en vooral op het onderbewuste niveau werken, overtuigt je muziek al vanaf de eerste luisterbeurt. Er kan best een complexe gelaagdheid in zitten, maar die hoeft in de mix niet evenveel aandacht te krijgen als de kern: de extra lagen zijn de elementen die het ook na een aantal luisterbeurten nog interessant houden.’

Beoordeel klank altijd in context
‘Veel mensen zijn bang voor drumvellen die lang resoneren, maar horen niet dat deze resonanties in een mix worden gemaskeerd door andere klanken en er dus nauwelijks toe doen. Als je vervolgens demping gebruikt om die resonanties tegen te gaan, wordt het deel van de klank dat wél in de mix te horen is juist te kort en karakterloos. Tijdens het opnemen wil je daarom altijd een idee hebben van hoe het geheel zal klinken: werken met guidetracks en zoveel mogelijk tegelijk opnemen is dan ook aanbevolen.’



Hier krijg je vast een kleine indruk van de studio:

Meer weten over Wessel en zijn werkzaamheden? Check zijn homepage, maar lees vooral het volledige interview over hem en heel veel andere interessante artikelen voor muzikanten in Musicmaker #454, april 2018! Bestel het magazine (tot 23 april zonder verzendkosten én zonder verplichtingen) hier! 

zoeken
zoeken