De studiostek van Jim Zwinselman

Onstaansplek van Jimmy Diamond

Muzieknieuws 14-10-2021 16:10

Jim Zwinselman etaleert zijn gitaarkunsten in bands als Bökkers, Boogie Monster, het Amerikaanse Strand Of Oaks en zijn eigen band Jimmy Diamond. In die laatste kan hij ook zijn creatieve ei kwijt en toont hij zijn producer-skills vanuit zijn eigen studio in het Overijsselse Lemele. Hier produceerde hij het grootste deel van Jimmy Diamond’s debuutplaat Common Sense // Commotion.

‘Dit oorspronkelijke klusschuurtje van m’n opa in de tuin van m’n ouderlijk huis van vier bij acht was aanvankelijk verbouwd als studiehok voor mij en m’n broertje Axel. De laatste jaren is het van repetitiehok naar een serieuze opnamestudio geëvolueerd. We zitten midden in een woonwijk en hebben het volledig geïsoleerd. Buiten hoor je zo goed als niks! Mijn vader is toch wel de aanstichter van dit alles. Hij zit in de vloeren-business, vandaar het mooie visgraatpatroon op de vloer en de diffusers die gemaakt zijn met afvalhout van zijn werk.'

Te gekke drums
'De akoestiek was vanaf het begin af aan eigenlijk al behoorlijk goed, maar met diffusers en absorptiepanelen hebben we het gefinetuned. Het is nu ook geschikt om te mixen. Er was eerst ook nog een zoldertje, maar die hebben we eruit gesloopt waardoor we nu een puntdak hebben. Boven in de nok hangt nu een mic die heel tof werkt voor drum-opnames. Met een goede room-plug-in kunnen we de drums hier nu echt te gek laten klinken. Het is hier heel fijn werken aan songs, demomateriaal en gitaar- en pedal steel-partijen voor anderen, en ik ben er ontzettend graag.’


Foto: Amber Franke

Andere vibe
'Ik denk dat je altijd een andere vibe behaalt wanneer je een song live inspeelt, in plaats van laag voor laag. De track In A Blink Of An Eye wilde ik echt heel graag met z’n drieën live tracken. Maar in verband met overspraak is dat in een kleine ruimte als die van ons eigenlijk niet te doen. Toch is het gelukt! Van de studio naar het huis van mijn ouders ligt een multikabel onder de grond. Ik ben met gitaar, versterker, speaker modeler, koptelefoon en microfoon in de berging gaan staan tussen de wasmachine en de vriezer. Drummer Ruud [Gielen, red.] en bassist Floris [Poessé, red.] aan de andere kant van de lijn. Voor het idee gingen we nog beeldbellen, maar de latency maakte dat uiteraard niet echt nuttig. Zo hebben we de song toch zonder clicktrack en met een live-vibe opgenomen. Dat kwam het nummer écht ten goede!’



Strand Of Oaks
‘Onze huidige manager Etjen van der Vliet is de Europese tourmanager van Strand Of Oaks en hij stelde ons voor als zijn Europese backing band. De tours met Strand Of Oaks waren belangrijk voor onze muzikale richting. Ik heb nog steeds regelmatig contact met frontman Timohty Showalter. We hebben bijna maandelijks lange FaceTime-gesprekken waarin hij me helpt met songwriting. Hij is echt een soort mentor. Hij geeft niet zozeer concrete tips, maar zegt meer dingen als: “Het heeft een groter refrein nodig!”'

'Of hij pakt er een gitaar bij en begint wat te neuriën vanachter zijn keukentafel. Zo is het nummer Said And Done behoorlijk naar zijn idee toegetrokken. Hij is ook een groot fan van lagen met akoestische gitaren, à la Tom Petty. Zo kun je het vullen, zonder dat het vol raakt. Inderdaad: niks mis met elektrische gitaren, maar ik hou van de ruimte die er dan ontstaat voor andere sounds en arrangementen wanneer je economischer omgaat met elektrische gitaar.’


FAVORIETE GEAR

’70 Sho-Bud pedal steel
‘In december 2019 gekocht bij The Fellowship Of Acoustics. Ik had toen een paar maanden om het een beetje onder de knie te krijgen voordat ik ’m meenam op tour met Strand Of Oaks. Dat ging best oké! Ik behandel de pedal steel niet echt veel op een traditionele manier. Ook met Jimmy Diamond haal ik ’m door mijn gitaar-rig met oversturing, fuzz en delays, etc. In de studio probeer ik er vaak ook het geluid van keys, synths en strings mee te benaderen. Dit apparaat blijft me verbazen.’

Hihat
‘We zijn er met Jimmy Diamond-opnames achter gekomen dat we niet zo’n fan zijn van een scherpe hihat-sound. Ook moet een hihat voor ons vaak een stuwende Tom Petty-achtige functie hebben. Het experiment om twee 18” crashes, plus nog een 15” in de bottom, te gebruiken als hihat werkte echter te gek. We waren op slag verliefd. Ook zit het veel minder in het bereik van de vocals. Zoals Steve Jordan zegt: “It blends more, it drives in a different way, then you can really hear what the hihat is doing instead of annoying you!”.’



‘Zwinston’-versterker
‘Dit is een Princeton DIY-kit van Tube Amp Doctor. De legendarische Martin Staman van Stamp Amps heeft hem voor me gebouwd. Ik gebruik ’m dagelijks. Ik ben zo blij met de klank en oversturing van deze amp, én hij is superhandzaam. Martin heeft achterop een soort master-volume gemaakt zodat hij overal tot zijn recht komt. De Universal Audio Ox is voor mij de perfecte tool om snel een goed klinkende gitaarsound op te nemen. Tijdens de opnames van onze plaat is zo’n negentig procent van de gitaren met de Ox opgenomen.’

Danelectro
‘Deze heb ik gekregen van Bas van den Toren, bekend van Höllenboer van de hit Busje Komt Zo. Hij was vroeger mijn gitaarleraar. Een regionale held! Ik heb deze gitaar voorzien van een Nashville-tuning, dat zijn de zes dunne snaren van een 12-string. Klinkt ontzettend helder en dromerig, vooral ook door de lipstick pickups!

Het hele interview met Jim lezen en nog heel veel andere interessante artikelen voor muzikanten doorspitten? Bestel Musicmaker #485, okt/nov 2021 (tot 9 dec zonder verzendkosten én zonder verplichtingen) hier

Luister hier naar Jimmy Diamond's Common Sense // Commotion

zoeken
zoeken