In Musicmaker 493, maart-april 223, schreven we: Artificial Intelligence is vanaf nu een tool voor sounds maken, componeren, mixen en masteren. In een 6 pagina’s lang hoofdartikel in Musicmaker 493 deden we de stand van zaken uit de doeken en bespraken software. Nu, drie maanden later, zijn we alweer verder. In de Musicmaker die begin juni verschijnt gaan we in op het maken van beats met A.I. en bespreken we de ins en outs van text-to-audio. Hier op Musicmaker.nl een voorproefje met een onderzoek van het Music Industry Research bureau Ditto naar de houding van muzikanten tegenover het gebruik van A.I..
door Ben Rogerson
illustratie: Ditto - press.dittomusic.com
In de komende jaren zullen de eerste maanden van 2023 wellicht worden herinnerd als de periode waarin AI-gegenereerde muziek veranderde van een amusante nieuwigheid in een angstaanjagende cultuurvernietiger.
De afgelopen maanden hebben we gezien hoe David Guetta een 'deepfake' Eminem gebruikte, hoe een producer zichzelf liet klinken als Kanye West, hoe een nummer gemaakt door facsimile's van Drake en The Weeknd van streamingdiensten werd gehaald, zelfs hoe een denkbeeldig 'nieuw' Oasis-album de zang van een AI-stemmende 'Liam Gallagher' bevatte.
Ditto deed onderzoek
Muzikanten zijn dus zeker doodongerust over AI en doen er alles aan om het te vermijden? Blijkbaar niet - als we tenminste het onderzoek van muziekdistributie-, platenlabel- en managementbedrijf Ditto mogen geloven.
Uit een onlangs gepubliceerd onderzoek van het bedrijf blijkt zelfs dat bijna 60% van de muzikanten al gebruik maakt van AI in hun producties (59,5%, om precies te zijn). Van de 1.299 ondervraagde onafhankelijke artiesten gaf 11% aan het te gebruiken bij het schrijven van nummers, 20,3% zei het te hebben gebruikt tijdens het productieproces en 30,6% bevestigde het te hebben gebruikt voor mastering. 38% heeft een beroep gedaan op kunstmatige intelligentie voor het artwork van hun muziek.
Illustratie: Ditto Music Industry Research
Deze cijfers komen misschien als een verrassing voor sommigen, maar het is natuurlijk zo dat AI-plugins voor compositie en processing al enige tijd bestaan. Ook 'intelligente' online masteringdiensten zijn een gevestigde waarde.
Ga je het in de toekomst gebruiken?
Misschien nog interessanter zijn de statistieken over de toekomstplannen van muzikanten. 47,1% van de artiesten zegt dat ze AI graag zouden gebruiken voor het schrijven van nummers, 61,5% zegt dat ze het graag zouden betrekken bij het muziekproductieproces en 66% is het eens met het idee dat het de mastering voor hen zou doen.
Nooit!
Toch zei 28,5% van de respondenten dat ze nooit gebruik zouden maken van AI, terwijl degenen die dat nog niet hebben gedaan (maar dat in de toekomst waarschijnlijk wel zullen doen) hun terughoudendheid wijten aan een gebrek aan toegang tot AI-tools (28,4%), een gebrek aan tijd (24,8%), een gebrek aan waargenomen creativiteit (23,1%), betaalbaarheid (17,1%) of een combinatie van factoren (6,6%).
Creatief hulpmiddel?
Ditto Music CEO Lee Parsons zei over de cijfers: 'Het is bemoedigend om te zien dat zoveel muzikanten de technologische vooruitgang omarmen en AI gebruiken als creatief hulpmiddel.' Of hij en de rest van de muziekindustrie er over een paar jaar ook zo over denken, valt natuurlijk nog te bezien!