Musicmaker's indruk van Eurosonic Noorderslag 2020

Nonchalance en Girl Power

Muzieknieuws 21-01-2020 14:16

Van 15 tot en met 18 januari was Groningen het decor van vierendertigste editie van Eurosonic Noorderslag. De Parel van het Noorden vormde voor een paar dagen het epicentrum van de Europese muziekscene. Uw lijfblad was hierbij vanzelfsprekend aanwezig om zich te laven aan de nieuwste toonaangevende muziek en nieuwe wijsheden te vergaren over de zakelijke kant van muziek tijdens de seminars.

Hoofdfoto: Niels Knelis Meijer

ESNS 2020 werd op dinsdag afgetrapt met het Popgala Noord, de prijsuitreiking voor de muziekindustrie in Noord-Nederland, en eindigde met de uitreiking van de Popprijs aan Nightwish-zangeres Floor Jansen op zaterdag. Meer dan 42.000 mensen woonden deze editie bij, waarbij 347 acts uit 33 landen zich presenteerden aan het publiek. In 48 zalen door de hele stad presenteerden 347 acts hun muziek aan muziekprofessionals en het publiek. In totaal werden er 4.873 selfies gemaakt met eierballen, waarvan er daadwerkelijk 36 in hun geheel of deels werden genuttigd.

Nonchalance
Musicmaker meende een nieuwe trend te ontwaren. Waar voorheen iedere band hun set op ESNS van seconde tot seconde regisseert en niets aan het toeval overliet, leek er dit jaar een flinke dosis nonchalance tegen het stramien aan te worden geflatst. Alsof er een statement gemaakt moet worden tegen al het streberige gedoe van wannabe’s. We hebben bands uitgebreid horen stemmen op het podium (want stemapparaat vergeten en geen zin om een andere te regelen), random toeschouwers op het podium uitgenodigd zien worden om een (weliswaar in effecten gedrenkte) gitaarsolo te spelen, en bandleden op hun gemak zien keuvelen over welke song er gespeeld moest worden. Misschien was het slechts toeval dat we deze en soortgelijke situaties mochten aanschouwen, maar het was op een vreemde manier verfrissend.

Girl Power
Daarnaast waren uw verslaggevers erg blij met het hoge kwalitatieve én kwantitatieve niveau van vrouwelijke artiesten gedurende het festival! De ondervertegenwoordiging van vrouwen in muziek is de laatste jaren een hot topic, maar afgaande op ESNS20 gaan dames met grof geschut het gevecht aan. Wij durven zelfs te stellen dat tijdens Noorderslag de vrouwen de werkelijke smaakmakers waren, met onder meer Eefje de Visser, Merve Dasdemir (Altin Gün), Áslaug, Eva van Manen, Jeanne van Rouwendaal (Wies), Alicia Ferrer Breton (The Sweet Release of Death), S10 en Pip Blom. Nou heren, nu jullie weer!


Eefje de Visser tijdens Noorderslag, door Bart Heemskerk

Verleidelijk
De conferentie - het dagprogramma waar genetwerkt wordt en seminars kunnen worden bijgewoond - werd bezocht door 4.323 muziekprofessionals uit 52 landen, die de laatste ontwikkelingen in de muziekbusiness bespraken. Veel seminars hebben klinkende titels/namen als ‘Hoe verdien je geld met muziek online?’ of ‘Hoe bouw je een zakelijk team om je heen?’. Concrete antwoorden op deze verleidelijke vragen komen zelden, maar er kunnen zeker interessante inzichten worden opgedaan. Musicmaker heeft er een paar voor u geselecteerd!

Artiest als merk
Tijdens het panel ‘Presentatie Covenant Talentontwikkeling 2020-2024’ op leren we van Marjolein Rietveld (directeur van Kunstbende, een netwerkorganisatie die jong creatief talent ontdekt ontwikkelt en exposeert) dat er een kentering plaatsvindt bij jonge muzikanten. Zij zijn tegenwoordig meer bezig met zichzelf als een compleet merk neer te zetten en minder met het zoveel mogelijk willen optreden. En dat is volgens Arjo Klingens van LaLaLa Management (o.a. De Staat) niet per se een kwalijke kwestie, omdat optreden - zeker in de beginfase van iemands carrière - vaak meer geld kost dan oplevert.

Gereedschap
Het panel ‘The (Almost) Free Tools Artists Can Use To Build A Career’ is vooral goed voor het verzamelen van een paar handige tools die je als DIY-artiest kan inzetten. Daar zitten niet alleen maar onbekende apps/gebruikssystemen bij. Maar voor wie er nog nooit van heeft gehoord, verdiep je vooral eens in Chart Metric (betaalbare en gratis basisversie voor het analyseren van data), YouTube Watch Time (waarmee je het kijkgedrag van je YouTube-subcribers kunt analyseren en verbeteren), MusiGlue (een gespecialiseerd e-commerceplatform waarmee artiesten fysieke en digitale muziek, merchandise en evenementtickets in meerdere valuta en talen rechtstreeks aan de fan kunnen verkopen) en MailChimp (voor het verzenden van nieuwsbrieven).


Pip Blom op Noorderslag, door Bart Heemskerk

Trouwen
Alle panelleden van ‘How to set up an organisation around an artist’ managen artiesten, maar wanneer een van hen wordt gevraagd “wat is een manager?”, zegt die: “Geen idee!” De onuitgesproken uitkomst van de seminar is dan ook: het begrip ‘manager’ is multi-interpretabel en elke artiest heeft een andere manager nodig. De een kan hulp gebruiken bij het tekenen van voordelige contracten en het opzetten van promocampagne. De ander is gebaad bij spotten van subsidies en endorsements en het uittekenen van een meerjarenplanning. Ga goed bij jezelf na wat jouw ideale pakket is en ga aan de hand daarvan op zoek. Een gouden tip: Je hoeft niet per sé een manager ‘for life’ te vinden of met elkaar trouwen via een contract. Huur er een in voor een consult die je zo op weg helpt met jóuw specifieke doelen. Misschien op de korte termijn wat duurder, maar dat kan zich over langere tijd rijkelijk terugbetalen!

Overbrugging
Bij het panel ‘Talentontwikkeling: tussen wal en schip’ gaat het niet over genre, maar meer over de fase waarin een artiest is. De panelleden - Rita Zipora (Ledenraad Buma/Stemra, BAM!), Pien Feith (Friendly Fire), Hugo Schaap (3FM) en Imke Loeffen (Poppunt Gelderland) - signaleren momenteel vooral moeilijkheden ná Noorderslag. De zelfstandige clubtour die artiesten daarna verwacht worden te kunnen doen, blijkt in de praktijk nog knap lastig. Een flinke wake-up call, waar muzikanten óf beter op voorbereid kunnen worden en/of langer support bij kunnen gebruiken. De komende jaren zal daar vanuit de muziekindustrie dan ook extra aandacht naar uitgaan. Wat je zelf kunt doen als artiest? Zorg dat je jouw publiek met je mee laat groeien. Voor een duurzame carrière heb je een trouwe schare fans nodig die je ook in de toekomst graag willen blijven volgen.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

zoeken
zoeken