Alles weten over hoe je je band of jezelf kan promoten? Check de Marketing & Mindset = Rock&Roll Podcast

Mirjam Sieben van Onlightning presenteert deze podcastserie in samenwerking met Musicmaker

Muzieknieuws 05-07-2021 13:07

De podcast is bedoeld voor DIY-muzikanten die een groter publiek willen bereiken. Met name muzikanten met eigen muziek in een niche kunnen het idee hebben dat ze beperkt zijn in het behalen van doelen. Maar marketing kan JUIST voor niche muziek erg veel impact maken! Praten over marketing en mindset hoeft niet saai te zijn, het zal je gaan enthousiasmeren, reken daarop!

Mirjam Sieben heeft voor Musicmaker de serie Bandpromotie geschreven. In 6 delen behandelt ze methodes hoe muzikanten hun fanbase kunnen uitbouwen via online marketing. Daarnaast is ze frontvrouw van hardrockband The Dirty Denims en runt ze haar bedrijf Onlightning, waarmee ze muzikanten leert hoe ze marketing kunnen inzetten voor hun muziek.


Nu lanceert Mirjam in samenwerking met Musicmaker de podcast 'Marketing & Mindset = Rock&Roll Podcast'.

Inmiddels staat er een hele serie online op alle podcastplatforms. 
Iedere week verschijnt er een nieuwe aflevering over marketing, mindset, muzikaal ondernemerschap én muzikaal geluk. 

Aflevering 1: F.I.R.E.
De eerste aflevering staat online. Daarin behandelt Mirjam haar zogenaamde F.I.R.E. methode, een afkorting die staat voor Fanbase, Interactie, Relevantie en Eigenheid.  
Mirjam behandelt onder meer met een aantrekkelijke uitleg de acht stappen om systematisch met je publiek beter interactie te gaan bereiken: introductie, educatie, ontwikkeling, relatie opbouwen, contactgegevens, laagdrempelige support vragen, passieve promotie, actieve promotie.  
Link naar deze aflevering op Apple Podcasts
Wil je luisteren via Spotify, luister dan verderop in dit artikel.

Aflevering 2: kip-en-ei: optredens vs fanbase
In de tweede aflevering staat dit dilemma centraal: Als artiest wil je je fanbase opbouwen met optredens. Maar programmeurs zoeken acts die al een fanbase hébben. Hoe doorbreek je dit probleem?
Ook komt aan bod hoe je een tour in het buitenland kan voorbereiden.
Link naar deze aflevering op Apple Podcasts
Wil je luisteren via Spotify, luister dan verderop in dit artikel.

Aflevering 3: Hoe video inzetten voor het vergroten van je fanbase
Doe jij je best op een mooie muziekvideo maar vallen de resultaten je tegen? Wil je ECHT eens nieuwe fans aantrekken door video? In deze aflevering vertelt Mirjam je hoe je dit kunt doen op social media en met advertenties in het bijzonder.
Link naar deze aflevering op Apple Podcasts
Wil je luisteren via Spotify, luister dan verderop in dit artikel.

Aflevering 4: Drie tips voor aansprekende posts
Ben je muzikant en vind je het lastig om voldoende social media berichten te bedenken? Zonde! Want juist als muzikant ben je creatief en is er heel veel wat je kunt delen om zichtbaar te worden én te blijven. In deze aflevering 3 belangrijke mindset-tips die jou de inzichten geven voor meer inspiratie.
Link naar deze aflevering op Apple Podcasts.
Wil je luisteren via Spotify, luister dan verderop in dit artikel.

Aflevering 5: Muzikant: stop met uitstellen, krijg dingen gedaan! Gast: Jankees van Woezik
Hoe verhoog je jouw productiviteit voor een gelukkig (muzikaal) leven? Zeker nu is het goed om gemotiveerd te blijven. Hoe je dat doet? We geven concrete tips die voor ons ook werken.
Luister op Apple Podcasts, of op Spotify.

Aflevering 6: Focus streaming vs fanbase building
Waar kun je jezelf het beste op focussen: zo veel mogelijk streams of fanbase building op social media en mailinglist? In deze aflevering vertel ik over de nadelen mbt het focussen op het aantal streams als DIY muzikant zijnde. Daarnaast geef ik inzichten over andere belangrijke focuspunten voor jou als artiest.
Luister op Apple Podcasts, of op Spotify.

Aflevering 7: 6 soorten berichten voor op social media
Ben jij muzikant maar weet je niet wat je moet posten op social media om zichtbaar te blijven én nieuwe fans aan te trekken? Misschien heb je het idee dat je maar wat aanrommelt op social media, zonder strategie. Krijg je minder respons op berichten dan je eigen zou willen en heb je geen idee wat je dan wél zou moeten posten om impact te maken? In deze aflevering geef ik je 6 social media post ideeën!
Luister op Apple Podcasts, of op Spotify.

Aflevering 8: 3 redenen om jezelf te vergelijken met anderen
Veel muzikanten vermijden het zoveel mogelijk om zichzelf te vergelijken met andere artiesten en vinden het vervelend als muziekliefhebbers (of de pers) wel vergelijkingen leggen. Natuurlijk wil je jezelf onderscheiden van de rest, maar er zit ook heel veel goeds in het jezelf vergelijken. In deze aflevering vertel ik over de 3 voornaamste redenen en hoe jij dit kunt inzetten voor de promotie van jouw muziek.
Luister op Apple Podcasts, of op Spotify.

Aflevering 9: Fix je Fan Funnel: verspil geen energie
Artiest, je Fan Funnel lekt! Je fanbase opbouwen is leuk maar kost ook energie. Voorkom dat je fans in de tussentijd weglopen! Praktische en efficiënte tips om je fanbase sneller te laten groeien.
Luister op Apple Podcasts, of op Spotify.

Aflevering 10: Ontdek in 4 stappen jouw genre en niche
Wat als ik je vertelde dat je doelgroep kleiner maken een manier kan zijn om je fanbase enorm te vergroten? Een van de belangrijkste stappen bij het opbouwen van een fanbase is om te identificeren wie je doelgroep is. Een belangrijk onderdeel hiervan is, is dat jij weet wat voor een genre en zelfs niche maakt. In deze aflevering leg ik uit wat dat precies is en hoe je die van jou kan ontdekken.
Luister op Apple Podcasts, of op Spotify.

Aflevering 11: Je muziek promoten als je vanaf 0 begint
Gast: met Liselotte van Dooren
"Wat als je net begint als artiest en nog niet veel content in je archief hebt? Wat kun je allemaal plaatsen op social media om toch die zichtbaarheid te krijgen? Hoe kun je jezelf promoten, ook onder nieuwe mensen? Verder praten we ook over online marketing versus radio en tv en hoe het elkaar kan versterken. Gast in deze aflevering: Liselotte Van Dooren, een Belgische country soul singer-songwriter met originele songs en een uniek stemgeluid.
Luister op Apple Podcasts, of op Spotify.

Aflevering 12: Haal met een watervalstrategie meer uit livestreams
Gast: Maarten Walraven-Freeling
Een watervalstrategie is welbekend in de filmwereld. Een film komt eerst in de bioscoop en doorloopt daarna meerdere fases van kopen, huren en streamen. Dit brengt meer buzz, meer promotie en meer centen. Hoe kun jij als opkomende artiest dit principe ook inzetten voor jouw muziek? En hoe doe je dit specifiek voor livestreams? Zijn livestreams überhaupt nog zinvol in de toekomst? Gast in deze aflevering: Maarten Walraven-Freeling, Head of Operations & Productions van GARDEN (een nieuw live music discovery platform), co-editor bij MUSIC x en zakelijk leider bij Stichting Liedhuis.
Luister op Apple Podcasts, of op Spotify.

Aflevering 13: Ontdek wie jouw ideale fan is
Hoe maak je een omschrijving van je ideale fan, opdat je er echt iets aan hebt met betrekking tot de promotie van je muziek? Waardoor je écht de juiste mensen gaat bereiken! En waardoor je in de toekomst dus een volle zaal krijgt bij optredens, met alleen maar mensen die je ook echt graag bij je optredens ziet.  Daar gaat deze aflevering over! 
Luister op Apple Podcasts, of op Spotify.

Aflevering 14: Optredens scoren met behulp van promo-materiaal en online marketing
In deze aflevering vertel ik hoe veel muzikanten zichzelf tegenhouden in hun muzikale carrière en bij het optredens krijgen in het bijzonder. Wat is er nu écht belangrijk bij het scoren van die gigs? En hoe kan online marketing daarin bijdragen?
Luister op Apple Podcasts, of op Spotify.

KLIK HIER VOOR ALLE SHOWNOTES

De podcast vind je ook op andere platforms
, zoals Google Podcasts en Overcast. Klik hier als je via die platforms wilt luisteren. 
https://anchor.fm/onlightning/

En natuurlijk ook op het Spotify podcastplatform (klik meteen op VOLGEN, dan komen de volgende afleveringen vanzelf langs bij je). 

 

Wil je de 6 afleveringen Bandpromotie uit het afgelopen jaar Musicmaker als pdf's downloaden, klik dan hier:  

De serie Bandpromotie in zes delen - door Mirjam Sieben
1: Positionering: inspiratiebronnen, niche en oneliner
2: Positionering: ideale fan, cultuur en fanreis 
3: Social media voor je muziek
4: Merchandise, sales en verkoop
5: E-mailmarketing
6: Social media adverteren

 

zoeken
zoeken