Een dieselverbod in 44 binnensteden per 1 januari 2025

Wat betekent dat voor bands?

Muzieknieuws 30-11-2023 13:23

Wij van Musicmaker zijn zeer begaan met het milieu. Hoe kan het ook anders? Er zijn echter beslissingen genomen die een grote uitdaging vormen voor muzikanten en technische toeleveranciers, zoals geluidsbedrijven. Over een jaar is de gemiddelde diesel niet meer welkom in 44 binnensteden. Wat betekent dat voor bijvoorbeeld alle Poprondebands? Wij waagden er een voorwoord aan.

‘We lijken wel een verhuisbedrijf,’ is zo’n vaste banduitdrukking, als er weer eens wat combo’s, een bastop en -kast, een drumstel in cases en een stapel instrumentkoffers worden in- of uitgeladen. Waren we dat maar! Of een circus. Waarom? Dat leg ik zo uit.

Met de tekst hierboven, begint hoofdredacteur Chris Dekker zijn voorwoord in Musicmaker 498. En dat allemaal na een telefoontje met Ad Gomes van geluids- en lichtbedrijf DSL uit Schagen. En de uitleg kwam:

Terwijl ik wegliep bij The Jordan, ging mijn telefoon. Het was de eigenaar van groot licht- en geluidsbedrijf en hij kwam met slecht nieuws voor zijn branche en voor ons bands. Net als jullie en wij is hij een voorstander van verduurzaming en een milieuvriendelijke samenleving. Ons wagenpark wordt steeds meer elektrisch en dat is goed. Dat er veel haken en ogen aan zitten is een andere discussie, maar een van die zaken is voor ons van belang. Over een jaar – 1 januari 2025 – zijn zo’n 50 binnensteden verboden gebied voor oudere diesels. De oplossing is simpel voor hem: koop een elektrische vrachtwagen, in de toekomst een op waterstof of een moderne truck die aan de Euro6-normen voldoet. Een zo schoon mogelijke diesel.

En daar ligt een moeilijkheid. Terwijl een transportbedrijf ruim 120.000 km per jaar rijdt met een vrachtwagen, maken geluidsbedrijven een fractie van deze kilometers. Het is van en naar een klus en soms staat een vrachtwagen drie dagen op een festival. Een nieuwe vrachtwagen is dan veel te duur, de afschrijving moet doorberekend worden en dat zou een productie onbetaalbaar maken. De enige optie is een jonge gebruikte vrachtwagen. Elektrisch zijn ze er echter nog niet en met het Euro6-label nauwelijks.

Ondanks de enorme prijs van elektrische vrachtwagens en een levertijd van soms twee jaar – een jaar te laat om een binnenstad in te mogen - vroeg het bellende geluidsbedrijf alvast vier laadpalen aan voor vrachtwagens. Je kan niet vroeg genoeg zijn. Er was echter niet genoeg capaciteit in het stroomnet. De meeste poppodia, theaters, maar ook veel festivals zijn in binnensteden en als het zo doorgaat worden alle PA’s, lichtsystemen en backlines dus straks op de McDonalds-parkeerplaats aan de stadsring gezet en dan moeten we maar zien hoe we ze bij een podium krijgen.

Dan hebben we alle bands met oudere busjes, betaalbare huurbusjes en bekendere bands met een vrachtwagen. Kijk eens waar een gemiddelde band mee naar de Popronde komt. Of alle mooie Peter Smit-huurbusjes waar de bands in de zomer de festivals mee afgaan. Vanaf 2025 moeten we per trein of we gaan aan de rand van de stad de metro in met een paar Marshalls, een Ampeg en een drumset. De geluidsbedrijven hebben zich verenigd in de Vereniging Technisch Toeleveranciers Evenementen (VTTE) en momenteel zijn er veel gesprekken met wethouders en de overheid over dit probleem. Er wordt gesproken over een langere overgangstijd en het gebruik van schonere brandstoffen. Want nogmaals: we zijn allemaal voor een schonere wereld. En wij bandjes? We kunnen nog wel eens een probleem krijgen. Verhuisbedrijven, kermissen en circussen hebben een ontheffing. Wellicht moeten we ons als bands dan toch bij de KvK inschrijven als verhuisbedrijf. En waren de Stones hun tijd niet ver vooruit met hun Rock ’n Roll Circus? Wordt vervolgd.

 

zoeken
zoeken