Mirjam Sieben van Onlightning leert muzikanten hoe ze hun fanbase kunnen uitbouwen via online marketing. Daarnaast is ze frontvrouw van hardrockband The Dirty Denims. Voor Musicmaker schreef ze de serie Bandpromotie. In zes delen krijg je allerlei tips hoe jij je band op de beste manier kan promoten; met social media vanzelfsprekend, maar ook met e-mailmarketing, merchandise en de juiste positionering. In 2020 verscheen de serie in zes edities van Musicmaker. Nu kan je alle zes delen als pdf downloaden.
De serie Bandpromotie in zes delen - door Mirjam Sieben
1: Positionering: inspiratiebronnen, niche en oneliner
2: Positionering: ideale fan, cultuur en fanreis
3: Social media voor je muziek
4: Merchandise, sales en verkoop
5: E-mailmarketing
6: Social media adverteren
Klik op de foto's of op de titels hieronder om de pdf's te downloaden, of gebruik de downloadkolom links.
Bandpromotie deel 1
Positionering 1: Meer fans voor je muziek? Start bij het begin
Vind je het uitbreiden van je fanbase lastig? En heb je geen idee wat voor dingen je moet posten op je Facebook en Instagram? Je wil graag meer likes, exposure en optredens en je weet dat je daarvoor beter zichtbaar moet zijn. Maar waarmee?! Positionering is het antwoord op deze vragen en in dit eerste deel van onze nieuwe zesdelige serie Bandpromotie gaan we hierop in.
Bandpromotie deel 2
Positionering 2: ideale fan, cultuur en fanreis
In dit tweede deel over Positionering kijken we naar je potentiële fans. Wíe wil je precies bereiken? Op welke interesses kun je inspelen? En hoe kun je je fans het beste benaderen?
Bandpromotie deel 3
Social media voor je muziek
Hoe kun je nou op een goede manier berichten plaatsen op social media zodat het je ondersteunt in de promotie van je muziek? Wat kun je delen zodat je social media interessant blijft? Hoe vaak moet je posten om niet irritant gevonden te worden? En hoe kun je nou zó zichtbaar worden, dat de mensen niet om je heen kunnen? Deze keer leer je over muzikale seizoenen en de zes soorten posts.
Bandpromotie deel 4
Merchandise, sales en verkoop
Veel muzikanten hebben als hoofdinkomstenbron optredens. Ver daaronder komt vaak de verkoop van hun muziek en merchandise. Hoe kun je de inkomsten vanuit merchandise ook online vergroten, zodat je minder afhankelijk bent van optredens en de verkoop bij de merchandise tafel? In dit artikel leer je daar meer over.
Bandpromotie deel 5
E-mailmarketing
Het is belangrijk om de relatie met potentiële fans op te bouwen en tot nu toe hebben we het voornamelijk over social media gehad. Maar e-mail is net zo belangrijk, misschien zelfs wel belangrijker!
Bandpromotie deel 6
Social media adverteren
Nu is het tijd om te leren hoe je dit kunt versterken met social-media-advertenties, zodat je ook echt nieuwe mensen gaat aantrekken en deze verder de ‘fanreis’ in begeleidt.
Mirjam Sieben van Onlightning leert muzikanten hoe ze hun fanbase kunnen uitbouwen via online marketing. Daarnaast is ze frontvrouw van hardrockband The Dirty Denims.
Veel meer tips en een gratis e-book zijn te vinden via www.onlightning.nl