WIES in Aquarium Sessions - vier tracks online!

Interview en video

Events 15-12-2019 08:12

WIES won de Grote Prijs van Nederland, de Amsterdamse Popprijs en het Nederlandstalige trio werd geselecteerd voor de Popronde. Dan waren er de voorprogramma's van Roxeanne Hazes en 3FM verkoos de eerste single van de band tot Megahit. Noorderslag komt er aan, dus wij vonden het de hoogste tijd om WIES te spreken en te laten spelen tijdens onze Aquarium Sessions.

We hebben vier songs gepubliceerd uit de sessie die eind november plaatsvond bij ons op de redactie, waaronder hun hitsingle, Soms Is Het Te Laat, die in de Song van het Jaar verkiezing van 3voor12 op een mooie 21e plaats eindigde, en dat voor de allereerste track die het trio heeft uitgebracht. Kijk hier naar de live-versie die ze bij ons op de redactie speelden voor Aquarium Sessions! 

En dit is de tweede song, Zo Gek Toch Niet

En nummer 3, Gewoon Je Maat 

En tot slot de song 'Wat is Er Misgegaan?'

En bekijk ook de video met de integrale versie van het interview door Chris Dekker met de drie muzikanten van Wies:
Jeanne Rouwendaal, lead vocal en gitaar
Tobias Kolk, bas en backing vocals
Jasper Meurs, drums, keys, backing vocals

tekst: Chris Dekker / fotografie: Fred van Diem

We lezen het prachtige lijstje prestaties op aan de drie leden van WIES, die voor ons zitten op de redactie van Musicmaker, met de vraag of het succes al went. Zangeres en gitariste Jeanne Rouwendaal en drummer-plus Jasper Meurs kijken trots, terwijl bassist Tobias Kolk het woord neemt: ‘Het went nooit. Het is wel surrealistisch wat er allemaal op ons pad komt.’
Jasper vervolgt: ‘Als je een band start, heb je meestal een plan en dat haal je natuurlijk nooit. Maar dat alles opeens tien keer beter gaat dan gepland, dat hadden we niet verwacht.’


WIES ziet er naar uit nieuwe nummers te spelen tijdens de Aquarium Sessions.

Kunnen we snel iets nieuws verwachten, met de Megahit op zak en ESNS in het vooruitzicht?
Jeanne: ‘Dat is leuk aan deze Aquarium Sessions: hier kunnen we iets nieuws laten horen.’
Jasper: ‘We nemen steeds meer op en als de tijd rijp is komt er weer wat naar buiten.’
Jeanne: ‘Het moment moet kloppen. Er was steeds druk. We wonnen de Amsterdamse Popprijs, dus mensen vonden dat we iets uit moesten brengen. Daarna bij de Grote Prijs weer. We willen wachten tot het voor ons klopt.’
Jasper: We hadden zelfs eerst een andere single klaar; gemixt en gemasterd, maar dat was het toch niet. Toen kwam Soms Is Het Te Laat en die voelde beter. Dit nummer doet het nog goed, dus we hebben geen haast met een opvolger.’

Laten we even teruggaan in het recente verleden. Jeanne, jij bent van oorsprong bassist, daarna werd je singer-songwriter. Je kwam toen solo al in de GP-finale, maar daarna werd het stil. Wat is er in deze pauze gebeurd?
Jeanne: ‘Ik wilde me even helemaal op het conservatorium richten, waar we alle drie gestudeerd hebben. Ik focuste me op het schrijven van liedjes. k heb ze aan Jasper laten horen, met het idee een elektronisch duo te worden. Ik miste echter de raggende gitaren en het rauwe randje. Op een dag stod ik hier buiten met Tobias te praten over artiesten als Spinvis en opeens zat hij bij de band.’

Je solonummers waren allemaal Engels. Was er een reden voor de overstap naar Nederlands?
Jeanne: ‘Dat had te maken met die pauze. Ik schreef zoveel mogelijk zonder doel. Het was in de eerste instantie voor mezelf om mijn ei kwijt te kunnen. Dat was allemaal in het Nederlands en hoefde van mij niet per se naar buiten. Maar dat gebeurde toch...’
Tobias, lachend: ‘… en het is wat uit de hand gelopen.’

Hoe komen jullie nummers tot stand?
Jeanne: ‘Ik kom vaak met een idee van een nummer en dat laat ik aan de jongens horen. Als zij het wat vinden “verwiesen” we het.’
Tobias: ‘Nou ja, ik speel gewoon bas. De grondtoon bij haar akkoorden, haha! Het zijn eerst nog kampvuursongs. Heel basic, Dan zoeken we samen iets om het interessant te maken. Soms speel ik akkoorden op bas of ik gebruik effecten. En dan komt Jasper met zijn drums en Ableton vol effecten.’
Jasper: ‘We jammen, we zoeken een gevoel. Opeens komt er dan een richting en dat kunnen we dan fijnslijpen. Ik heb een setup met veel elektronica, dat ik ter plekke kan toevoegen. Ik hoeft niet thuis te zoeken en programmeren, maar het gaat organisch. Terwijl we jammen kan ik een lijntje programmeren en mee laten lopen.’

Je drumt dan met één hand, terwijl de ander naar geluiden zoekt?
Jasper: ‘Ik heb 50 GB aan korte samples, maar allemaal gesorteerd. Ik vind dus snel een bepaalde sound, een lage basdrum of een sound van een 808-drumcomputer. Of ik pak iets uit een andere song waarvan ik denk dat het werkt. Net zoals een gitarist weet hoe zijn delays op zijn pedalboard klinken, weet ik dat van mijn samples.’

WIES tijdens de Aquarium Sessions bij ons op de redactie.

En dan zijn er vast nog gelukkige ongelukjes?
Jeanne: ‘Zeker! Van een speeltuin van geluiden gingen we steeds meer naar onze sound toe, Van de ene kant is er de elektronica en zelfs mijn stem via de SPD, maar we werden ook steeds meer een normaal bandje. Een ragbandje.’

Het valt me op dat Jasper en Tobias samen bijna een dance-sound neerzetten, terwijl Jeanne relatief spaarzaam gitaar speelt.
Jasper, lachend: ‘Ja, ze is gewoon niet zo goed. Nee hoor, de gitaar maakt het juist WIES en geen gemiddeld elektronisch project.’

Waar gaan je teksten over, Jeanne?
‘Het is een terugblik op de middelbare school. Soms Is Het Te Laat is daar een goed voorbeeld van. Het is terug gaan in de tijd en de nostalgie opzoeken. Het is herkenbaar voor een ouder publiek, want die hebben het meegemaakt, en het jonge publiek zit er midden in. Ik deed zeven jaar over mijn middelbare school, dus ik heb voorbeelden genoeg over school, huisfeesten, de kroeg in en jezelf ontdekken.’

In januari staan jullie op Noorderslag. En dan?
Jasper: ‘Alles lijkt een schakel in een grote ketting, waar ook de Popronde en de support van de radio bijhoort. Iedere show is een showcase en moet goed zijn. Ik zou ooit nog wel naar het buitenland willen, waar niemand ons verstaat, net als Sigur Rós hier. En Jeanne wil aan het songfestival meedoen.’
Jeanne: ‘Klopt! Maar nu willen we eerst een gevestigde naam worden als Nederlandstalige act.’
Jasper: ‘En niet na één single verdwijnen, zoals sommige bands. We willen iets langs en gezonds opbouwen.’
facebook/com/hetiseenwies


Aquarium Sessions

Onze redactie houdt kantoor in muziekmakerscentrum Q-Factory in Amsterdam. In het redactiekantoor is er een kleine ruimte die vanwege de grote ramen bekend staat als ‘het aquarium’. In die karakteristieke ruimte organiseren we regelmatig de Aquarium Sessions: miniconcerten, video-interviews en tutorials met interessante muzikanten.

Bekijk op ons YouTube-kanaal Aquarium Sessions de miniconcerten van Ethan Johns With The Black Eyed DogsTyler RamseySons of het EastEagle-Eye Cherry, Jett Rebel en Emily Wolfe, die onlangs bij ons boeiende akoestische miniconcerten gaven. We hebben ook drie interviews op video gezet en gepubliceerd: Samantha FishJared James Nichols en Jeff Berlin. En bekijk ook de Silent Recording-tutorial die we maakten met Kevin Storm.

BEKIJK HET OP YOUTUBE!
Abonneer je op ons Aquarium Sessions YouTube-kanaal en blijf op de hoogte van nieuwe sessies: www.youtube.com/c/aquariumsessions 

 

 

zoeken
zoeken