Interview: Jasper Maekelberg (Faces On TV)

'Ik hou ervan om te dolen'

Muzieknieuws 30-10-2020 09:11

Hij wordt wel ‘hofleverancier’ en ‘het brein achter de belpop’ genoemd. Hoewel hij zelf niet zo goed raad weet met dergelijke honneurs, is het op z’n minst opvallend bij hoeveel succesvolle indie- en popacts uit België hij achter de knoppen zat. Zijn eigen project - Faces On TV - doet tegenwoordig ook niet meer onder wat betreft succes en erkenning. Hij is momenteel op tour met zijn nieuwe EP Keep Me Close, en Musicmaker sprak met Jasper Maekelberg voorafgaand aan zijn show in de Melkweg te Amsterdam op 12 oktober.

Foto: Jim Kroft

Vlaams popfenomeen Bazart en zowel indie-succesverhaal Balthazar als de zijprojecten van de twee frontmannen van die band: Warhaus en J. Bernardt. Wereldster Gabriel Rios en neo-r&b-zangeres Tsar B. Het is slechts een kleine greep uit de acts die dankbaar gebruikmaakten van zijn kunsten. Hoewel al deze artiesten behoorlijk uiteenlopen qua genre en sound, is de sonische stempel van Jasper Maekelberg onmiskenbaar. Wat is de sleutel tot zijn succesformule?

Wie antwoord op dergelijke vragen zoekt, komt beteuterd thuis. Hij moet je het antwoord zélf namelijk ook schuldig blijven. Het is niet de Vlaamse bescheidenheid en ook zeker geen onvermogen tot zelfreflectie. Het is wellicht eerder de dominantie van zijn instinct, waar hij op vaart als een vuurtoren in de nacht. Wat er voor de rest gaande is op zee, mag verscholen blijven in het donker. Wel lijkt hij immer hongerig naar iets nieuws en blijft hij zichzelf op nieuwe terreinen duwen.

Je speelde live jarenlang met je volledige band, maar toen Balthazar je meenam als support voor hun Europese tour, besloot je dat solo te doen. Vanwaar die keuze?
‘Toen die tour eraan kwam, voelde ik dat het tijd was om iets nieuws te doen. Ik liep al een tijdje rond met het idee om mijn nummers een solo-remix te geven, gebruikmakend van een loopstation. Dan legde ik eerst de beat neer met een drumcomputer en vulde dat aan met percussie. Daaroverheen de bas en synths, en dan had ik mijn handen vrij om tijdens het zingen gitaar te spelen. Dat werkte goed en ik ging heel erg geïnspireerd op tour. Jammer dat die halverwege werd afgeblazen door corona.’



Had die nieuwe manier van werken ook invloed op de nieuwe EP?
‘Absoluut. Die setup die ik op het podium gebruikte, stond natuurlijk ook backstage en in mijn repetitiekot. Als ik dan iets nieuws ging maken, was dat dus ook met die setup en de beperkingen die ik mezelf had opgelegd. Ook voelde de nieuwe werkwijze goed en wilde ik dat verder doortrekken. Deze EP heeft meer een elektronisch karakter dan mijn vorige plaat, mede door de drumcomputer. En de songs zijn meer opgebouwd vanuit circulaire structuren door het gebruik van het loopstation.’

En toch besloot je om bij deze tour je volledige band weer mee te nemen…
‘Haha, ja, dat is waar. Met de band hadden we een introverte plaat live uitgebouwd tot een extraverte show, die ik tijdens Balthazar-supports weer kleiner maakte door de solo- en loop-aanpak. Vervolgens maakte ik een EP met die minimalistische aanpak, die we nu weer hebben omgebouwd tot een uitbundige live-show. Tja, voor mij hoeven nummers live niet hetzelfde te zijn als op plaat. Ik hou juist van de afwisseling.’

Niet alleen de nummers zijn extraverter geworden, je performance als frontman ook. We zien zien meer bravoure! 
‘Ik vind mijn evolutie als frontman wel een interessante ontwikkeling om bij mezelf te bemerken. De volle spotlights zijn van origine niet mijn natuurlijke habitat; ik voelde mij vroeger altijd meer op mijn gemak in de rol van side-man en achter de schermen in de studio. Maar op een gegeven moment was ik toe aan iets nieuws en voelde ik dat ik zelf ook een verhaal te vertellen had. Toen ik achter de microfoon ging staan om mijn eigen nummers te zingen, was ik eerst nog een tijdje bedeesd. Maar naargelang we meer speelden, groeide ik in mijn rol als frontman. Al ging dat als vanzelf en ben ik er nooit bewust mee bezig geweest.’



Ben je een zelfverzekerder persoon op het podium dan in het dagelijks leven? 
‘Als ik beelden van een recente live-show vergelijk met shows van nog maar een jaar geleden, dan zie ik wel degelijk een gigantisch verschil. Ik voel mij ook anders - op een positieve manier - dan toen ik de nummers van mijn EP schreef. Maar ik ben geen ander persoon op het podium en het heeft ook niet zozeer met zelfverzekerdheid te maken. Het is slechts een andere kant van mezelf. Die kant zat altijd al in mij, maar ik laat het pas sinds kort op het podium zien.’

Wat maakt dat jij wilt samenwerken met een bepaalde artiest of act?
‘Ik luister altijd eerst naar de eigen demo’s of de dingen waar ze op dat moment mee bezig zijn. Ik denk heel visueel als het op muziek aankomt. Bij het beluisteren zoek ik bij mezelf naar een soort landschap dat opdoemt en naar de kleuren waarmee ik dat kan gaan invullen. Dat kleurenlandschap moet ik al zien bij de eerste keer dat ik het nummer hoor, of het nu gaat om een akoestische demo of een meer gedetailleerde productie. Daarnaast is het heel belangrijk of de attitude van de tracks me aanspreekt. Het is heel moeilijk te omschrijven wat dat precies omvat, die attitude. Je hebt dat, of niet.’



Steek jezelf ook wat op van de mensen voor wie je produceert? 
‘Absoluut. Dat is een van de leukste dingen aan samenwerken: het converseren over muziek en het samen bouwen aan een wereld, waarbij je elkaar constant beïnvloedt. Ik combineer de projecten met anderen ook altijd met mijn eigen werk. Al zal ik nooit vijf projecten tegelijkertijd kunnen doen, want als ik ergens voor ga, dan ga ik er ook volledig voor en wil ik helemaal in die wereld duiken.’

Het hele interview met Jasper Maekelberg lezen en nog heel veel andere interessante artikelen voor muzikanten doorspitten? Bestel Musicmaker #479, nov 2020 (tot 16 december zonder verzendkosten én zonder verplichtingen) hier!  


 

zoeken
zoeken