aanmelden
De warme bariton van Jeangu Macrooy
De stem van de Nederlandse deelnemer aan 't Songfestival
Muzieknieuws 10-01-2020 17:29
Het is nu 100 procent zeker: Jeangu Macrooy zal Nederland vertegenwoordigen op het komende Songfestival in Rotterdam. In Musicmaker 448 interviewden we Jeangu al over hoe hij zijn warme baritonstem met een bereik van meer dan drie octaaf in optimale conditie houdt. 'Gelukkig ben ik op het podium nog nooit mijn stem kwijtgeraakt.'

tekst: André Dodde / foto's: Henk Veenstra

Op zijn dertiende dronk Jeangu Macrooy al geen fris met bubbels omdat dat slecht is voor je stem. Na het conservatorium in Parimaribo bekwaamde hij zich aan ArtEZ in Enschede in het songschrijven. Jeangu’s bliksemcarrière bracht hem al naar Lowlands en de komende tijd tourt hij zich een slag in de rondte. Daarbij is Jeangu afhankelijk van zijn warme, soulvolle stem.

‘Vroeger was er altijd muziek bij ons thuis. Mijn moeder luisterde veel naar R&B uit de nineties, maar ook naar Tina Turner. Ik zong altijd al mee, maar het begon pas echt te kriebelen toen ik acht was. Samen met mijn tweelingbroertje mocht ik toen meezingen met de band die was ingehuurd op een verjaardagsfeest. Alle mensen keken naar ons en klapten. Dat was het eerste moment waarop ik dacht: dit is léuk!’

Bariton
‘Vanaf mijn tiende zong ik de hele dag: voor school, na school, altijd. Op mijn dertiende wist ik zeker dat ik muzikant wilde worden. Toen ben ik ook begonnen met gitaarspelen om mezelf te kunnen begeleiden en om liedjes te schrijven. Zelf dingen creëren heb ik altijd belangrijk gevonden. Later kreeg ik zangles, maar ik heb vooral veel geleerd van het meezingen met muziek. Door uit te proberen, kom je erachter welke verschillende registers je stem heeft en wat voor type zanger je bent. Ik ben een bariton. Ik kan wel laag, maar niet met hetzelfde gewicht als een bas en mijn stem klinkt te warm voor een tenor. Mijn bereik is iets meer dan drie octaaf. Dat is redelijk groot.’

Automatisch
‘Op het conservatorium in Paramaribo heb ik veel zangtechnieken geleerd, maar als ik nu zing ben ik daar niet veel mee bezig. Op het podium denk ik er niet over na hoe mijn stem moet klinken. Het gaat automatisch. Maar op sommige dagen voelt mijn stem niet optimaal en dan kan ik terugvallen op techniek. Dan weet ik wanneer ik bijvoorbeeld iets meer kracht moet zetten om een bepaalde noot er toch goed uit te laten komen. Gelukkig ben ik op het podium nog nooit mijn stem kwijtgeraakt. Toen ik vorig jaar veel moest optreden, was ik daar wel bang voor. Tijdens de Popronde speelden we zestig shows in drie maanden. Maar ik heb gemerkt dat mijn stem er juist sterker door geworden is: stabieler en consistenter.’

Weerstand
‘De winter is verschrikkelijk voor zangers. Koud weer kan flink op je stem slaan. Dan is alles minder soepel en je stembanden zijn uiteindelijk ook gewoon een spier. Om ze in topconditie te houden zou ik ook niet moeten roken en drinken. Vroeger nam ik het beschermen van mijn stem heel serieus. Vanaf mijn dertiende dronk ik bijvoorbeeld geen fris met prik of melk omdat dat slijm veroorzaakt op je stembanden. Op zich is het goed je stem zo voorzichtig te behandelen, maar de laatste jaren heb ik dat wat losgelaten. Het is niet verkeerd weerstand op te bouwen en mijn stem mag nu af en toe ook wel iets rauwer klinken.’

Studio
‘In de studio zong ik vaak al mee als we de basistracks opnamen met de band. Sommige vocals daarvan hebben we gehouden en andere hebben we in de studio opnieuw gedaan. Als ik een nummer inzing, vind ik het fijn dat het licht in de studio gedempt is. Van tevoren neem ik vaak een momentje om het gevoel van het nummer alvast naar boven te halen. Daarna zing ik het een aanta keer helemaal door en daaruit kiezen we de beste takes. Sommige zangers nemen hun vocals zin voor zin op, maar ik wil dat mijn zang dicht blijft bij wat ik live doe. En als ik een nummer helemaal zing, kan ik een spanningsboog creëren. Na zo’n vier takes hadden we meestal wel genoeg goede takes te pakken. Maar soms hadden we er ook acht nodig, waarna we uiteindelijk meestal voor de tweede kozen, haha.’


Harde g
‘Om mijn uitspraak goed te krijgen, heb ik me van jongs af aan in het Engels verdiept met Engelstalige tv en boeken. Ik luisterde natuurlijk ook veel naar Engelstalige muziek. Voor dit album heb ik een coach gevraagd nog eens goed naar mijn teksten en uitspraak te kijken. Engels is een universele taal en veel voorbeelden van mij zingen in het Engels, maar het lijkt me best leuk eens in het Nederlands te zingen. Ik klink totaal anders in het Nederlands. Het komt anders over. Engels voelt smooth, terwijl je in het Nederlands lastige klanken hebt als de harde g. Een heel album in het Nederlands zie ik mezelf niet snel maken, maar wie weet wat de toekomst brengt. Misschien moet ik maar eens beginnen met een duet!’



Stemtype:
bariton
Bereik: iets meer dan drie octaaf
Meest gebruikte microfoon: Shure SM58
Favoriete microfoon: DPA d:facto Vocal
Studiomicrofoon: Brauner Phantom Anniversary Edition