Bandpromotie Blog - Aflevering 3 - Zichtbaar zijn zonder irritant te worden

door Mirjam Sieben

tips en tricks 07-06-2020 16:30

In de nieuwe Musicmaker (juni 2020, #476) lees je het derde deel van onze serie over online marketing voor muzikanten. Mirjam Sieben van Onlightning schrijft over social media voor je muziek. Leer in deze blogpost alvast aanvullende informatie over hoe je zichtbaar wordt zonder irritant te zijn. Hoeveel deel je, en wát?

tekst: Mirjam Sieben, Onlightning

Je leert in het magazine hoe je kunt ontdekken in welk ‘muzikaal seizoen’ je zit en krijgt uitgebreide informatie over de zes verschillende soorten berichten die je kunt delen. Maar hoe zorg je er nu voor dat je beroemd in je niche wordt en niet onbekend blijft, vergeten wordt of irritant gevonden omdat je teveel deelt?



Je moet eigenlijk altijd zichtbaar blijven. Dus ook als je in een schrijfproces zit, of in de studio, dan wil je regelmatig dingen posten. Ik zie nu nog heel veel muzikanten die bang zijn om te veel te posten. Maar als je de juiste dingen deelt, dan staan ze juist te springen om je content, in plaats van dan ze je irritant vinden. Op het moment dat je relevante content gaat delen in een hoge frequentie, dan word je heel zichtbaar, oftewel beroemd (in je niche).

Verhouding soorten posts
Hieronder zie je een plaatje van de ideale verhoudingen tussen de posts waar je in de fysieke juni-uitgave meer over leert.



Dit is een uitgangspunt. Het hoeft dus niet EXACT deze verhoudingen te hebben, maar het is wel een goede leidraad die je aan kunt houden zodat je niet teveel of te weinig promo-posts plaats bijvoorbeeld. Stel, je hebt een lange tijd geen optredens, of je bent zelfs een artiest die zich daar helemaal niet op op focust, dan kun je de 20% van de ‘optredens’ content soort naar eigen inzicht verdelen over de andere 5 soorten posts.

Maar het gaat erom: als je ongeveer deze verdeling aanhoudt, dan kun je super zichtbaar zijn met een hoge frequentie zonder dat het voor de juiste mensen (je ideale fans) irritant wordt. En als je super zichtbaar bent, dan zullen mensen vaker aan je denken en dan ook veel eerder actie ondernemen als je nieuwe muziek uit hebt of iets te koop hebt.

Hoeveel moet je dan posten?
Hoe vaak je content plaatst verschilt per platform. Aangezien je beroemd wil worden in je niche, top of mind wil blijven en niet vergeten wil worden, wil je op regelmatige basis zichtbaar blijven. Hieronder volgt een lijst met de gebruikelijke platformen waarin je ziet hoe vaak je content kunt plaatsen. Afhankelijk van het seizoen waarin je je bevindt (zoals je leert in het artikel) plaats je dus in een lage, midden of hoge frequentie content.


Hoe hou je dit vol?
Als je echt zichtbaar wil worden dan is het slim om dit strategisch aan te pakken. Maak een plan (ook wel contentkalender genoemd) en ‘stick to it’. Je maakt een weekplanning op zo’n manier dat het voor jou overzichtelijk en handig is, zodat je meer overzicht krijgt en verder vooruit kunt denken. Want dan kun je ook berichten inplannen zodat je er niet iedere dag meer aan hoeft te denken, dat geeft rust én resultaten. Succes!

De eerste twee afleveringen van de Bandpromotie Blog vind je elders op Musicmaker.nl:
Bandpromotie Blog - Aflevering 1 - Opvallen doe je met een oneliner
Bandpromotie Blog - Aflevering 2 - Vind je ideale fan

Hulp nodig bij het gebruiken van social media voor het promoten van je muziek?
Wil je meer luisteraars aantrekken en échte connectie maken met mensen?
Dan is het F.I.R.E. programma iets voor jou.
Meer informatie:
https://onlightning.nl/f-i-r-e-programma

 

 
Mirjam Sieben

zoeken
zoeken