Ere wie ere toekomt

Muzikale vrijheid in tributebands

Muzieknieuws 24-08-2017 09:11

In het huidige muzikantenlandschap verdienen veel muzikanten hun brood met andermans nummers. Een tributeband blijkt lucratief, maar in hoeverre behoud je je muzikale en creatieve vrijheid? Ervaringsdeskundigen The Bootleg Beatles, The Dutch Eagles en The Doors In Concert vertellen over het wel en wee van het eren.

The Bootleg Beatles uit Engeland focussen sinds 1980 over de hele wereld. Bassist en zanger Steve White vertolkt sinds 2012 de rol van Paul McCartney bij de band en speelde onder meer op Hyde Park, Glastonbury en in Carré met The Bootleg Beatles. Steve over de vrijheid binnen de tribute.

'Er is geen muzikale vrijheid bij The Bootleg Beatles. Het gaat niet om onze muzikaliteit of het uiten van onszelf; we zijn er om de muziek zo goed mogelijk te kopiëren. Het enige wat vrij is aan onze show, zijn de praatjes die we tussendoor maken. We kunnen het ons niet veroorloven om te jammen. We spelen de studio-opnames na, zodat zo veel mogelijk mensen krijgen wat ze willen: de versies die ze kennen. Echte Beatles-fanaten komen weleens naar ons toe om te vragen of we ook versies van live-albums van The Beatles willen spelen. Dat gaat ons net wat te ver. Daarmee stel je ook een heleboel mensen teleur die echt naar een bepaald stuk van de studioversie toeleven.'



'Gelukkig hebben The Beatles zo veel fantastische muziek gemaakt, dat we de set dagelijks kunnen omgooien. Alle nummers zijn zo bekend en allemaal goed. Vergeet vooral ook niet dat het niet gemakkelijk is om dingen na te doen. Het lijkt makkelijker om iets te kopiëren dan om iets zelf te maken, maar het tegendeel is waar. The Beatles hadden allemaal hun eigen speelstijl en een benadering van hoe hun instrument moest klinken. Dat was voor hen natuurlijk een heel natuurlijke manier, maar als je dat als muzikant opeens moet nabootsen, moet je heel veel research doen om het na te kunnen doen. Zo wisselt Paul McCartney continu plectrumpartijen met fingerpicking af. Dat moet je onder de knie krijgen. Het is veel gemakkelijker om jezelf te zijn dan om iemand anders te zijn.'

The Dutch Eagles uit Haarlem gaat met ruim 25 gitaren, 6 vocalen en verhalen over de Eagles al meer dan tien jaar mee. De band kiest ervoor om de hits en minder bekende nummers te spelen, en dat met ‘weergaloze precisie’. Gitarist en zanger Dennis Wind over het kopiëren.



'De Eagles stonden erom bekend om tot op de noot de plaat exact na te spelen. Gelukkig zijn er toch plekken in de show waar we ons eigen moment kunnen pakken. Zo zit er in Rocky Mountain Way een heel groot middenstuk waarin Joe Walsh met z’n talkbox losgaat. Op dat moment gaan wij ook even doen waar we zin in hebben. Zo’n solo hoef je niet uit te schrijven. Maar we spelen de liedjes zoals ze horen, we passen geen arrangementen aan. Alle licks en tricks moeten erin zitten. Het beste compliment is wanneer mensen zeggen: “Als ik m’n ogen dichtdoe, hoor ik de plaat.” Overigens maken we wel echt een theatershow met kop en staart. We worden geregisseerd en hebben een lichtplan en een script. Daardoor hebben we wel veel met theaterregeltjes te maken, maar binnen de nummers mogen we af en toe losgaan en plezier hebben.' www.dutcheagles.com

The Doors In Concert blazen Jim Morrison en kompanen nieuw leven in. Deze Rotterdamse tributeband doet zowel theater- als rockshows en combineert de looks met authentieke instrumenten en de energie van The Doors. Toetsenist Willem ‘Ray Manzarek’ Vonhof heeft zijn eigen spel er voor laten varen. 



'In het begin speelden we alles noot voor noot na. Dat leidde aanvankelijk tot groei, want alle puristen geilden daar ontzettend op, maar op den duur raak je daar toch wel vanaf. Je snapt op een bepaald punt hoe de muzikant dingen speelde en aanpakte. Dan kun je jezelf dat ook eigen maken. Na drie jaar ben ik zelf eigen dingetjes gaan toevoegen in de stijl van Ray. Ik heb mijn eigen stijl daarmee wel verpest; ik kan nu niet meer anders spelen dan dat Ray het zou doen.'  thedoorsinconcert.com

Het volledige artikel over deze drie tributebands lezen en heel veel andere interessante artikelen voor muzikanten doorspitten? Bestel Musicmaker #448, september 2017 (tot 25 september zonder verzendkosten én zonder verplichtingen) hier!

zoeken
zoeken