Reportage vanuit No Man's Land

Tiende editie van deze muzikantenconferentie, terug in TivoliVredenburg

Muzieknieuws 20-12-2022 12:12

Na twee online-edities - waar we natuurlijk bij waren - keerde No Man's land voor de tiende editie terug op het oude nest: No Man's Land. Zo'n duizend jonge muzikanten en pro's uit de muziekwereld bezochten het evenement, voor panels, workshops, showcases en meer. Musicmaker organiseerde een Songwriting Workout met Willem Smit van Personal Trainer en we namen plaats in het demopanel. Musicmaker is partner van No Man's Land.

Tekst: Wiebe Vos en Chris Dekker. Foto's: Wiebe Vos en No Man's Land.

Ongeveer 1000, vooral jonge, muzikanten waren in TivoliVredenburg aanwezig voor No Man's Land 2022: de tiende editie en na twee jaar online eindelijk weer een echte. Online werkt prima, maar bekenden tegenkomen, nieuwe mensen ontmoeten en collega's uit het vak spreken gaat stukken makkelijker 'in het echt'. Een leuk feitje: alle deelnemers kregen een goodie bag mee naar huis met onder meer de nieuwste Musicmaker. 

De aanstormende talenten kwamen voor onder meer clinics, panels, maar ook om informatie te krijgen over bijvoorbeeld Ableton of Buma, Stemra en Sena. Een leerzame dag dus. 


De paardenmuts van Willem Smit
De Club Nine zaal in TivoliVredenburg stroomt langzaam vol terwijl Willem Smit, frontman van de band Personal Trainer, nog druk in de weer is met zijn laptop. Hij checkt nog een paar keer of het geluid goed is, opent dan een verkeerd programma om vervolgens zijn weg te vinden naar Logic Pro. Schuilend achter een klein bureautje begint hij langzaam noten in te spelen via zijn laptop. Het leidt tot een tien minuten durende live performance van Willem met een paardenmuts, perfect, het ijs is gebroken. 


Na een kleine introductie waarin Willem meerdere keren vermeld dat hij de workshop toch wel heel spannend vindt kunnen we dan eindelijk beginnen. Hij opent een PowerPoint waar met koeienletters staat ‘Hoe Maak Je Muziek’ en vervolgt zijn workshop. In vijf stappen legt de frontman van Personal Trainer op een komische maar net zo leerzame manier uit wat de stappen zijn die je moet doorlopen om muziek te maken. Zo benoemt hij dat het essentieel is om je wapen te kiezen. Is dat de gitaar, een bas of toch gewoon je stem? En wat heb je nodig na het kiezen van je wapen? Natuurlijk, geld! Een volle Club Nine ziet er de ironie wel van in. Maar in iedere stap die Willem beschrijft zit altijd wel een kern van waarheid. Hij sluit zijn songwriting workout af met een klein betoog over de essentie en het belang van muziek. Zo benoemt hij expliciet dat je je als musicus bewust moet zijn van de reden waarom je muziek maakt. Daarnaast moet je ook gewoon plezier hebben, volgens Willem is dat dan ook eigenlijk nog het belangrijkst. Musicmaker was de organisator van dit panel, dus we deden meer dan praten alleen.


Fair Pay and Play
Maar er was veel meer. Zo zijn er het één-op-één spreekuur, waar jij als artiest kunt spreken met pakweg dertig mensen, zoals Tim van der Zalm, Silvia Biemans, Josephine Zwaan en Erroll Antonie en Marjolein Marzacu. Dat zijn dus managers, labelbazen, A&R-managers, radiomensen, maar ook experts op het gebied van bijvoorbeeld rechten en crowdfunding.

Ondertussen kon je diverse panels bezoeken. Jim Kreeftenberg vertelde alles over Spotify for Artists en Graciela Velasco over TikTok als marketingtool. Anne Breure, Chris Moorman van de Popronde, Menno Krivokutya, Áslaug en Lars Kelpin van GRAP discussieerden in Fair Pay and Play over een richtlijn voor het betalen van artiesten. Een lastige zaak, waar nog even aan gewerkt wordt.


Mentale druk
Waar weinig over gepraat wordt is de mentale druk op muzikanten. Dennis Platvoet van BRUT sprak met Xillan Macrooy, Jeanne Rouwendaal van Wies en manager Dennis van Leeuwen - ooit gitarist van Kane - over verschillende manieren van druk en het altijd moeten presteren. Zo is Jeanne, ondanks het grote succes, altijd bang dat een show beter had gekund. Artiestenpsycholoog Patricia Hermans legde uit hoe dit komt en hoe je er mee omgaat. 'Het hoort ook een beetje bij het artiestenvak,' aldus Dennis.




Musicmaker Demopanel
Voordat de showcases begonnen, was het tijd voor twee demopanels. Een gehost door FUNX en een door Musicmaker. Artiesten konden hun demo in een bassdrum deponeren en host Ilhame Ajouaou pikte er willekeurig een aantal uit. De demo's werden beoordeeld door Hugo Schaap van 3FM, Lisa de Jongh van TivoliVredenburg en Bevrijdingspop Haarlem, A&R manager Luca Sarsanszky van Warner Chappel, Paul Sinha en Chris Dekker van Musicmaker. Er kwam weer veel moois voorbij in verscheidene genres. Zo luisterden we naar de indiepop van Sasha Sailor en Cézanne viel op omdat ze optredens geeft, waarbij geur een centrale rol speelt. De beoordelers kregen een geurkaart bij het nummer dat werd beluisterd.



Ondertussen is het belangrijk wat er buiten alle panels om gebeurt. Zo werd het team van Musicmaker vaak aangesproken over onze recensierubriek Bloed, Zweet & Tranen. Hoe lever je je muziek in? Wanneer doe je dat? En wie benader je? We deden weer veel mooie contacten op.

Aan het eind van de middag begonnen de showcases met onder meer Daisy Bellis, Mila & Mira, Julia Sabaté, Lola Cedès, Cloud Cafe en veel, veel meer. Een meer dan geslaagde dag en we kijken alweer uit naar de editie van 2023, de albums en EP's die gaan binnenkomen en we zijn nog wel even zoet met het terugluisteren van demo's.

Meer info over No Man's Land '22 vind je via deze link

zoeken
zoeken