Bandpromotie Blog - Aflevering 5 - Online bandpromotie: word een mailing-master!

Effectiever dan social media!

Muzieknieuws 10-09-2020 21:04

In de septembereditie van Musicmaker magazine schrijft Mirjam Sieben van Onlightning het vijfde artikel van een reeks over online marketing voor muzikanten, over waarom e-mail nog steeds belangrijk is voor de promotie van je muziek en hoe je het kun inzetten. In deze blogpost leer je alvast over hoe je een e-mail het beste kunt opbouwen om jouw boodschap op de beste manier te vertellen.

Je merkt een dalend bereik op social media. Je post berichten, die maar door een klein gedeelte van je fans wordt gezien. Daarom wil je minder afhankelijk worden van de algoritmes op social media, maar hoe?

Met e-mail! Want dat heb je zelf in de hand. E-mailadressen zijn bijna altijd uniek voor 1 persoon. En ze worden nog steeds geopend als jij de aandacht in je onderwerpregel weet te trekken.

Hoe je jouw boodschap vertelt in een e-mail? Hier tips aan de hand van de AIDA methode!

A = Attention
Als ze je mail hebben geopend, heb je al de aandacht. Dus het ‘attention’ gedeelte verzorg je met het onderwerp van de mail. De onderwerpregel heeft dus als enige doel om het aantrekkelijk te maken om de mail te openen. Dit doe je vooral door nieuwsgierig te maken, dus maak van je onderwerpregel niet een inhoudsopgave, maar iets wat triggert. Iets waardoor ze willen weten waar de mail over gaat. Dat antwoord krijgen ze dan alleen door de mail ook te openen. Het kan heel ingewikkeld en moeilijk, maar soms helpt het ook gewoon om te denken: wat voor een onderwerpregel zou ik geven aan een mail naar een vriend van me?

I = Interest
De persoon opent de mail en je hebt de aandacht. Degene is bereid om je verhaal te lezen. Nu is het aan jou de taak om interesse te wekken. Je hebt daar ongeveer vijf seconden de tijd voor. In het begin van je e-mail wil je dus de interesse in de verdere mail creëren. Open een ‘loop’, start een verhaal, spreek interesses aan, geef ze een reden om door te lezen. Inspringen op interesses kan door algemene gezamenlijke interesses aan te spreken, maar je kunt ook een mail sturen naar maar een gedeelte van je lijst, gebaseerd op iets wat je van ze weet. Bijvoorbeeld een bepaald product wat ze in je webshop hebben gekocht.

D = Desire
Hier komt het doel van je mail naar voren. Als het doel is om degene te laten reageren op je mail, dan moet je de ‘desire’ (oftewel verlangen gaan opwekken) om op die reply knop te drukken. Als je doel is dat mensen op een link klikken, dan ga je verlangen opwekken naar de entertainment of informatieve waarde van die link. Het grootste gedeelte van de mail gaat om het aanwakkeren van dat verlangen. Ook bij links geldt hetzelfde als bij onderwerpregels: men moet benieuwd zijn naar datgene wat er achter de link te vinden is.

A = Action
En dan komt de call-to-action, ook wel CTA genoemd. Met een call-to-action vertel je zo letterlijk mogelijk wat je wil dat ze gaan DOEN. Doe dit meestal op 2 manieren: 1 versie waarbij je een stuk tekst laat linken naar het doel, en 1 versie waarin je de link zelf laat zien en die ook klikbaar maakt.

Afsluiting
Daarna sluit je de mail af, het liefst gelinkt met je doel. Dus als je wil dat ze ergens op klikken kun je zeggen ‘ik hoop je daar te zien’ of iets dergelijks. Als je wil dat ze reageren op de mail kun je afsluiten met: ‘ik hoop van je te horen’.

Handtekening
Sluit de mail af met je eigen naam, dus je voornaam en eventueel achternaam en daaronder de bandnaam. Mensen begrijpen dat je niet met alle 3/4/5 bandleden die mail hebt geschreven, dus waarom niet die persoonlijke connectie maken door de mail persoonlijk af te sluiten. Als je een duo bent, kun je er eventueel wel voor kiezen om beide namen er onder te zetten.


Heel veel succes met het opstellen van mails naar je fans! Lees nog super veel meer tips over hoe je e-mailmarketing voor je muziek kunt laten werken in de nieuwste editie van Musicmaker. 


Hulp nodig bij het opbouwen van je fanbase online en het verkopen van merchandise? Wil je meer luisteraars aantrekken en échte connectie maken met mensen? Dan is het F.I.R.E. membership iets voor jou. Meer informatie: https://onlightning.nl/f-i-r-e-programma

zoeken
zoeken