aanmelden
Bandpromotie Blog - Aflevering 1 - Opvallen doe je met een oneliner
door Mirjam Sieben
tips en tricks 12-03-2020 12:22
In de nieuwe editie van Musicmaker (#474) lees je het eerste artikel uit onze nieuwe serie over online marketing voor muzikanten. Mirjam Sieben van Onlightning schrijft over positionering met als titel: Meer Fans Voor Je Muziek? Start Bij Het Begin. In dat artikel leer je van alles over een goede positionering voor je muziek. Hier leert Mirjam je alvast hoe je een goede oneliner schrijft!

tekst: Mirjam Sieben, Onlightning
openingsfoto: Mitchell Giebels

Wil je graag opvallen tussen de andere muzikanten? Wil je meteen de aandacht van mensen trekken op het moment dat ze met je muziek in aanraking komen? En zou je graag meer JUIST publiek willen aantrekken bij je optredens? Een belangrijk onderdeel daarvan is de oneliner.

Als artiest moet je vaak uitleggen hoe je muziek klinkt en wat men kan verwachten. Met de komst van het internet is onze aandachtspanne korter dan ooit tevoren, dus je moet paraat staan om, op commando, een korte oneliner (ook wel elevator pitch genoemd) te delen.

De oneliner is een promotionele tool die vaak wordt vergeten door artiesten, maar een korte boodschap die makkelijk te delen is met anderen online én offline is absoluut essentieel voor je algemene marketing strategie.

Als je nog nooit een oneliner hebt geschreven, kan het een overweldigend gevoel geven als je denkt dat je al je ervaring en prestaties moet gaan samenvatten. Weet dat je niet álles kwijt hoeft in je oneliner. Het enige doel hier is om in zo min mogelijk woorden je muziek te omschrijven - zodat men weet wat ze kunnen verwachten - en nieuwsgierig te maken.

Een oneliner bestaat uit: 
- (micro)niche (omschrijving)
- grote artiest (omschrijving)
- hedendaagse artiest (omschrijving)
- USP(‘s) (nieuwsgierig maken)
- Wildcard(s) (nieuwsgierig maken)

Ik zou de oneliner in het Engels schrijven, behalve als je je écht niet op het buitenland richt omdat je bijvoorbeeld in het Nederlands zingt. Je kunt er ook voor kiezen een versie in het Engels én Nederlands te maken. In de voorbeelden hieronder doe ik het in het Engels.

Microniche
Gebruik de omschrijving van de niche of microniche. Voorbeeld: Hardrock.

Grote artiest
Kies uit je inspiratiebronnen (of artiesten die hoorbaar zijn in je muziek) een groot artiest of grote band die iedereen kent (wereldberoemd). Voorbeeld: AC/DC.

Hedendaagse artiest
Kies uit je inspiratiebronnen (of artiesten die hoorbaar zijn in je muziek) een ‘hedendaagse’ artiest. Dit zijn artiesten die de afgelopen 2 jaar iets hebben uitgebracht, niet wereldberoemd zijn maar wel bekend in het genre. Mocht dit te lastig zijn, kun je in plaats daarvan ook 2 grote artiesten in je online noemen. Voorbeeld: Joan Jett.

USP
USP staat voor Unique Selling Point en daarmee geef je aan wat er uniek is aan jou en/of je muziek. Tot nu toe heb je jezelf vooral vergeleken met anderen, maar nu is het tijd om jezelf te onderscheiden!

Misschien weet je door onderstaande vragen zélf al te bepalen wat je USP is. Is er iets anders aan...:
... je instrumentarium t.o.v. artiesten in je genre?
... je ontstaansgeschiedenis t.o.v. artiesten in je genre?
... de onderwerpen van de lyrics t.o.v. artiesten in je genre?
... het maakproces t.o.v. artiesten in je genre?
... de samenstelling van de band en/of de bandleden zelf t.o.v. artiesten in je genre?
... de stem t.o.v. artiesten in je genre?
... de stemming/sfeer t.o.v. artiesten in je genre?
... hoe mensen zich gaan voelen als ze de muziek horen t.o.v. artiesten in je genre?
... de speelstijl t.o.v. artiesten in je genre?
...de mix met andere muziekstijlen t.o.v. artiesten in je genre?

Noteer voor jezelf 1 of meerdere unieke punten.
Vind je het lastig, dan vraag het aan anderen!

Voorbeeld:
Makes you happy
Female fronted
Two rockchicks


Wildcard
Schrijf een aantal woorden of zinnen die je muziek beschrijven en die mensen nieuwsgierig maken naar meer. Dit kun je eventueel ook vragen aan je volgers. 

Voorbeeld:
Energetic
Party
Great performance

Oneliner voorbeeld
Hardrock (niche) that makes you happy (USP) and sounds like a mix of AC/DC and Joan Jett (grote en hedendaagse artiest), by 4 energetic rockers including 2 chicks (USP + wildcard) with a great performance (wildcard).

Succes met het samenstellen van je eigen oneliner!

Wat je hier vervolgens mee kunt doen, en hoe je online marketing inzet om uiteindelijk meer fans, optredens, waardering én inkomsten te krijgen met en voor je muziek, kun je heel uitgebreid leren in het F.I.R.E. programma.
Meer informatie:
https://onlightning.nl/f-i-r-e-programma

 


Mirjam Sieben