Release van de Week: Robin Kester - Honeycomb Shades

Vandaag verschenen - 24 februari 2023

Muzieknieuws 24-02-2023 11:00

Het is haar debuutalbum, maar ze heeft er al heel wat jaren ervaring op zitten, met drie jaar geleden een mooie EP This Is Not a Democracy. Nu is er Honeycomb Shades, geproduceerd door haar zelf en Marlien Dorleyn van Moss. Het album is de Musicmaker Release van de Week. Foto's door Sanja Marušić

Elke vrijdag verschijnen er duizenden nieuwe albums. De redactie pikt er regelmatig een uit om voor te stellen, inclusief een Spotify-playlist en video.

Als angst je ervan weerhoudt dingen te doen, wordt je wereld kleiner. Die angst overwinnen door het hof maken van nieuwe, soms zenuwslopende situaties is het uitgangspunt van Honeycomb Shades, het debuutalbum van de Nederlandse artiest en muzikant Robin Kester.

Voor Kester was Honeycomb Shades een aanhoudend proces van creëren, onderzoeken en weer opnieuw beoordelen. Alle nummers zijn opgenomen en geproduceerd met Marien Dorleijn, oprichter van de veelgeprezen indie rockers Moss. Knutselend met geluiden en schetsen in de studio van Dorleijn - een voormalige psychiatrische afdeling - arrangeerde het duo de liedjes, droeg ze over aan haar band om de liedjes te injecteren met een spontane live-energie. 

In een eigenzinnige mix van pop, elektronische muziek en psychedelica staat het album vol donkere hypnotiserende spanningsbogen.

'Fries And Ice Cream', bijvoorbeeld, graaft een jeugdherinnering op die ooit door een roze bril werd beleefd, maar nu veranderd door nieuwe feiten. Binnen onheilspellende triphop-atmosferen grijpt Robin Kester naar een bron van koesterend licht.

‘Leave Now’ vertelt het verhaal van een chaotische reis naar Vietnam, een ruw ontwaken van nieuwe sensaties en vreemde wendingen.

Het majestueuze "Celeste" – met tegendraadse ritmes, shoegaze-gitaren en dreigende sax-partijen – onderging verschillende transformaties voordat het zijn volledige vorm bereikte.

"Dead End" dartelt in een speelse, statisch geladen krautrock-puls voordat er een angstaanjagende, neerwaartse stem wordt ingeleid.

Het macabere instrumentale "Zwanzig Zwanzig" voelt als een schok naar het heden na een lange periode van eenzaamheid.

De breekbare folk van "Hands" en de raadselachtige dreampop van "Blinds" verwijzen naar situaties en ruimtes die resoluut vertrouwd en aards zijn: een schemerige slaapkamer, of een ziekenhuisbed met fluisterende stemmen die door de muur kruipen.

Luister hier het hele album.  

zoeken
zoeken