Release van de Week: Ruben Hein - Oceans

Vandaag verschenen: 25 februari 2022

Muzieknieuws 24-02-2022 18:58

Ruben Hein kwam zo’n tien jaar geleden ten tonele als een soort jazz-pop-wunderkind met de hit Elephants en het debuutalbum Loose Fit. Maar Hein lijkt zich bij ieder opvolgend album een andere muzikale jas aan te meten. Zo ook op Oceans.

Elke vrijdag verschijnen er honderden nieuwe albums. De redactie pikt er regelmatig een uit om voor te stellen, inclusief een Spotify-playlist en video.

Hoofdafbeelding door Wout van Heck

De jazzpop en blauwe-ogen-soul is allang niet meer, maar een overkoepelende term van wat het dan wél is, is schier onmogelijk te vinden. Het gaat van Bon Iver-achtige weidsheid (Lemaire) naar James Blake-achtige beklemming (Empty Hands) en Tame Impala-achtige weirdness (I Don’t Deserve It). De enige overkoepelende term die wel past: steengoed.

Zijn gebruik van harmonieën verraadt hier en daar zijn muziektheoretische scholing, maar dat zit de ijzersterke composities nooit in de weg. Zowel in het hoog als het laag weet hij zijn million dollar-stem, die meer diepte gekregen lijkt te hebben over de jaren, voluit te benutten. Tot slot moet er ook een shout-out naar de werkelijk sublieme en originele productie van Ferdy van der Singel. Easy radiohits zijn niet echt te bekennen, Hein zoekt met deze plaat indrukwekkend de diepte op.



Het schrijfproces van Oceans kent een bijzonder begin. In 2020 ging hij op expeditie naar de Zuidpool aan boord van het zeeschip de Hondius, als artist in residence. Dat is vastgelegd in de documentaire Sounds Of The South van Hubert Neufeld. Overdag werd hij overweldigd door de ontzagwekkende natuurpracht van het gebied, ’s avonds probeerde hij die indrukken en gevoelens te vertalen naar muziek. In Musicmaker #487 vertelt Ruben: ‘In mijn cabine had ik een mobiel studiootje van spullen die in mijn tas pasten: een laptop, geluidskaart, een midi-keyboard van M-Audio, een Roland SH-01A - een hele toffe synth die ik ook live gebruik! - en een Shure Beta 58-microfoon. Live gebruik ik ook nog de Arturia MicroFreak en een Behringer Poly D.’

‘Eenmaal terug in Nederland ben ik verder gegaan met schrijven, ditmaal afgezonderd op de Marker Wadden. Ik had een Nord Stage mee om te schrijven en twee gitaren. Een oude akoestische rammelbak en een elektrische gitaar van Squier. Ik heb wat dat betreft niet veel nodig; ik ben een vrij beperkte gitarist en weet eigenlijk niet goed wat ik doe. Wel verzin ik daardoor dingen op gitaar die ik nooit op piano zou hebben verzonnen. Wat betreft pedalen gebruik ik een Strymon Flint en een Roland Space Echo. Een bijzonder pedaal is de Count To 5 van het bedrijf mtl.asm. Daarmee kun je loops opnemen en die vervolgens met delays, pitch, reverse en dergelijke bewerken. Het is een grillig apparaat en er zijn geen presets, het is puur bouwen aan weirde maar hele toffe soundscapes.’


zoeken
zoeken