Paceshifters op de cover van Musicmaker

Storm & Drang

Muzieknieuws 14-10-2021 16:10

In hun dertiende jaar, na ontelbaar veel optredens in clubs en op festivals door heel Europa, bracht Paceshifters hun vijfde studioalbum uit. Brand New Plan heet de plaat, die niet alleen toepasselijk getiteld is, maar misschien ook wel het beste album van de band tot nu toe is. Musicmaker sprak met frontman Seb Dokman, over het verleden, het heden en de toekomst van deze ware band of brothers.

Dit is een extra webitem naar aanleiding van een artikel in Musicmaker 485, november-december 2021. Je kunt deze editie met Paceshifters op de cover (!) zonder verzendkosten bestellen via deze link.

 

Na hun debuutplaat vol met jeugdige speedrock waren de Paceshifters ongeveer een decennialang zonderlingen in Nederlandse rock-kringen, met hun overduidelijke grunge- en 90’s alternative-invloeden. De afgelopen twee à drie jaar zijn de jaren negentig echter alomtegenwoordig geworden en vind je het woord ‘grungy’ terug in talloze bandbio’s. In plaats van zich triomfantelijk te wentelen in een gevoel van ‘ik zei het toch!’ en hun status als vaandeldragers te bevestigen door een über-grunge-album op te nemen, is Paceshifters alweer aan het kijken wat er achter de volgende heuvel ligt.

Brand New Plan
De band speelt met dezelfde furie als voorheen, maar het grimmige, weerbarstige karakter dat veel grunge kenmerkt, heeft op Brand New Plan plaatsgemaakt voor een optimistischer geluid. Ook is het sonische palet duidelijk uitgebreid. ‘Ik ben nog steeds enorm fan van Nirvana en Hüsker Dü,’ legt Seb uit, ‘maar je hoort denk ik ook steeds meer invloeden van acts als Bruce Springsteen, Guided By Voices en zelfs Ryan Adams.’



Impact
Bij een nieuwe manier van songwriting hoort ook een nieuw geluid. Dat werd gevonden met behulp van Ian Clement, producer en frontman van de Belgische rockband Wallace Vanborn. Seb: ‘We deden een tour met The Very Very Danger, een zijproject van Ian. We raakten bevriend en deden later een split-EP met Wallace Vanborn. Hij is een toffe songwriter en we vinden hem goed met sounds. Hij bleek een perfecte match voor deze plaat. Een producer heeft nog nooit zo veel invloed op de arrangementen en de uiteindelijke sound van een plaat van ons gehad. Hij is hier samen met ons echt diep op ingegaan.’

‘Voorheen wilden we alles zo veel mogelijk live opnemen met zo min mogelijk overdubs. Eigenlijk alleen de zang apart. Nu besloten we om de basis alsnog live te tracken en dat deden we in Number Nine Studios in Gent. Maar tegelijkertijd dachten we ook goed na over overdubs en lieten hiervoor bewust ruimte over. Op dat moment ga je vanzelf minder alles dichtsmeren met gitaren en ontstaan er direct meer mogelijkheden met betrekking tot andere instrumenten, zoals een piano, akoestische gitaar en synths. Als je niet direct een muur van gitaargeweld bouwt, laat je de sound ook meer ademen. Ian stelde bijvoorbeeld ook voor om op sommige momenten de bas weg te laten of minimaal te houden, zodat de bas meer impact heeft wanneer hij er weer bij komt.’

‘Ian stelde Koen Gisen voor als mixer en er moeten ook enorm veel credits naar die gast. Hij is de beste mixer voor onze band waar we tot nu toe mee hebben gewerkt. Drie weken nadat we de basis, zangtakes en overdubs hadden opgenomen, gingen we terug naar Gent om Koen’s mix-proces bij te wonen in zijn studio La Patrie, een hele coole plek in een voormalig kerkje en kroeg. Hij werkt meestal met wat rustigere bands en neemt onder meer veel jazz op, maar hij vond onze plaat een mooie uitdaging. De eerste keer dat we bij hem kwamen, zette hij zijn mix van de song Hurdles op. Die snare-sound was zo sick! Ik weet niet wat ie ermee gedaan had, maar het was gewoon: bam! Het was een hele coole ervaring om de plaat door hem te laten mixen.’

The Bakkie Society
Paceshifters heeft altijd een bijzondere band onderhouden met hun fans. Hun vorige release, Live In Concert ’17, werd door de bandleden persoonlijk - op de fiets - afgeleverd bij de kopers, die over het hele land verspreid waren. Een tijdje geleden lanceerde de band The Bakkie Society, een club en online platform voor fans. Leden daarvan krijgen onder meer toegang tot podcasts over songs, het ontstaan ervan, de betekenis achter songteksten en andere achtergrondinformatie. Ook krijgen ze voorrang bij shows. En één keer in de maand gaan de bandleden met een plaat onder de arm op de koffie bij een fan. Wanneer de koffie op is, wordt er ook wel een biertje gedronken.



‘Tegenover een maandelijks bedrag krijg je een exclusievere en persoonlijkere ervaring met de band,’ legt Seb uit, ‘maar dat is eigenlijk een hele logische stap voor ons. Wij hebben altijd al een hele hechte band gehad met onze fans. We zijn heel nuchter en oprecht dankbaar dat mensen naar onze show komen. Dan is het niet meer dan logisch dat je een praatje met ze maakt en ze beter leert kennen.’

Het hele interview met Paceshifters lezen en nog heel veel andere interessante artikelen voor muzikanten doorspitten? Bestel Musicmaker #485, november/december 2021 (tot 9 december zonder verzendkosten én zonder verplichtingen) hier!   

zoeken
zoeken