Release van de Week: Wies - Het Is Een Wies

Vandaag verschenen - 17 september 2021

Muzieknieuws 17-09-2021 10:07

We zaten met smart te wachten op het debuut van dit fijne trio. Het Is Een Wies komt vandaag uit en we spraken met bassist Tobias over de afgelopen drie jaar, het opnemen en natuurlijk de gebruikte spullen. Natuurlijk hoor je het hele album hier en wist je dat we Wies te gast hadden bij onze eigen Aquarium Sessions?

Elke vrijdag verschijnen er honderden nieuwe albums. De redactie pikt er regelmatig een uit om voor te stellen, inclusief een Spotify-playlist en video.

Drie jaar geleden begonnen Jeanne Rouwendaal (zang/gitaar), bassist Tobias Kolk en drummer/elektronicaman Jasper Meurs aan de opnames van het album, waarvan al vijf singles verschenen. 'Als je alle nummers achter elkaar hoort, snap je ons als band veel beter, aldus Tobias. 'Alles is een geheel. Een Ultimate Wies Experience.'

Voor wie Wies niet kent, vertellen we het kort. Het indiepoptrio maakt Nederlandstalige nummers, met spaarzame gitaar van Jeanne, vette melodieuze bas van Tobias en dan heb je drummer Dan Huijser, die Jasper verving en die via Ableton veel geluiden en extra's toevoegt aan de muziek. 

De band maakte een vliegende start met de winst van de Amsterdamse Popprijs in 2018 en de Grote Prijs van Nederland in 2019. Het Amsterdamse drietal zorgt naar eigen zeggen voor de perfecte driehoeksdynamiek van pop, elektronica en het raggende organische, geïnspireerd door het werk van Ramses Shaffy tot Spinvis.

En natuurlijk waren ze voor een set te gast bij onze eigen Aquarium Sessions.



Zoals gezegd is Jasper Meurs vervangen door Dan Huijser dus we zijn benieuwd naar de nieuwe nummers en de koers van de band. Op het album Het Is Een Wies hoor je dus nummers met beide drummers. Een bewuste keuze? 

Tobias: 'Die nummers staan op het album omdat ze geliefd zijn en onderdeel van ons als band. Het zijn ook zijn nummers, dus we hebben nooit het idee gehad om ze opnieuw op te nemen. Daarbij was Jasper's vertrek gewoon op een goede manier, dus fijn dat dit hoofdstuk van de band met Jasper ook op een mooie manier onderdeel is van het album.'

Jasper deed veel met Ableton, oftewel een echte moderne drummer. Was het lastig om iemand te vinden die dat ook kon?
'Wat we in de eerste plaats belangrijk vonden was dat we iemand hadden die binnen de band paste. Er moet wel een klik zijn. Je zit meer tijd met elkaar backstage en in de auto dan op het podium. Via via vonden we Dan, dat klikte meteen en hij is echt een wizard met computers. Hij had meteen frisse ideeën over de nummers die we al speelden en daardoor ging ik ook dingen anders aanpakken. Na twee jaar in dezelfde bezetting was er opeens een frisse wind, een nieuwe energie. Ik ben wat dingen gaan omgooien en ik denk steeds meer na over de scheiding van studio en live. In de studio kan en mag meer, maar het is altijd goed om creatief na te denken hoe je iets live aanpakt. En dan waren er kleine verschillen. Zo gebruikt Dan een crashbekken voor accenten en zulke kleine dingen maken een groot verschil. Je hebt een andere energie dus je gaat de songs anders spelen.'



Live en in de studio neem je zo af en toe een gitaar ter hand, maar het bassen blijft toch je eerste keus, volgens mij?
'Bassen is leuk. Ik heb het gestudeerd, het is het fijnste instrument en het is leuk om een combinatie te vinden tussen dienend bassen en kijken hoe ver je kan gaan. Vier snaren onder mijn vingers voelen vertrouwder dan een basssynth, dus ik zoek dan hoe ik mijn bas als synth kan laten klinken. Ik ben verslaafd aan mijn Boss OC-3 octaver en ik speel graag melodieus hoog op de hals, waarbij de Boss voor het laag zorgt. En als je dan eens omlaag glijdt, heb je meteen een enorme punch. Naast de Boss heb ik een EHX Memory Boy voor modulatie en een EHX Holy Grail reverb. Dat wert goed en het is soms beter om beperkt te zijn. Als je eenmaal in de pedalenwereld duikt, kom je nooit meer boven haha! Het is echt een rabbit hole. En mensen realiseren je niet dat je veel geluiden uit een simpele Precision kan halen door te variéren met je toonknop, vingers of plectrum en palm muting.'

Hoe neem je op?
'Ik ga meestal direct de tafel in. We nemen op met producer Huub Reijnders. Die weet wat we willen en ik vertrouw hem helemaal als het om de sound gaat. Sowieso ben ik in de studio meer bezig met de andere arrangementen. Het is een speeltuin en we kijken wat we uit ieder liedje kunnen halen. De bas heeft op het album dan ook een minder prominente rol dan live.'

Hoe was de verdeling met gitaarpartijen tussen jou en Jeanne?
'Jeanne speelt gewoon al haar partijen. De slaggitaar. Ze heeft zo'n eigen feel: dat maakt ook uit voor de totaalsound van Wies. Ik ben opgegroeid met de vroege Arctic Monkeys, dus ik ben vooral goed in erg hard downstroken, maar dat is niet Wies. We hebben ergens wat powerchords in een outro en dan mag ik me even uitleven. Die OC-3 heeft een drivefunctie die met gitaar fokking dik klinkt!'

Welke bassen heb je gebruikt?
'Ik heb een Squier Vintage Modified Telecaster Special Bass; echt een singlecut Telemodel, met een humbucker bij de hals en een J bij de brug. Ik heb hem gekocht omdat de body er zo cool uitziet. Hij klinkt best goed, je hoort hem op een of twee tracks, maar ik speel eigenlijk alles op mijn P uit '75. Er is weinig wat dat topt. Ik probeer wel eens wat, maar ik ga altijd terug naar mijn vertrouwde P.'

Een van de tracks uit de bij ons op de redactie opgenomen sessie, hier nog met drummer Jasper Meurs: 



En nu? Alweer bezig met nieuwe songs of gaan jullie eerst spelen?
'We zijn altijd wel bezig met ideeën, maar we hebben eerst een najaarstour, die eind oktober begint. Daar zijn al vijf shows van uitverkocht. Momenteel hebben de shows en de albumrelease onze focus.'

Hier beluister je het hele album:


zoeken
zoeken