Release van de Week: Banji - Freshcakes + exclusief interview!

Vandaag verschenen - 14 oktober 2022

Muzieknieuws 14-10-2022 10:10

De Amsterdamse band Banji releast vandaag hun debuutalbum Freshcakes en dit is onze release van de week. De band heeft al behoorlijk wat voor elkaar gekregen. De puike songs met frisse sound zorgden al voor lof en airplay op 3FM en voor optredens op Noorderslag, Down The Rabbit Hole en The Great Escape in Brighton. Musicmaker spreekt met frontman en gitarist Morris Brandt en multi-instrumentalist Gilles van Wees over het ontstaan van de band, hun sound en het debuutalbum.

Elke vrijdag verschijnen er honderden nieuwe albums. De redactie pikt er regelmatig een uit om voor te stellen, inclusief een Spotify-playlist en video.

Vandaag kiezen we Freshcakes als de Musicmaker Release van de Week en hier op Musicmaker.nl lees je een gedeelte uit het exclusieve interview met Banji dat in Musicmaker 491, november - december 2022 te vinden is. Wil je deze editie los bestellen? Breng dan een bezoekje aan Muziekmagazines.nl

‘Gilles en ik kennen elkaar al vanaf onze jeugd’, vertelt Morris. ‘Onze ouders zijn bevriend en wij waren al van jongs af aan samen met muziek bezig. Na de middelbare school gingen we naar de Herman Brood Academie in Utrecht. Daar hebben we ook drummer Jasper Meurs en toetsenist Twan de Roo ontmoet met wie we in verschillende samenstellingen en in uiteenlopende projecten muziek maakten. Hoewel die verscheidenheid aan creatieve uitingen fijn was, voelde het niet gefocust en niet echt houdbaar. Net na het afstuderen aan de HBA in 2018 hebben we de moeilijke keuze gemaakt om al het andere neer te leggen en met z’n vieren verder te gaan. We hadden een sterke drang om alles vanaf de grond op te bouwen. We wilden samen in de oefenruimte op zoek gaan naar onze sound en ons eigen pad proberen te vinden.’

Gilles vult hem aan: ‘We hadden muzikaal en vriendschappelijk een goede klik en ons enige plan was om frisse, vernieuwende popmuziek te gaan maken. Wat dat precies zou moeten gaan inhouden, wisten we nog niet. Het eerste jaar in de oefenruimte hebben we dan ook echt alleen maar gezocht. Er was nog geen naam, er stonden nog geen shows en we waren alleen maar bezig met de vraag: hoe willen we klinken?’ 


Eureka-moment
Langzaam maar zeker kristalliseerde de sound zich verder uit. De singles Dogbreath en Cornflakes waren de eerste voorzichtige eureka-momenten. Morris: ‘Qua sound en songwriting was het duidelijk iets anders dan wat we in andere projecten gedaan hadden; het voelde fris, maar het voelde ook als een soort van logische optelsom van ons vieren. Er zat een soort van gecontroleerde chaos in die me aansprak. De 8-bit-synthsounds, hiphopachtige drumgrooves, de grungy gitaren, de nineties r&b-vibes, de Mac DeMarco-invloeden… In vorige projecten kwamen die er soms ook al uit, maar toen leken ze nog niet helemaal op hun plek te vallen. Nu flowde het gewoon en was het direct raak. Die elementen werden de bouwblokken van onze sound.’

Gilles: ‘Die twee songs waren nog duidelijk ontstaan vanuit computerdemo’s. De song Chills ontstond voor het eerst meer in de oefenruimte en kwam daar echt tot leven. Al jammend vanuit een groove, baslijn en akkoordenschema. Dat voelde als een volgende belangrijke stap. Het was een bevestiging: aha, dit kunnen we dus ook.’}



Gilles: ‘De meeste songs ontstaan als rudimentaire computerdemo’s. Een drumgroove, een gitaar- en zanglijn of een lyric-idee; gewoon een vibe creëren. Dan gaan we daarmee jammen in de oefenruimte en ontdekken we hoe het beter kan; een sound die beter past, of hoe een groove lekkerder kan locken. Dat stoppen we vervolgens weer in de computer.’ Morris: ‘Met die demo’s hebben we vervolgens Jeroen de Pessemier benaderd - een Belgische producer wiens sound we heel tof vinden - en zijn met hem de Brusselse ICP Studios ingedoken. We waren nog niet heel zelfverzekerd over onze eigen productie-skills en het kon voor ons gevoel qua sound nog alle kanten op gaan. Maar met behulp van Jeroen kwamen we erachter dat onze songs eigenlijk al op tachtig procent zaten, in plaats van op vijftig procent.'

'We namen drums opnieuw op en ook synthpartijen met analoge in plaats van digitale synthesizers. Dat zorgde voor meer leven en diepte in de sound. Maar mede door de coaching van Jeroen zijn we dusdanig zelfverzekerder geworden over onze eigen productie- en songwriting-skills, dat we beseften: we kunnen de rest van de songs zelf produceren, het enige wat we nodig hebben is een goede mixer. Dat was een goede gewaarwording. We kregen er ambitie door en het is een mooi leerproces om aan te gaan.’  

Je beluistert het hele album hier:



 

zoeken
zoeken