aanmelden
Lost Frequencies wint MIA voor beste album
Interview met Felix de Laet - dj-skills met liveband
Muzieknieuws 07-02-2020 13:02
De MIA's zijn uitgereikt. Balthazar kreeg de meeste publieksstemmen en werd tot beste alternative act gekozen. Arno kreeg van een jury de de Lifetime Achievement Award. En ook Stef-Kamil Carlens,de broers Dewaele (Soulwax) en Clouseau vielen in de prijzen. De Franstalige zangeres won de meeste MIA's. Felix de Laet, ofwel Lost Frequencies won de MIA voor beste album. Onlangs spraken we met hem! Lees het interview hier.

Bekijk hier optredens en uitreikingen van de MIA's 2020.

De belangrijkste muziekprijzen in Vlaanderen, de MIA’s, zijn donderdag 6 februari 2020 uitgereikt in Paleis 12. De Brusselse zangeres Angèle kreeg vijf awards. Niels Destadsbader, die vorig jaar 5 MIA’s kreeg won dit jaar 2 prijzen. Zwangere Guy was 7 keer genomineerd , maar kreeg uiteindelijk geen enkele MIA, net als Brihang, die 6 keer was genomineerd.

Een overzicht van alle MIA winnaars:

12 awards gekozen door het publiek:

  • Album: Lost Frequencies - Alive and Feeling Fine
  • Alternative: Balthazar
  • Dance: Compact Disc Dummies
  • Doorbraak: IBE
  • Groep: Clouseau
  • Nederlandstalig: Niels Destadsbader
  • Pop: Angèle
  • Solo Man: Niels Destadsbader
  • Solo Vrouw: Angèle
  • Urban: Tourist LeMC
  • Vlaams populair: Willy Sommers
  • Hit van het Jaar: Angèle – "Tout oublier" (ft. Roméo Elvis)

6 prijzen van de muzieksector:

  • Artwork: Charlotte Adigéry
  • Componist: Balthazar (Jinte Deprez en Maarten Devoldere)
  • Live: Angèle
  • Muzikant: Stef-Kamil Carlens
  • Clip: Angèle – "Balance ton quoi"
  • Producer: broers Dewaele (Soulwax)

2 prijzen van de organisatie:

  • Sector Lifetime Achievement Award: Ultratop
  • Lifetime Achievement Award: Arno


Interview Lost Frequencies - Felix de Laet
door Ben van het Veld

Sinds zijn doorbraak in 2014 met Are You With Me, kennen we Felix de Laet onder de naam Lost Frequencies. Ondertussen is de lijst hits enorm gegroeid. Niet zo gek dus dat de Belgische dj-producer nu op nummer 20 staat in de DJ Mag Top 100 van 2019. Begin oktober is de dubbelaar Alive And Feeling Fine uitgekomen, sein voor hem om voor het eerst met een band op wereldtournee te gaan. Een interview over wat daar allemaal voor nodig was.


Ableton Live-freak
Wij spreken Felix de Laet op de middag vóór zijn twee optredens in de Melkweg, Amsterdam. De Laet: ‘Dit is de eerste Europese venue van deze tour. De afgelopen weken waren we in Amerika, in steden als San Diego, San Francisco, Los Angeles en New York. In de Melkweg zouden we vandaag eerst één optreden doen, maar de belangstelling was zo groot, dat we de show vanavond twee keer achter elkaar geven.’

Een duidelijk teken dat de nieuwe aanpak met een liveband aanslaat. Hoe ontstond het idee hiervoor? ‘Eigenlijk wilde ik het al heel lang. Drie jaar geleden deed ik al eens iets in die richting. Voor een soloshow in een arena leende ik een Roland SPD-SX van drummer Laurent Seys. Hij is ook Ableton Live-freak en al pratend bleek dat hij, net als ik, het idee van een liveband voor elektronische muziek helemaal te gek vond. Daarna heb ik met Laurent, steeds als er een promotieactiviteit was, een liedje geschikt gemaakt om als band te spelen. Daarbij werkten we ook aan hoe we het showwise het beste konden brengen. Na een aantal liedjes was duidelijk dat het heel erg goed werkte. Dat is nu twee jaar geleden. In die tijd produceerden Boris Daenen (Netsky; red.) en ik samen het nummer Here With You. Hij had in 2012 optredens gedaan met een drummer, een toetsenist en een mc. Hij vertelde me heel enthousiast over die ervaring, waardoor bij mij het laatste beetje twijfel helemaal verdween en ik er 100% voor ben gegaan. Ongeveer een jaar later – vorig jaar zomer, dus – deed de Lost Frequencies Band de eerste liveshows, in België.’ 

Kloppend hart
‘Maar’, vervolgt De Laet, ‘die liveshows en ook deze tour hebben wel veel voorbereiding gekost. Er is namelijk niet slechts één manier waarop je edm als band kunt spelen, dus je moet steeds keuzes maken die bepalen hoe je verder gaat. Het was ook niet eenvoudig om mensen te vinden die in staat waren het te helpen realiseren. Vanaf het moment dat ik de SPD-SX van Laurent leende tot en met nu was het een super interessant leerproces. Ik ben er zelfs nog even voor naar school gegaan; naar het SAE. Maar na vier lessen ging het nog steeds niet over wat ik wilde leren, dus toen ben ik daarmee gestopt.

‘De SPD-SX heb ik in één show gebruikt, samen met een keyboard van Nord. De sounds daarvan mixte ik met de tracks die ik draaide. Een hybride set-up, die er cool uitzag, maar het had niet de impact die ik wilde. Nu gebruik ik een launchpad, waarmee ik arpeggio’s trigger. Met een midikeyboard speel ik de synths en samples in Ableton en gebruik ik de sounds van een hardware Prophet synth. En met de knoppen op de Prophet kan ik live sounddesign doen, door bijvoorbeeld in realtime de filter open te trekken en te spelen met de adsr. Dat klinkt natuurlijk elke show een beetje anders. Heel cool! Ook heb ik op het podium, showwise, nog een keytar. Daarmee kan ik hetzelfde doen als met het midikeyboard. Van elk liedje staan alle kicks, snares, claps enzovoort als sample in de sampler van de drummer.

‘De gitarist, Thibault Demey, heeft een amp van Kemper. Ook daarin hebben we per track de sounds opgeslagen. Voor elke song die we tijdens de show spelen, openen we een nieuwe Live Set in Ableton, in Arrangement View. Dat zet de juiste soundpresets klaar, via midi meteen in de drumsampler, de Kemper en de Prophet. Thibault bespeelt ook nog een midikeyboard. Dat zijn de keuzes die we nu hebben gemaakt, maar misschien wil ik er over twee maanden wel een Moog bij. Dat kan ook, maar dan zullen we wel wat moeten rerouten. Alles voor de show, maar zo’n ingreep houdt het ook een beetje exciting voor onszelf.’

Dus Ableton Live is het kloppend hart van Lost Frequencies’ liveshows. Maar wat als de computer vastloopt? ‘Daarvoor staat een reservelaptop klaar, waar automatisch naar wordt overgeschakeld als de eerste hapert of stopt. In Amerika stonden deze laptops bij drummer Laurent, maar hier in Europa staat er iemand constant bij. Niet dat het in Amerika niet goed ging, maar hier doen we grotere shows; dan is het beter als Laurent zich helemaal op het spelen kan concentreren. Tot nu heeft laptop A nog geen enkele keer gehaperd. Wel viel in de VS één keer de stroom uit, maar dat was niet onze fout en daar ben ik heel blij mee!’, benadrukt De Laet lachend. ‘Want ik heb altijd vooropgesteld dat de show nooit mag stilvallen.’

Coole input
‘De liveshow verloopt anders dan wanneer ik dj, maar ik gebruik mijn dj-ervaring wel. Als dj onderbreek je de muziek bijna nooit. De liveshow beginnen we bijvoorbeeld met twee songs, die we zonder te stoppen na elkaar spelen. Daarna is er wel een stop, en dan spelen vijf songs achter elkaar door, gedurende 20 minuten. Bij het doorspelen is er telkens een partij, meestal de kick, die van de ene andere song doorgaat. Ik let bij het maken van de setlist ook op in welke toonsoort de songs staan, zodat er geen heel gekke overgangen zijn. De arrangementen zijn hier een daar een beetje anders, omdat we dan voor de show iets doen.’

Bij het neerzetten van de show spelen vocalisten Audrey Janssen en Kye Sones (tevens mc) een belangrijke rol. ‘Alles is voorgeprogrammeerd in Ableton. De liedjes heb ik gemaakt in Logic. Om alles in Ableton voor elkaar te krijgen, maak ik er in Logic per liedje eerst stems van. Dat gaat dan om audiotracks van bassen, percussie en soundeffects. Die stuur ik samen met samples van de drumsounds en – om de cpu-belasting in de laptops laag te houden – noot-voor-noot samples van de synths naar Laurent. Hij importeert de stems en de synthsamples in een Live Set in Ableton en de drumsounds in zijn drumsampleplayer. Deze Live Sets mixen we eerst via een pa. Hierna bouncet Laurent alles opnieuw, en dat zet hij in de hoofdset in Ableton. Die beluisteren we nog eens via een pa.

‘In dit voorbereidende proces geeft het team altijd heel coole input. Zij zijn zo ervaren, en hebben zo veel liveshows gedaan; ook in grote zalen, bijvoorbeeld met Oscar & The Wolf. Zo hadden we een overgang naar een volgende song die niet helemaal werkte; toen adviseerden zij om juist de tijd te nemen en het te verlengen. Ik heb ook met ze achter de front of house-mengtafel – een Digico – gestaan, om sounds en de mix te tweaken. Het verloop van de show is in een club als De Melkweg muziekwise niet anders dan wanneer we op een groot festival spelen. Even een refrein herhalen of iets anders eenmalig aanpassen tijdens een gig, improviserend of op het publiek inspelend, dat gaat niet tijdens een show. Maar dingen aanpassen – inkorten, verlengen, herhalen, of juist niet – doen we wel regelmatig voor een volgend optreden. Showwise is er op een groot festivalpodium natuurlijk wel meer licht en een grotere led-videocurtain.’

 

Nieuwe set-up
De ervaringen met de liveshows hebben ook De Laets aanpak in de studio veranderd. ‘Ik heb aan veel verschillende, talentvolle specialisten in techniek en show vragen kunnen stellen. Dat heeft me heel veel geleerd. Het heeft bijvoorbeeld mijn interesse in hardwaresynths aangewakkerd. Daardoor heb ik onder meer de Minitaur van Moog en de Beatstep Pro van Arturia aan mijn workflow toegevoegd. Zalig om zo nieuwe dingen uit te proberen! O ja, ik vergeet bijna de Microfreak van Arturia. Eerst deed ik alles programmeerachtig in de computer. Nu ga ik ook met mijn handen aan de knoppen sounddesignen en neem ik dat op. Outboard effecten, eq’s en compressors heb ik nog niet. Dat komt misschien wel in mijn nieuwe studioset-up. Over hoe die gaat worden, ben ik nog aan het nadenken.’