Musicmaker Classic: St. Vincent - Seventies Souls en Goldfoils

'Normaal maak ik een album en als het af is, zit ik echt in een schrijf-vibe.'

Muzieknieuws 21-07-2022 10:07

In Musicmaker 483, juli-aug 2021, spraken we met St. Vincent naar aanleiding van de release van haar album Daddy's Home.

Nu kun je dit artikel hier op Musicmaker.nl lezen, en desgewenst downloaden als pdf. Klik hier.

Daddy’s Home is het zesde album van Annie Clark, oftewel St. Vincent. Dit keer geen dance meets Disney met haast onherkenbare gitaarpartijen, want ze grijpt terug naar het New York van de jaren zeventig met dito sounds.

Annie Clark begon haar carrière, na drie jaar Berklee, als gitarist bij the Polyphonic Spree. Daarna tourde ze met Sufjan Stevens om zich vervolgens om te dopen tot St. Vincent. Ze werd al snel een soort indie-prinses, met haar opvallende uiterlijk en ‘67 Harmony Bobkat met - en daarover zo meer - goldfoil-elementen. Dat ze relaties had met wat bekende actrices en fotomodellen en dat ze het gezicht werd van befaamde mode- en cosmeticamerken, werkte haar bekendheid niet tegen natuurlijk.

Masseduction (2017) werd haar grote doorbraak. In de VS behaalde de plaat de album-top 10 en ze kreeg drie Grammy-nominaties, waarvan ze er twee verzilverde. Masseduction (niet te verwarren met MassEducation, een album met pianoversies van de songs) was een bijzondere plaat, waarop ze glamrock combineerde met dance en haast Disney-achtige musicalnummers. Ondanks wat puntige fuzz-drilboorsolo’s waren de gitaarpartijen vaak te vervormd om te herkennen. Voor de opvolger werkte ze opnieuw samen met singer-songwriter en producer Jack Antonoff, bekend van Lorde, Taylor Swift en Lana Del Rey, maar dit keer is de sound behoorlijk anders... en lekker! We spraken St. Vincent over de totstandkoming van het album, met teksten over normale mensen, waaronder haar vader. Hij kwam onlangs vrij na een gevangenisstraf van twaalf jaar te hebben uitgezeten vanwege fraude met aandelen. Een gevoelig onderwerp, waarover we liever de song laten spreken.


‘Ik schreef de songs nadat ik veel van mijn favoriete muziek had bestudeerd’, trapt Annie af vanuit haar studio in LA. ‘Denk aan Steely Dan, Stevie Wonder en de harmonieën die ze gebruikten. Ik ben verhalen gaan schrijven over normale mensen in een stad met al hun ups en downs. Mensen die ondanks tegenslagen hun leven proberen te leiden. Net als wij allemaal nu.’

Lees het volledige interview in de downloadable pdf. Klik hierhttps://k18.media/news/2022/27227-07242022095127.pdfhttps://k18.media/news/2022/27227-07242022095127.pdf

zoeken
zoeken