Synthesizer- en recording-tips van Bram Ieven

Producer Aafke Romeijn doet een boekje open

tips en tricks 10-06-2021 09:06

Bram Ieven is gitarist, producer en overtuigd nerd op het gebied van synthesizers, drumcomputers en gitaareffecten. Hij produceerde albums voor zijn partner en bandlid Aafke Romeijn en releaste onder de noemer Jonge Woudloper onlangs de plaat Ritualism. Musicmaker kreeg een kijkje in de studio die hij deelt met Aafke en overlaadde ons met tips en toffe info die niet allemaal in het papieren blad paste. Hier de volledige toelichtingen bij zijn zes favoriete gear-items!

Sequential Prophet REV2 
We hebben veel problemen gehad met de Prophet 08. Er was altijd wel wat met die synth. Een contact dat loszat, een oscillator die naar de haaien ging vlak voor een show. Maar toch is het een van onze favoriete synths en hij staat bijna op iedere track van zowel mijn plaat Ritualism als Godzilla, Aafkes nieuwe album. Er zijn drie dingen die deze synth heel bijzonder maken. Je kan de filter heel fijn laten zelf-oscilleren. Dat geluid hoor je onder meer op “Mutant Memories” en “Tracking Water.” Ten tweede is de aftertouch van deze synth echt bijzonder goed, waardoor je hele levendige, menselijke synth-partijen kan inspelen met enorm veel nuance. En tot slot het verborgen wapen van deze synthesizer: de modulation matrix, die je toestaat om alles op een nieuwe manier aan elkaar te koppelen en je toestaat om de meest unieke geluiden te creëren.  


BOSS Metal Zone
Een ontzettend onderschat effectpedaal, maar ik gebruik ’m graag en vaak. Om de pedaal op waarde te schatten is het van belang dat je de eq goed gebruikt. Je kan zo maar even 15db cutten of boosten in de lagen, midden of hoge frequenties. Met een extreme eq’ing gaat je geluid om zeep, de klassieke fout met dit pedaal. Maar net genoeg eq boost zorgt voor een ontzettend strakke distortion. Ook belangrijk: niet als boost pedaal gebruiken, dat werkt niet, gebruik het op je clean channel. De distortion gitaren van o.a. “Mutant Memories” en “Control. Delete”. zijn door een Metal Zone gehaald.  

Er bestaat een gerucht dat Daft Punk een Metal Zone achter een Juno 106 gezet hebben om het lead synth geluid van “Rollin’ & Scratchin” te creëren, van hun legendarische album Homework (1997). Geen idee of dat zo is en het kan me ook niet zo heel veel schelen, maar wat ik wel kan vertellen: als je dit pedaaltje achter een Moog bass synth plaatst klinkt het heel erg vet (meer als Justice, die andere Franse elektro band, dan als Daft Punk, dat wel).   

Foto: De studio van Bram en Aafke 

Roland Juno 106
Dit is een klassieker natuurlijk en de meeste lezers zullen deze synth wel kennen. Maar deze verdient een plaats op de lijst om twee redenen. Ten eerste, met de Juno heeft Roland een ontzettend gebruiksvriendelijke synth gemaakt. De kans dat je als aspirant synthesizer-nerd deze synth te complex vindt en daardoor afknapt op het hele synthgedoe, is volgens ons erg klein: je zet ’m aan, je kiest een waveform, chorus erover en voilà, het klinkt meteen geweldig. Ten tweede, niets zit onder de motorkap; iedere parameter heeft een knopje of een schuifje waar je meteen bij kan. Daardoor is dit een hele fijne synth om live of tijdens een opname snel je geluid mee te bewerken. Dit is terecht een klassieker.  Ook voor deze synth geldt dat hij bijna op alle tracks van Aafke en mij wel voorkomt.



Roland R8 Human Rhythm Composer
Aafke programmeert de meeste van haar beats rechtstreeks in Ableton en dat doe ik zelf ook vaak. Maar ik werk ook graag met hardware drumcomputers. Voor iedere drumcomputer moet je met de handleiding ernaast weer helemaal leren hoe de geluiden geprogrammeerd moeten worden. Maar terwijl ik mezelf dat aanleer, ontdek ik altijd een hele reeks nieuwe muzikale mogelijkheden. Het geeft me enorm veel inspiratie! Dat is zeker zo voor de R8, die door Roland op de markt werd gebracht in 1989 en naar huidige normen compleet achterhaald is maar zoveel inspiratie geeft. De geluiden zijn uitstekend en de swing (oftewel: "human rhythm") is eenvoudigweg subliem. Met de schuifknoppen links bovenaan kan je live allerhande parameters bewerken. Zo krijg je unieke resultaten die je nooit vanuit je DAW zou bedenken. 

Sennheiser MD 421
Ik neem alle elektrische gitaren (voor Aafkes en mijn eigen album) met deze microfoon op en dat is geen toeval: ook dit is gewoon een klassieker. De MD421 heeft een groot frequentiebereik (groter dan dat van de SM57, die andere standaard microfoon voor gitaar), waardoor ook het laag en het hoog van de gitaar heel goed doorkomt. Dat vind ik zelf erg fijn. Deze mix wordt wel geroemd voor de manier waarop hij off axis klinkt. Wie weet... ik neem meestal on axis op, dat klinkt voor mij gewoon beter.  

Er zit overigens een leuk verhaal aan deze microfoon. We kochten deze in 2015 voor een heel vriendelijk bedrag van iemand die ‘m graag wou verkopen aan muzikanten die ‘m veel maar met liefde en zorg wilde gebruiken. De microfoon was van z’n vader geweest, die onderzoek deed naar geluid. Vorig jaar, midden in de lockdown ontvingen we een mail. De verkoper, die inmiddels Aafke muziek had leren kennen, schreef: “Mijn vader zat een klas lager bij Brood op de basisschool in Zwollywood. Later verkeerden ze nog deels in dezelfde kringen. Brood had geen geld (ik vermoed dat ie toen al een habit had) en hij stond erom bekend dat ie van de diverse PA's onderdelen stal. Zo ook deze microfoon. Mijn vader kocht ‘m over, omdat hij in technische zin zelf met geluidsinstallaties aan het experimenteren was. Zo had m’n pa o.a. een kamer met 8 speakers waarin het geluid om je heen draaide. Hallucinerend zonder psycho-pharmaca. M’n pa was niet zo van de drugs. Ik kreeg de microfoon van m’n pa maar vond ’t zonde dat zo’n mooi ding niet gebruikt werd en zo vond hij zijn bestemming.” 

 

Digital Suburban Dexed
Ik vind het zelf ontzettend leuk om synthesizers en drumcomputers te programmeren. Jaren terug kochten we een DX7 en sindsdien ben ik helemaal wild van FM-synthesis. De DX7 is dan ook op meerdere tracks van Aafke en mij te horen (geheimtip: voor pads dubbelen we vaak een Juno en een DX7, dat creëert warme, welige pads met heerlijk heldere boventonen.) Alleen: niet iedereen heeft zin om de basisprincipes van FM-synthesis aan te leren en het kleine venstertje van de DX7 maakt het programmeren ook nogal omslachtig.  

Gelukkig is er de Dexed van Digital Suburban! Deze plugin vor in je DAW is nagenoeg een exacte kopie van de DX7, met twee belangrijke verschillen: alle klassieke geluiden van de DX7 cartridges zijn met een druk op de knop in te laden, en in plaats van dat ene kleine venster van de DX7 heb je alle knoppen op een scherm voor je. Het gebeurt vaak dat ik thuis op mijn laptop in de Dexed een geluid maak dat ik vervolgens in de DX7 zet en opneem, maar je kan ook prima met de Dexed opnemen.  

 

zoeken
zoeken