Linkin Park over sounddesign

Tips om je eigen geluideffecten te maken

Muzieknieuws 18-05-2017 12:08

Metal, hiphop, pop of een mix van dit alles: met Linkin Park weet je nooit wat je krijgt. De Amerikaanse band weet echter altijd knappe sounds te maken. Toetsenist, gitarist, zanger en co-producer Mike Shinoda is daar mede verantwoordelijk voor en geeft naar aanleiding van het nieuwe album One More Light in Musicmaker 446 nuttige tips over sounddesign.

Mike, hoe creëer jij je eigen geluiden?

‘Dat kan ik het beste uitleggen aan de hand van een voorbeeld. Het eerste geluid dat je hoort in Lost In The Echo, openingsnummer van Living Things, is een keyboardarpeggio. Die sound heb ik zelf opgebouwd uit het geluid van het speelgoedkeyboard van mijn zoon. Dat ding ziet eruit als een kat waarvan de zogenaamde tanden de toetsen zijn. Er zit maar één geluid op, dat ik opnam met mijn telefoon. De opgenomen akkoorden arrangeerde ik verder op mijn telefoon uit en exporteerde ik naar mijn laptop. Vervolgens voegde ik er effecten aan toe, liet ik er een heel basale bitcrusher op los en tot slot maakte ik er met behulp van Pro Tools een arpeggio van. Dat was niet met voorbedachten rade, maar ontstond over een periode van enkele weken.’

Heb je meer nuttige sounddesigntips, het liefst voor muzikanten zonder al te groot budget?

‘Een van de gemakkelijkste manieren om je eigen geluiden te creëren is door iets te samplen op een ander apparaat dan je standaard opnameapparaat, zoals je telefoon of een voicerecorder. Je hoeft in principe maar één noot van een bepaald geluid op te nemen. Dat geluid laad je vervolgens in je keyboard, zodat je met dat geluid akkoordenprogressies kunt maken. Daarna is het mogelijk om naar smaak effecten toe te voegen. Je kunt een geluid bijvoorbeeld mono maken of een glide tussen noten instellen, en er vervolgens reverb en delay overheen gooien - ik zeg maar wat. Door op die manier te experimenteren krijg je geluiden die compleet uniek klinken.’


Foto: Marc Wierenga

Specifiek voor One More Night: hoe strak is de muziek geprogrammeerd?

‘We kozen ervoor om de percussie-elementen te programmeren, te rasteren en te perfectioneren, omdat we een strak klinkend album najoegen. Qua keyboards hoefde ik niet alles te quantizeren, wat zoiets is als perfectioneren. Er moet namelijk wel een natuurlijke klank overblijven. Sommige bands die een rockalbum maken, werken eerst demo’s uit met geprogrammeerde drums. Vervolgens nemen ze live-drums op in een studio om achteraf alle losse eindjes weer in de computer recht te trekken door bijvoorbeeld de snare of cymbalen te samplen. Dat begrijp ik niet. Waarom ga je dan überhaupt nog naar een studio? Je doet eigenlijk precies hetzelfde als wat je thuis deed. Afijn...’


Foto: Mark Fiore

Het nieuwe album van Linkin Park heet One More Light en verschijnt op 19 mei 2017. Beluister de single Heavy hier: 

 

Het volledige artikel over Linkin Park's nieuwste studioavontuur lezen en heel veel andere interessante artikelen voor muzikanten doorspitten? Bestel Musicmaker #446, juni 2017 (tot 23 juni zonder verzendkosten én zonder verplichtingen)  hier!

zoeken
zoeken