Bandpromotie Blog - Aflevering 6 - Vier manieren om te adverteren op social media voor je muziek

Video View - Opt-In - Facebook Event - Boost

Muzieknieuws 01-11-2020 14:11

In de Musicmaker 479, november-december 2020, schrijft Mirjam Sieben van Onlightning het zesde en laatste artikel van een reeks over online marketing voor muzikanten, over hoe je je muzikaal succes kunt versterken met social media advertenties. In deze blogpost leer je alvast over vier belangrijke advertenties voor je muziek.

Adverteren is een belangrijk onderdeel van online marketing over je muziek. Je hebt het zelf in de hand en je kunt zélf 1-op-1 je fanbase opbouwen, daar heb je geen andere mensen uit de muziekindustrie voor nodig. Zo kun je nieuwe mensen bereiken met een verhoogde interesse, die een veel grotere kans maken om échte fans te worden. Maar je moet wel goed weten wat de mogelijkheden zijn en waar je op moet letten.

Daarom deelt Mirjam Sieben van Onlightning vier onmisbare strategieën om social media advertenties in te zetten voor jouw muziek.

1) Video View advertentie
Mensen moeten eerst van je bestaan wéten voordat ze fan kunnen worden. Dit wil je op een niet-pusherige manier doen waardoor mensen het idee hebben jou zelf te hebben ontdekt. Dit kun je doen door het laten zien van een video aan nieuwe mensen. Deze mensen zijn heel gericht getarget en hebben een veel hogere kans dat ze jouw muziek ook daadwerkelijk leuk vinden. Daarnaast fungeert deze video dan als ‘filter’: iedereen die bijvoorbeeld 75% of meer van de video heeft gekeken heeft wel echt interesse getoond (want: bij een video van 3 minuten is dat toch meer dan 2 minuten, dat is veel op social media). Je wil alleen DIE mensen meenemen in je vervolg advertenties.

2) Opt-In advertentie
Als ze je inmiddels kennen wil je dat ze je gaan volgen op social media, maar nóg liever heb je dat ze zich inschrijven voor je mailinglist. Want zo word je minder afhankelijk van social media-kanalen die zélf bepalen wat ze doen, die iedere dag veranderen en waarbij zij bepalen wat jij wel en niet kan. Met e-mail heb je het contact veel meer zelf in de hand en mensen zijn ook veel eerder geneigd om vanuit e-mails acties te ondernemen dan vanuit social media. Daarom wil je een goed aanbod doen, je wil iets gratis weggeven in ruil voor een mailadres, en dat aanbod kun je adverteren naar ‘warm’ publiek (mensen die jou al kennen).

3) Facebook-event advertenties
Weten mensen van je bestaan en zijn ze ‘opgewarmd’, dan kun je iets van ze vragen. Zoals het bezoeken van een optreden (voor als het weer kan…). Dat is een van de lastigste dingen, want je concurreert met veel events en Netflix. Daarom werkt het vaak het beste om te adverteren naar ‘warm’ publiek met een Facebook-event, daar vinden ze dan meteen alle informatie in én kunnen ze aangeven of ze geïnteresseerd zijn of ‘gaan’. Wanneer ze op het event hebben geklikt krijgen ze meldingen op het moment dat er iets in het event wordt gepost, dus kun je ze gratis bereiken. Het werkt soms ook goed om losse Facebook-event advertenties naar ‘koud’ publiek te sturen.

4) Boost advertenties
Niet iedereen die jouw pagina volgt zal alle berichten zien. En jouw bericht zal dus ook nooit 100% van je volgers bereiken. Er is simpelweg te weinig plaats in de tijdlijnen. Maar wat als je top-of-mind wil worden? Zichtbaar blijven? Goede berichten wil ‘boosten’? Belangrijk nieuws wil verspreiden? Dan kun je berichten ‘boosten’, maar dan niet die met die blauwe ‘boost’ knop, maar via de Business manager van Facebook. Voordeel is dat hiermee mensen jou beter kunnen leren kennen en je kunt ook ándere warme doelgroepen bereiken buiten de mensen die jou al volgen. Bijvoorbeeld mensen die jouw website hebben gezocht, of mensen die (1 van je) video’s hebben gezien.


Heel veel succes met het adverteren voor je muziek! Lees nog super veel meer tips over hoe advertenties voor je muziek kunt laten werken in de nieuwste editie van Musicmaker. Bestel Musicmaker hier: https://muziekmagazines.nl/musicmaker


Hulp nodig bij het opbouwen van je fanbase online en het verkopen van merchandise? Wil je meer luisteraars aantrekken en échte connectie maken met mensen? Dan is het F.I.R.E. membership iets voor jou. Meer informatie: https://onlightning.nl/f-i-r-e-programma

zoeken
zoeken