Verslag No Man's Land

Muzikantenevent in TivoliVredenburg

Events 03-12-2018 16:20

Op donderdag 29 november was Musicmaker present in TivoliVredenburg voor de nieuwste editie van No Mans Land. Een groots event voor muzikanten, georganiseerd door De Cooperatie, waar wij partner van zijn. Door heel TivoliVredenburg heen waren er workshops, expertmeetings, inspiratiesessies en aan het eind van de middag Musicmakers Demopanel. Een korte terugblik.

fotografie openingsbeeld: Nathan Reinds
tekst: André Dodde, Chris Dekker, Tommy Ebben, Patrick Lamberts

De afgelopen vijf edities van No Man’s Land vonden plaats in Kytopia. Dit jaar maakte organisator De Coöperatie de overstap naar TivoliVredenburg. Voor het uitgebreide programma en de zeer grote opkomst, bleek TivoliVredenburg de perfecte plek. Met Musicmaker organiseerden we de drukbezochte Songwriting Workout met Tangarine. En natuurlijk bezochten we enkele andere interessante panels.


Musicmaker: Songwriting Workout met Tangarine

Tijdens dit uurtje ‘topsport voor componisten’ ging het duo Tangarine, bestaande uit de tweeling Arnout en Sander Brinks, samen met het publiek een nummer schrijven. Tangarine heeft al vijf albums op zijn naam staan, dus enige songschijfervaring is de heren niet vreemd. Arnout en Sander bleken natuurtalenten waar het op presenteren aankomt. Met snedige een-tweetjes en plaagstootjes onder de gordel, daagden ze het publiek uit.

Toepasselijk werd de song begonnen met het woordje ‘Christmas’ waarna iedereen een suggestie mocht roepen. Opvallend was dat Tangarine graag vanuit een tekst werkt en pas daarna de melodie en akkoorden erbij zoekt. Ook opvallend dat ze van de vanuit het publiek geroepen bijzonder lastige akkoordencombinaties als C en Fis, toch nog iets aannemelijks konden brouwen.

Even een nummer uit de mouw schudden terwijl zo’n vijftig mensen meedenken en ideeën spuien, bleek nog niet zo makkelijk. Maar behalve dat het zeer vermakelijk was, gaf het ook een bijzondere inkijk in de intuïtieve manier van werken van Tangarine. Verwacht van hen geen theorie of afgebakende ideeën over melodieën. Een nummer componeren gaat volledig vrij associërend.

Zien hoe de inspiratiesessie in zijn werk ging? Kijk hem hieronder terug:

Amber Arcades: Optreden in Engeland
Annelotte de Graaf is Amber Arcades. De zangeres en liedjesschrijfster werd tijdens No Man’s Land geïnterviewd door The Daily Indie. Bezoekers leerden hiervan dat Amber Arcades/Annelotte, die het vooral in Engeland heel aardig doet, ooit in ‘een soort folkbandje’ zat, aan De Grote Prijs Van Nederland en Popronde meedeed en vervolgens alle creatieve controle pakte en haar eigen band begon. Waarom dan toch weer een band? ‘Omdat alles interessanter is met een band’, aldus Annelotte. Desondanks is de muzikante allesbepalend binnen Amber Arcades, ‘om niet aan een democratisch proces vast te hoeven zitten’. En zo kan ze dus per album een ander creatief pad kiezen.
Amber Arcades’ meest recente studioalbum, European Heartbreak, is uitgebracht op het Londense Heavenly Records en in Los Angeles en Virginia, Amerika opgenomen. Hoe dat lukte? ‘Onder andere door af te kijken bij andere Nederlandse bands, zoals Mozes And The Firstborn.’ Maar ook door enkele van haar favoriete producers enkele demo’s te mailen. Hoewel Amber Arcades in Amerika opneemt, is de band voornamelijk populair in Engeland. Daar moeten we overigens niet te veel bij romantiseren, vindt Annelotte. Zo omschrijft ze de muziekscene daar als ‘meer houtje-touwtje dan in Nederland’, en is het eten op het prestigieuze festival Glastonbury blijkbaar niet bijster bijzonder: ‘Je krijgt gewoon een bord bruine bonen.’ Bedankt voor de reality check!

Verhoog je gage
Onder de naam van Rock Your Business, met Lars Kelpin van de GRAP als host, discussieerden twee boekers en een programmeur over gages. De titel dekte de lading niet helemaal, maar het gesprek was er niet minder interessant om. Jaap de Waart van Radar Agency, Friendly Fire’s Pien Feith en Ilana van den Berg van Ekko gaven namelijk een interessant kijkje in de keuken van hoe gages tot stand komen en wat voor trajecten bands doorgaan. Meestal is dit van € 150,- voor support shows en de Popronde, via € 350,- naar bedragen van rond de duizend euro. Alles is hierbij afhankelijk van succes en exposure op bijvoorbeeld radio en televisie. Op festivals is meer te verdienen en steeds vaker hebben bands eerst optredens op de festivals, voordat ze in het clubcircuit terechtkomen. De drempel is wat hoger geworden door het wegvallen van het jongerencentrumcircuit. De drie vertelden hoe gages tot stand komen, vaak toch gevoelswerk, en vertelden wat de vaste kosten van een zaal zijn. Die kosten zijn natuurlijk zeer belangrijk voor de totstandkoming van de ticketprijs en de gage van een band. Kan je het helemaal zonder boeker af? Dat is lastig en bands kloppen zelfs eerder bij boekers aan dan vroeger.  

Een succesvolle Popronde
De Popronde wordt steeds meer gezien als een belangrijke - misschien wel onontbeerlijke - stap in de carrière van net beginnende bands. Hoe pak je de Popronde, met al zijn valkuilen en kansen, goed aan?

In het panel zitten Popronde-organisator en -programmeur Mischa van den Ouweland, Vorstin-programmeur en boeker Jim van Kooten, Tessa Raadman en Emiel de Nennie. Die laatste twee zijn gitaristen in de band EUT, die in 2017 een zeer succesvolle Popronde deed.
Een van de belangrijkste tips van Mischa en Jim: kies het juiste moment om met de Popronde mee te doen. Je kunt maar één keer meedoen en als je er eigenlijk nog niet klaar voor bent, heb je je kans verspeeld. Als je EP- of demotracks nog niet helemaal representatief of goed genoeg klinken, zul je bijvoorbeeld niet veel spelen. Of als je als band eigenlijk nog meer moet oefenen, laat je geen goede indruk en zal het moeilijk worden om verder te groeien.

Het inschatten en opgeven van je gagewensen, kan ook lastig zijn. Mischa: ‘Vroeger moesten we bij bands nogal eens de gages omlaag praten, omdat ze anders te weinig optredens zouden krijgen. Tegenwoordig is het vaker andersom. Bands willen te graag spelen, waardoor ze belachelijk weinig geld vragen. Zorg dat je
tenminste je onkosten eruit hebt!’ Jim: ‘Spreek van tevoren met de horeca-eigenaren af dat je direct na het optreden je geld contant krijgt. Dat voorkomt problemen.’

Tessa en Emiel van EUT hebben uit ervaring ook een paar praktische tips. Tessa: ‘Label je spullen! Vertrouw niet alleen het programmaboekje; kondig je shows ook altijd op je eigen kanalen aan.’ Emiel: Zorg dat je altijd minstens een half uur speling hebt in je reistijd. Je staat geheid één op de drie keer in de file of ondervindt andere problemen onderweg.’

Musicmaker’s Demopanel
Aan het eind van de middag werden uit alle demo’s die in de mooie demodrop-box verzameld waren, willekeurig enkele gepakt en ter plekke besproken door Pien Feith (boekingskantoor Friendly Fire), Jelle Stavasius (podium Sugar Factory), Koen van de Wardt (de band Klangstof) en Erroll Antonie (BMG Talpa Music). Helaas was er door het grote enthousiasme van de panelleden slechts tijd voor de bespreking van de acts (alle drie te gek!) Leah Reye, Marvin Dee Band en Level Aux. Wij namen daarna de tientallen demo’s mee en in de volgende Musicmaker maak je kennis met drie interessante nieuwe acts!

Grote spanning tijdens Musicmaker's demopanel!

zoeken
zoeken