ESNS19: Time To Move On

Promotie in het social media- en streaming-tijdperk

Muzieknieuws 22-01-2019 14:03

De muziekindustrie worstelt nog immer hevig met de digitale revolutie in al haar facetten. In de stortvloed van info en content moeten we met z’n allen - artiest, management en media - op zoek naar nieuwe manieren om muziek aan de man te brengen en kaartjes te verkopen.

tekst: Tommy Ebben

Er zijn artiesten die miljoenen streams op Spotify hebben, maar met veel pijn en moeite mensen naar hun concerten krijgen. Er zijn tegenwoordig meer kanalen dan ooit om jezelf als artiest te promoten, maar die promotie wordt eigenlijk direct bedolven onder de informatielawine waaraan de hedendaagse consument blootgesteld wordt. De titel van de seminar It’s Time To Move On - The Old Promo Model Is Finished’ lijkt dan ook een waarheid als een koe.

Het is alleen verdomde moeilijk om die koe bij de horens te vatten. Ja, het moet anders! Maar hoe? De leden van het internationale panel - artiestenmanagers uit Groot-Brittannië, Zwitserland en Nederland - doen hun best om nieuwe manieren te bedenken om hun artiesten te promoten, maar geen van allen hebben ze het Ei van Columbus al gevonden. Ze onderschrijven allemaal dat ze in vergelijking met zo’n tien jaar geleden drie keer zo hard moeten werken voor hetzelfde resultaat. Of minder.

Shoving more shit
Scott Cohen van het Engelse distributiekantoor The Orchard is het meest uitgesproken: ‘De oude manieren van promotie werken gewoon niet meer’, zegt hij. ‘Maar het lijkt of de meesten denken: dan moeten we er simpelweg maar méér van doen.’ Of anders gezegd: ‘Shoving more shit down more channels.’ Hij stelt: ‘An ad is still an ad.’ Je kunt denken dat je met de tijd meegaat wanneer je advertentieruimte koopt op de nieuwe media in plaats van bijvoorbeeld een papieren tijdschrift. Maar het is en blijft een advertentie, en advertenties werken dus niet meer.

Fine-tunen
Een definitieve bijbel voor Nieuwe Promotie is er nog lang niet, zoveel is duidelijk tijdens de seminar. Echter, de verschillende panelleden hebben wel zo hun eigen nieuwe geboden die ze aanhouden. Een van de meest belangrijke daarvan is: pak ieder kanaal anders aan. Ga er niet vanuit dat iets wat op Facebook werkt, ook automatisch op Instagram werkt. Je moet alles zorgvuldig fine-tunen. Schrik bijvoorbeeld niet terug van verschillende singles pushen op verschillende kanalen.

Out-of-the-box
Maar er moet vooral meer out-of-the-box gedacht worden. Scott haalt een opvallend voorbeeld aan. Een van zijn artiesten - met veel vrouwelijke fans - had een show op Valentijnsdag. Via Tinder nodigde hij fans uit om zijn ‘valentijns-date’ te zijn door naar zijn concert te komen. Dit voorbeeld zorgt voor behoorlijk wat gelach onder de toehoorders. Scott benadrukt dat het een nogal extreem voorbeeld is en dat dit lang niet voor iedereen geschikt is. Echter, het is wel een manier van creatief en out-of-the-box denken over je promotie.

Media
Er moet overigens niet alleen vanuit de artiesten en hun managers vernieuwing komen. Ook de media - oud én nieuw - mogen meer hun best doen om met coolere en prikkelendere concepten te komen dan alleen het ouderwetse praatje over het nieuwe album. En waarom hangen de meeste media in dit post-albumtijdperk nog aan die aloude albumcyclus waarin er alleen aandacht wordt besteed aan een artiest wanneer die net een album heeft uitgebracht?

Concrete tip!
Naast de roep om een verandering van promofilosofie, kunnen we in ieder geval ook één hele concrete tip uit de seminar meenemen. Aftermovies van live-optredens! Die lijken heel goed te werken. Het is heel geschikt om te delen op social media. Het is niet opdringerig en makkelijk te consumeren. Het maakt potentiële kaartjeskopers lekker voor de ervaring die je in feite verkoopt. En vooral: het creëert een gevoel van ‘community’ en saamhorigheid onder de mensen die erbij waren of het de volgende keer niet willen missen.

zoeken
zoeken