Soundchecken met Blood Red Shoes

Venijn & verandering

Muzieknieuws 13-02-2020 16:02

Blood Red Shoes staken hun kop boven het maaiveld gedurende de garagerock-revival van de jaren 2000 en hebben het succes weten te behouden. Het Engelse duo, bestaande uit zangeres/gitariste Laura-Mary Carter en zanger/drummer Steven Ansell, bracht in 2019 hun vijfde album uit, genaamd Get Tragic. Daarop maakten ze een dusdanige sonische omslag, dat ze bij deze tour voor het eerst in vijftien jaar de planken als kwartet bestijgen. Hoe laten zij verandering klinken?

De deuren van Doornroosje’s grote zaal slaan open en de decibellen geven een bemoedigende tik in het gezicht. Het duo uit Brighton is bekend geworden met punky gitaarpop die even venijnig als catchy is. Maar op hun nieuwste album zijn voor het eerst electro- en dance-invloeden te horen.

Daarom horen we nu naast pompende, puntige drums en grungy power chords ook een zagend synthje en wat knetterende bliepjes, die door een stoïcijnse FOH-technicus in het juiste frequentiehokje worden gedraaid. De band staat op het door werklicht verlichte podium in hun dagelijkse kloffie met kartonnen bekertjes waar theezaklabeltjes uit hangen.



Dreggen
Na de soundcheck klimt uw dienstdoende verslaggever het podium op en wordt begroet door een voorzichtige handdruk van frontvrouw Laura-Mary. In de furie van een live-show heeft ze iets charismatisch en mystieks; nu doet ze meer denken aan het introverte meisje achter in de klas. Maar vraag iets over haar muziek en ze praat voluit.

We beginnen met het meest in het oog springende artefact op haar kant van het podium: een Marshall-stack die eruitziet alsof ie uit de Theems is gedregd. ‘Ik kocht ’m tweedehands in 2005, maar hij zag er nog prima uit’, zegt Laura-Mary. ‘Sindsdien heb ik ’m gebruikt bij elke gig die we gedaan hebben, en dat kun je zien. Die Marshall heeft een te gekke low end, maar de definitie houdt wat te wensen over. Daarvoor gebruik ik sinds een paar jaar deze Fender 57 Custom Champ.’



Groen parelmoer
Tijd voor een gitaarinspectie. Haar main guitar is een zwarte Amerikaanse Fender Telecaster, die ze speciaal voor de deze tour heeft voorzien van een nieuwe, groen parelmoeren slagplaat. ‘Ik speel al sinds het begin van BRS op Telecasters. In het begin leende ik een Telecaster van Steven. Toen we in 2007 een platencontract tekenden bij V2 Records, kocht ik een cherry red Telecaster. Dat was de eerste gitaar die echt van mij was. Daarvóór leende ik altijd gitaren van vrienden.’

Met de Telecaster nog om haar schouders pakt ze een zwarte Gibson SG. ‘Ik hou van de puntigheid van een Telecaster, maar voor sommige nummers wil ik een dikkere, loggere sound. Ik voel me een beetje Angus Young hiermee. Dat kan nooit kwaad.’



Helblauw
Dan komt de andere helft van de BRS-kern het podium oplopen. Hij is in veel opzichten het tegenovergestelde van Laura-Mary. Hij geeft een stevige hand en kijkt je doordringend aan met zijn helblauwe ogen. Hij praat snel en zijn taalgebruik is helder en doorspekt met metaforen. Met vlugge passen stapt hij naar zijn drumstel, gaat zitten en vraagt: ‘Oké, wat wil je weten?’

Wat kun je vertellen over je drumkit?
‘Het is een Tama Superstar Custom. Ik begon met een geleende Slingerland, maar toen benaderde Tama me voor een endorsement. De cymbals zijn van Zildjian, waar ik ook een endorsement mee heb. De snare is een Ludwig Black Beauty. Mijn setup is door de jaren heen redelijk consistent gebleven. Wel trigger ik bij deze tour voor het eerst in sommige songs mijn kickdrum met een 808-achtige kicksound.’

Je gebruikt in-ears, maar je monitoren staan ook flink te blazen…
‘Toen we met deze band voor het eerst een beetje geld gingen verdienen, hebben we meteen in-ears laten aanmeten. Ten eerste voor gehoorbescherming, maar ook voor definitie. Ik drum hard en Laura’s versterker staat vol open - we hoorden elkaar nauwelijks. Met in-ears ging onze samenzang direct stappen vooruit. Maar ik wil de muziek ook fysiek voelen. Daarom heb ik ook een monitor achter me staan, puur voor de sub. Ik wil het gevoel hebben dat ik in een oorlogsgebied zit.’

Het volledige interview met Blood Rd Shoes lezen en heel veel andere interessante artikelen voor muzikanten doorspitten? Bestel Musicmaker #473, maart 2020 (tot 12 maart zonder verzendkosten én zonder verplichtingen) hier! 



zoeken
zoeken