Een versterker, gebaseerd op een pedaal, gebaseerd op actieve baselektronica. Kan dat? Aguilar bewijst met de Tone Hammer 500. Inmiddels is er een tweede generatie van de zeer populaire versterker op de markt, met een aantal handige toevoegingen.
Aguilar werd zo'n dertig jaar geleden opgericht en in die tijd groeide het merk uit tot een zeer belangrijke speler in basland. In vrij korte tijd werden de versterkers door vele groten gebruikt en het bedrijf breidde uit. Het merk staat, naast om de versterkers en speakerkasten, inmiddels ook bekend om actieve elektronica voor bassen, elementen én effecten.
Modern, vintage of oversturend?
Een van de grote successen van het merk is de Tone Hammer. Een DI-pedaal/voorversterker met een zeer goede toonregeling, gebaseerd op het OBP-3 circuit voor actieve bassen. Het geheel werd uitgebreid met een drive-circuit. Door middel van het eigen AGS-circuit - Adaptive Gain Shaping- krijg je een mooi, warm, buizenachtig geluid clean of overstuurd via het pedaal. Modern, vintage of oversturend? De Tone Hammer is een fijn stukje gereedschap voor op het podium en in studio.
Wat is de volgende stap als je zo'n mooi voorversterkerpedaal hebt? Inderdaad! Je koppelt het aan een eindtrap. Het resultaat is een serie van twee versterkers. De Tone Hammer 500 en de Tone Hammer 700, waarvan je de test die we eerder plaatsten in De Bassist leest door hier te klikken. Inmiddels is er een tweede generatie gelanceerd, waarover je meer leest via deze link. Deze nieuwe versie werkt ook met Impulse Response-bestanden, oftewel IR's, waardoor je virtuele speakerkasten kunt gebruiken. Een andere nieuwigheid is de toevoeging van een tweede XLR-lijingang. Zo kan je bijvoorbeeld een droog bassignaal naar de mengtafel sturen en een tweede signaal - bijvoorbeeld na de EQ en met speakerkastsimulatie - naar je in-ears. Handig!