Muzikanten woedend op Spotify baas Daniel Ek vanwege zijn tweet

‘Kosten voor het maken van content bijna nul’

Muzieknieuws 05-06-2024 16:53

Muzikanten hebben afgelopen weekend woedend gereageerd op de uitspraken van Daniel Ek, CEO van Spotify, die op Twitter/X een bericht heeft geplaatst waarin hij beweert dat de "kosten voor het maken van content" "bijna nul" zijn.

door Matt Mullen

Daniel Ek op X: "Vandaag de dag, nu de kosten voor het maken van content bijna nul zijn, kunnen mensen een ongelofelijke hoeveelheid content delen. Dit heeft mijn nieuwsgierigheid aangewakkerd naar het concept van lange houdbaarheid versus korte houdbaarheid". Dat staat in een tweet van Ek dat hij 29 mei plaatste. "Terwijl veel van wat we zien en horen snel verouderd raakt, zijn er tijdloze ideeën of zelfs muziekstukken die tientallen jaren of zelfs eeuwen relevant kunnen blijven." In zijn wil strijd om streaming te repareren schrijft hij: "Het is absoluut fundamenteel kapot. Sommige mensen krijgen ontzettend veel geld, en niemand anders krijgt iets."

En hij gaat verder: "We zijn bijvoorbeeld getuige van een heropleving van het stoïcisme, waarbij veel van de inzichten van Marcus Aurelius duizenden jaren later nog steeds weerklank vinden. Dat doet me afvragen: wat zijn de meest onintuïtieve, maar duurzame ideeën die vandaag de dag niet vaak besproken worden, maar die misschien wel een lange houdbaarheid hebben? En ook, wat creëren we nu dat over honderden of duizenden jaren nog steeds gewaardeerd en besproken zal worden?"

Enkele reacties op Ek's post
Ek's merkwaardig filosofische post lokte felle reacties uit op sociale media, waarbij velen zijn bewering in twijfel trokken dat het maken van muziek weinig tot geen financiële investeringen vereist, wijzend op de aanzienlijke kosten van instrumenten, apparatuur en onderwijs, naast de tijd die gemoeid is met het creatieve proces.

"Ik heb mijn voor een Grammy genomineerde album in de trein gemaakt, tourend door het land, volledig zelf geproduceerd en gemixt," zei New Age artieste Cheryl B. Engelhardt. "Ik was in staat om dat te doen dankzij de duizenden dollars die ik heb uitgegeven aan kwaliteitssounds, mijn opleiding, mijn apparatuur, enz. Krijg alsjeblieft een idee en praat eens met ECHTE muzikanten."

"Onze albums hebben NIET 'bijna niets' gekost om te maken, hoewel jullie ons nul betalen om er geld aan te verdienen," voegde @_Traviata, manager van het folkduo Songdog uit Wales, eraan toe. "Ze hebben honderden uren menselijke inspanning, hard werk en creativiteit gekost. Onze kunst is niet jullie verdomde 'content'."

"Zelfs op het meest basale niveau heb je een DAW en VST's nodig," zei @JonTInfinity. "Niemand kan een fatsoenlijke mixdown doen zonder fatsoenlijke monitorluidsprekers te bezitten of iemand te betalen om het te doen. Dat zijn de meest basale kosten en het is nog steeds een flink bedrag voor de meesten. Bovendien hebben sommigen van ons ook nog instrumenten."

"De kosten voor het maken van content liggen niet dicht bij nul, je wilt het alleen zo inkaderen dat je er zo dicht mogelijk bij nul voor kunt betalen," voegde @edzitron toe.

Ek reageert
Daniel Ek reageerde een paar dagen later op alle kritiek, met wederom een post op X: 'Ik heb de feedback op deze post gezien en wilde reageren. Het is duidelijk dat ik veel te vaag was in mijn post, ook met mijn onhandige definitie van content. Ik begrijp dat het erg reductief overkwam en dat was niet mijn bedoeling. Even voor de duidelijkheid - mijn oorspronkelijke punt was niet om de tijd, moeite of middelen te devalueren die nodig zijn voor het maken van betekenisvolle werken, of het nu gaat om muziek, literatuur of andere vormen van creatieve expressie. Waar ik het meest in geïnteresseerd was, was hoe we in deze omgeving van constante creatie de gedurfde, opwindende, wereldveranderende ideeën en kunstwerken kunnen identificeren en ervoor kunnen zorgen dat ze niet verloren gaan in het lawaai. De aanzienlijke daling in de kosten van creatiegereedschap (microfoons, laptops, camera's) heeft geleid tot een ongekende explosie in het volume van wat mensen kunnen produceren. Creatie is slechts een deel van de vergelijking. Mijn focus lag op het onderzoeken van de blijvende kracht van de meest creatieve, meest tot nadenken stemmende ideeën. Dat kwam niet over, en dat ligt aan mij.'

Spotify kondigde een recordwinst aan van meer dan €1 miljard aan, alleen al in het eerste kwartaal van 2024, na een jaar dat werd gekenmerkt door kostenbesparingen en ontslagen. Eind vorig jaar kondigde Ek aan dat Spotify 1500 banen zou schrappen, waarmee 17% van het wereldwijde personeelsbestand zou verdwijnen.

De originele post van 29 mei: 

Zijn reactie op alle kritieken: 

zoeken
zoeken