In Musicmaker 449, oktober 2017 publiceerden we een uitgebreide reportage cq interview met Steven Wilson over het maakproces van zijn soloalbum To The Bone.
Nu kun je dit artikel hier lezen op Musicmaker.nl, en desgewenst downloaden als pdf. Klik hier.
Voor zijn soloalbum To The Bone werkte de Britse multi-instrumentalist en studiogoeroe Steven Wilson voor het eerst met een coproducer. Dat was niet de minste: Paul Stacey wierf bekendheid met zijn werk voor Oasis en The Black Crowes. De ervaren rot, die tegen de sterkste persoonlijkheden is opgewassen, wilde net als Wilson alleen maar het beste. En dus werkten Steven en Paul met geslepen tongen aan een progressieve alternatieve popplaat. Musicmaker sprak beide heren voor een gedetailleerd studio/sfeerverslag.
Of het nou gaat om liedjes schrijven, produceren of mixen: self-made man Steven Wilson, die volwassen werd met de progressieve rock/metalband Porcupine Tree, weet wat hij wil. Hij kán ook bijna alles wat hij wil en doet normaliter dan ook vrijwel alles zelf. Voor zijn soloplaten huurt hij alleen wel de best mogelijke muzikanten in voor de meest uitdagende partijen, want echt alles helemaal alleen doen is ook maar zo eenzaam. Bovendien kent Wilson ook zijn eigen grenzen en ziet hij de potentie van een ander haarfijn in.
Steven Wilson: ‘Als ik het mezelf gemakkelijk had willen maken, kon ik het beste weer met een melancholische en duistere progressieve rockplaat komen. Maar ik vind dat momenteel weinig interessant, want dan zou ik in clichés terugvallen en in mijn comfortzone blijven. Om mezelf niet te vermoeien met dezelfde soorten melodieën, sferen, akkoorden, zangstemmen en songteksten, mag ik de boel graag per album omgooien. Het mooie van mijn solocarrière is dat ik met andere muzikanten kan werken, verschillende producers kan inhuren en van studio kan veranderen wanneer ik maar wil. Ik kan alleen mezelf niet veranderen. Daarom heb ik deze keer met een co-producer gewerkt die me dwong om mijn grenzen op te zoeken en te overschrijden.’