In de nieuwe Musicmaker (mei 2020, #475) lees je het tweede deel van onze serie over online marketing voor muzikanten. Mirjam Sieben van Onlightning schrijft over je ideale fan, bandcultuur en de fanreis. Leer in deze blogpost alvast waarom het zo belangrijk is om een duidelijk plaatje van ‘je ideale fan’ te maken en HOE je dat doet.
tekst: Mirjam Sieben, Onlightning
Voordat je je muziek in de markt gaat zetten, is het belangrijk dat je weet op WIE je je richt. Dan kun je bijvoorbeeld makkelijker aansprekende teksten schrijven voor social media en e-mails. Weten wie je 'ideale fan' is, bepaalt uiteindelijk hoe effectief je promotie is.
Persoonlijk op massamedia
Ondanks dat je tegenwoordig voornamelijk veel gebruikmaakt van massamedia, betekent dit nog niet dat je ook massa-taal moet gebruiken en het alleen moet gebruiken om te ‘zenden’. Als je op die kanalen mensen op een persoonlijke manier aanspreekt, zal het persoonlijk aanvoelen. En dat gaat verder dan spreken in de ‘je-vorm’ in plaats van de ‘jullie-vorm’. Het moet persoonlijk aanVOELEN. En daarvoor moet je weten wie het is waar je tegen praat.
"Als je mensen op massamedia persoonlijk aanspreekt, dan zal het persoonlijk aanvoelen"
De juiste mensen
Waar is je fan veel mee bezig? Wat zijn zijn/haar interesses? Wat is de context waarin je praat? Als je daarover nadenkt voordat je gaat schrijven, zul je zien dat je meer aansluiting vindt. Je posts spreken aan en de juiste mensen komen erop af. Daarom is het belangrijk de tijd te nemen en in de huid van potentiële fans te kruipen. Want zeg nou zelf: hoe fijn zou het zijn als je bij optredens ‘ideale fans’ aantrekt, die echt voor jouw muziek komen en écht naar jouw optreden komen kijken, in plaats van dat ze het zien als ‘een uitje’ en er doorheen gaan lullen, of aan de bar blijven zitten en je alleen zo nu en dan jou een blik waardig gunnen.
Focus met een avatar
Om je ideale fan te ontdekken en te begrijpen, geef ik in dit artikel wat tips voor het maken van een avatar (ook wel ‘profielschets’) voor jouw ideale fan. Voor welke muziekliefhebbers maak jij je muziek? Wie zit er op jou te wachten en wie niet? Je sluit hierbij geen mensen uit, maar focust je op de mensen die het je het liefst wil bereiken.
Een avatar is eigenlijk een beschrijving van de demografische, psychologische en sociologische aspecten van jouw ideale fan. En dat gaat veel verder dan alleen leeftijd, geslacht en regio waar ze wonen. Geef ze uiteindelijk ook een naam en zoek er een foto bij die je bij hen vindt passen! Het komt erop neer dat je in de huid kruipt van de personen die van jouw muziekstijl houden.
"Kruip in de huid van de personen die van jouw muziekstijl houden"
Waar verzamelen ze zich, offline en online, wat is belangrijk voor hen, wat is hun levensstijl, zijn ze getrouwd, single, gescheiden? Hebben ze kinderen of juist niet? Wat voor werk doen ze? Wat doen ze in hun vrije tijd? Waar geven ze hun geld aan uit? Des te meer je inzoomt, des te beter zul je je kunnen inleven in je ideale fan en waar die persoon op zit te wachten.
Maak één of meerdere avatars. Wanneer je een profielschets maakt, houd er dan rekening mee dat niet alle avatars hetzelfde zijn. Je kunt eventueel per ‘campagne’ (bijvoorbeeld per liedje dat je wil promoten, mochten ze veel van elkaar verschillen) een andere avatar maken.
Onderzoek
Je kunt een avatar maken door onderstaande punten in te vullen. Dit doe je op gevoel en door te kijken naar wie je fans nu al zijn (online, of denk terug aan je optredens: wie staan er vooraan het meest enthousiast mee te doen?) En onthoud: opvallend vaak lijkt je ideale fan op jezelf, misschien niet in leeftijd, geslacht en uiterlijk, maar wel in interesses.
Geslacht:
Leeftijd:
Woonplaats:
Land:
Relatiestatus:
Opleidingsniveau:
Zit je ideale fan nog op school, of is hij/zij al aan het werken?
In welke sector werkt of leert je ideale fan?
Favoriete website(s):
Favoriete tijdschrift(en):
Favoriete muzikant(en)/band(s):
Favoriete film(s):
Favoriete acteur(s):
Favoriete merk(en):
Favoriete winkel(s):
Favorieten festival(s)/venue(s):
Welke communicatie-apparaten gebruik je ideale fan het meeste?
Nu heb je een duidelijk beeld van je ideale fan. Geef hem/haar een naam, en houd deze ideale fan altijd in gedachten bij alles wat je schrijft en doet. Je kunt ‘m ook altijd aanpassen naarmate je inzicht beter is geworden. Het hoeft niet meteen vast te staan!
Hulp nodig bij het samenstellen van je ‘ideale fan avatar’? Leren hoe je een tool van Facebook kunt inzetten om hier meer inspiratie voor te krijgen? Wil je weten wat je er vervolgens mee kunt doen zodat je verder komt met je muziek? En wil je daarbuiten nog veel en veel meer leren over positionering, promotie planning, social media voor je muziek, verkoop van merchandise online, e-mailmarketing en social media adverteren? Dan is het F.I.R.E. programma iets voor jou. Klik hier voor meer informatie.
Mirjam Sieben