Release v/d Week: Son Mieux - The Mustard Seed

Ontluikende hitfabriek

Muzieknieuws 03-12-2021 12:40

Son Mieux was de afgelopen twee jaar niet van de Nederlandse radio af te slaan. Met een rits ijzersterke singles heeft de Haagse act onder de bezielende leiding van Camiel Meiresonne zich weten te prolileren als een ware hitmachine. Het volwaardige album bewijst

Elke vrijdag verschijnen er honderden nieuwe albums. De redactie pikt er regelmatig een uit om voor te stellen, inclusief een Spotify-playlist en video.

Als er één act is die het afgelopen jaar is opgestaan als nieuwe nationale hitmachine, is dat wel Son Mieux. De band - het geesteskind van frontman en songwriter Camiel Meiresonne - flikt het met elke opvolgende single weer om een Radio 2 Top Song en 3FM Megahit te scoren. Op dit album staan er maarliefst vier van dat soort kneiters: 1992, Drive, Can't Get Enough en Dancing At The Doors Of Heaven. 

Daar mag het petje natuurlijk voor af, zeker als daar de nodige muzikaliteit mee gepaard gaat. Violen en toeters worden uit de kast gehaald en de toffe productie van Tijs van der Klugt sprankelt. De knappe balzers- en strijkerarrangementen doen denken aan een wat minder weerbarstige Arcade Fire en zullen muziekkenners weten te bekoren, maar ook het grote publiek in vervoerin weten te brengen. 

 Ook blijven de songs meer dan prima overeind zonder de spreekwoordelijke toeters en bellen, bijvoorbeeld met slechts gitaar en zang, en dat is te danken aan de songschrijvende kwaliteiten van Meiresonne.



Voor Musicmaker 464 (april 2019) namen we een kijkje in Camiel's thuisstudio. Over het ontstaan van zijn nummers zei hij toen: 

'Al mijn liedjes ontstaan in principe op de akoestische gitaar. Vervolgens werk ik die samen met mijn broer Quinten uit. Ik ben enorm geïnspireerd door folkies als Bob Dylan en The Tallest Man On Earth, maar heb niet de ambitie om op het podium een typische singer-songwriter te zijn. We zijn dus op zoek gegaan naar manieren om die liedjes op een andere wijze te vertolken." 

'We beginnen elke demo zonder gitaar. Pas als een nummer er écht om vraagt, halen we die er weer bij. Zo is de rol van de synths groter geworden. Ook kwamen we erachter dat het goed werkt om akkoordeninformatie te vervangen door melodische percussie-instrumenten, zoals marimba. We hebben zowel echte marimba’s als samples gebruikt. Ik ben lid van de website splice.com waar non-stop nieuwe sample-banks worden geüpload. Af en toe zit ik er een uurtje op en haal er dingen af die ik leuk vind. De mogelijkheden zijn ongekend. Soms kun je jezelf er echter in verliezen en dat kan leiden tot platte, levenloze producties. De kunst is om een gevoel van echtheid te behouden.’

zoeken
zoeken