In Musicmaker 477 (juli-aug 2020) schrijft Mirjam Sieben van Onlightning het vierde artikel van een reeks over online marketing voor muzikanten, over hoe je ook in deze tijden merchandise kunt verkopen, online! In deze blogpost leer je alvast over ‘waarom’ je fans merchandise kopen, zodat je begrijpt dat het de moeite waard is om een webshop te starten.
tekst: Mirjam Sieben, Onlightning
Té veel muzikanten negeren nog de mogelijke inkomstenbron van het verkopen van merchandise en al helemaal het verkopen van fysieke spullen online. Natuurlijk, in sommige genres is de welbekende merchandise tafel bij optredens vaste prik, maar daar houdt het dan ook wel bij op. In corona-tijden heb je die mogelijkheden niet en ik merk dat veel muzikanten zich er veel te snel bij neerleggen dat ze in deze gekke tijden geen merchandise zullen verkopen.
Sommige muzikanten denken ook dat het geen zin heeft voor zijn of haar muziek. “Mensen kopen geen cd’s meer” en “wie zit er nou te wachten op een bandshirt van mij”? Natuurlijk moet je goed kijken naar wát je gaat verkopen, dat dat past bij de doelgroep en bij jouw muziek, maar onderschat zeker niet de inkomsten die je zou kunnen hebben uit merchandise! Cd’s, vinyl, T-shirts, petten, patches…. Je kunt het zo gek niet bedenken en je kunt het verkopen. Er zijn namelijk heel wat redenen waarom mensen iets van je zouden willen kopen, en die ga ik je hier nu uitleggen!
1) Support
Als mensen je kennen, leuk vinden en vertrouwen (know, like and trust) dan willen ze je supporten. Door het kopen van merchandise geven ze je een symbolisch, economisch en sociaal gebaar waaruit blijkt dat ze je willen ondersteunen in wat je doet.
2) Aandenken
Merchandise kan fungeren als een souvenir, als aandenken van iets tofs wat ze hebben meegemaakt. Bijvoorbeeld wanneer ze een optreden goed vonden en ze daar een aandenken van willen hebben. Kan dus best zo zijn dat iemand je cd koopt en deze vervolgens nooit luistert, omdat ze een andere reden hadden om het te kopen. De online vertaling is bijvoorbeeld een merch-item dat je aanprijst bij je online optreden, zeker als het iets is wat alleen verkrijgbaar is voor de aanwezige mensen.
3) Imago
Merchandise kan een bepaald imago uitstralen of versterken. Koopt iemand je shirt en hij/zij gaat het dragen, dan zegt dat iets over diegene en straalt het iets uit. Het zegt iets over hoe iemand in het leven staat en wat zijn/haar waarden zijn. Zo organiseerden we met onze eigen band onlangs een online Zoom-meeting, waarbij de kijkers niet alleen ons zagen, maar wij hen ook én elkaar. Je merkte dat sommigen echt bewust een bepaald shirt hadden aangetrokken.
4) Design
Het kan zijn dat iemand het design gewoon heel erg mooi vindt, zonder verdere diepere betekenis.
5) Sociaal
Mensen zijn nou eenmaal sociale wezens en door het kopen van de merchandise kunnen ze in contact komen met gelijkgestemden en zo sociaal aan andere verbonden worden. En ja, dat kan online ook, bijvoorbeeld door foto’s van zichzelf met de merchandise te plaatsen in specifieke Facebook-groepen.
Zo zie je maar weer: heel veel redenen om merchandise te gaan verkopen. En dit doe je dan niet alleen voor jezelf, maar ook voor het plezier van anderen! Lees nog super veel meer tips over hoe je online merchandise verkoopt in de nieuwste editie van Musicmaker.
Hulp nodig bij het opbouwen van je fanbase online en het verkopen van merchandise? Wil je meer luisteraars aantrekken en échte connectie maken met mensen? Dan is het F.I.R.E. programma iets voor jou. Meer informatie: https://onlightning.nl/f-i-r-e-programma
De eerste drie afleveringen van de Bandpromotie Blog vind je elders op Musicmaker.nl:
Bandpromotie Blog 1 - Opvallen doe je met een oneliner
Bandpromotie Blog 2 - Vind je ideale fan
Bandpromotie Blog 3 - Zichtbaar zijn zonder irritant te worden.
Hulp nodig bij het gebruiken van social media voor het promoten van je muziek?
Wil je meer luisteraars aantrekken en échte connectie maken met mensen?
Dan is het F.I.R.E. programma iets voor jou.
Meer informatie:
https://onlightning.nl/f-i-r-e-programma